1 צפייה בגלריה
פטיש בית משפט
פטיש בית משפט
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט למשפחה בקריית גת דחה לאחרונה תביעה שהגישו שלושה אחים נגד אחיהם ובת זוגו: הם דרשו להצהיר כי הבית והמגרש במושב, הרשומים על שם האב המנוח, אינם חלק מנכסי העיזבון ואין לקיים את צוואתו להעביר אותם לבני הזוג. השופט אריאל ממן קבע שבמועד עריכת הצוואה כבר החל הליך שיוך המגרש והבית, כך שיש לכבד את רצונו.
המנוח התגרש מאימם של הארבעה לפני כ-35 שנה, והם ניהלו הליך נגד המושב שבסופו ניתן ב-2015 פסק בוררות בעניין זכויותיהם בנכסים שונים לרבות הבית. נקבע בו שההורים הגרושים יקבלו שני משקים ומשק נוסף לאחד הבנים. בעקבות פסק הבוררות, האם המשיכה להתגורר במשק המשותף (משק היסוד) ובעלה לשעבר עבר להתגורר במשק שני (מושא ההליך). משק שלישי הועבר לבן הנתבע.
בפברואר 2018 התקבלה החלטת האגודה לשיוך מגרשי מגורים לחברי האגודה. בדצמבר של אותה שנה חתם המנוח על צוואה, בה ציווה את זכויותיו בבית שקיבל לנתבעים (85% לבנו ו-15% לבת זוגו). לאחר מותו טענו שאר הילדים שהוא לא היה יכול להוריש את ביתו שכן הליך השיוך טרם הסתיים ברישום במועד עריכת הצוואה. הנתבעים עתרו לקיים את רצון האב. הם טענו שבשעה שהחל הליך שיוך דירות, הוא היה זכאי להוריש זכויותיו, וכך עשה.
השופט אריאל ממן דחה את התביעה והבהיר שככל שבמועד עריכת הצוואה החל הליך שיוך הדירות, יכולה להתבצע העברת זכויות בנכס השייך למנוח, אגב ירושה. ואולם, ככל שיימצא כי "תקופת הביניים" (שממועד תחילת הליך השיוך ועד לרישום המשק על שם חבר האגודה) החלה לאחר פטירת המנוח, חל חוזה המשבצת הקובע כי לא ניתן להעביר את הזכויות בנכס מושא ההליך.
השופט דחה את טענת התובעים כי החלטת השיוך הייתה רק הצהרת כוונות, בבחינת "שלבים מקדמיים" להליך השיוך. הוא קבע שהליך השיוך החל במועד ההחלטה לגביו (פברואר 2018) כך שבמועד עריכת הצוואה הוא כבר החל בפועל, ובאותה עת חלה "תקופת הביניים" וזכותו של המנוח ניתנת להורשה.
עוד ציין השופט כי מחומר הראיות עלה שבחייו ראה המנוח בבית מושא ההליך כרכושו, וכפועל יוצא מכך הוא עמל על מנת לקבל את הזכויות בבית, לרבות ניהול הליך בוררות אל מול האגודה. המנוח כלל בצוואתו הוראות הורשה המתייחסות לבית זה ויש לכבד את רצונו.
לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד בן ציון הכהן • ב"כ הנתבעים: עו"ד עומרי אלירז • ב"כ רמ"י: פרקליטות מחוז דרום-אזרחי • ב"כ המושב: עו"ד אריה שפירא ועו"ד גלי פלד • עו"ד רגב אלקיים עוסק במקרקעין ונדל"ן • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין