1 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
בית משפט השלום בפתח תקווה קיבל לאחרונה תביעת פינוי שהגישו בעלים של קרקע במושב רשפון נגד הבעלים של הנחלה הסמוכה, בטענה שהוא פלש לשטחם, השכיר אותו לאחרים ואפשר להקים בה מבנים בניגוד לחוק. השופטת עדנה יוסף-קוזין דחתה את ניסיון הנתבע להתחמק מאחריות וחייבה אותו לעזוב את השטח עד תחילת מרץ.
בתביעה שהוגשה בפברואר 2019 נטען שהשתלטות השכן על הקרקע נמשכת 15 שנה. לטענתם התובעים, הוא השכיר חלק מהקרקע שלהם לצדדים שלישיים, גבה מהם שכירות, סיפק להם מים וחשמל וחסם את הגישה לשטח באמצעות שער חשמלי. הם הוסיפו כי הוא אפשר להקים במקום שכונת מגורים הכוללת שמונה מבנים בניגוד לחוק.
הנתבע טען מנגד שהוא כלל לא גר באזור ושהכתובת לתביעה מאחר שאחיו מטפל בנכס המושכר. הוא העלה שלל טענות – בהן שהפולשים אינם שוכרים מטעמו ושלנחלה כלל אין בעלים. עם זאת, הוא הוסיף שבפועל הפלישה אושרה על ידי הבעלים הקודמים של הקרקעות. לדבריו, הוריו המנוחים קיבלו בזמנו היתר לגדל גידולים חקלאיים מהבעלים הקודמים של נחלת התובעים.
לצורך בירור התביעה מינתה השופטת יוסף-קוזין מודד מוסמך. הממצאים שעלו מחוות דעתו הצביעו בבירור על פלישה של חלק מבית מגורים, חצרות וסככות שונות, משתלה ושטח לתמרון הרכבים של השוכרים. כמו כן, חלק מהקרקע של התובעים כותרה בסוללת עפר וקירות בטון באופן שחוסם את המעבר אליה.
עו"ד אלון גולדברגעו"ד אלון גולדברגרונית וולפר
משהוכחה הפלישה, ניגשה השופטת לבחון את זהות הבעלים של הנחלה ה"פולשת". היא ציינה שזו רשומה על שם אמו המנוחה של הנתבע, שאישר כי הוא היורש היחיד שלה. בהתאם לכך דחתה את טענתו שלפיה לנחלה אין בעלים, וקבעה שהוכח כי לאחר מות הוריו – הוא הוא הבעלים.
היא דחתה גם את ניסיונו להתרחק מאחריות. חרף טענותיו שלפיהן הוא לא גר ברשפון ולא מקבל דמי שכירות מהפולשים, במהלך חקירתו הוא נשבר והודה כי בנה בית בנחלה ומשכיר אותו כבר יותר מעשור. הטענה שאחיו מטפל בנכס נדחתה בנימוק שהועלתה בשלב מאוחר. "יש קושי לקבל שלמרות היותו היורש היחיד אין לנתבע יד ורגל בהשכרת הנחלה למחזיקים השונים במקרקעיו", נכתב.
השופטת הוסיפה שהוא גם לא הציג מסמכים בסיסיים כמו צו ירושה ושגרסתו ביחס לזכויותיו בקרקע חלקית, ובמצב זה, קשה לתת אמון בטענותיו השונות. היא סיכמה כי נסיבות המקרה מצביעות על הנתבע כבעל הזכויות והשליטה בנחלה. בנסיבות אלה, הוא לא רשאי לעצום את עיניו ביחס למעשי הפלישה של שוכריו והוא חייב לנקוט אמצעים למניעתם.
לפיכך היא חייבה אותו לפנות את הנחלה של התובעים – לרבות הסרת המבנים הלא חוקיים שנבנו עליה – עד תחילת מרץ 2023. כמו כן הוא חויב לשלם לתובעים שכר טרחת עו"ד בסך 25 אלף בתוספת הוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד שי עובד • ב"כ הנתבע: עו"ד גיורא אלדן • עו"ד אלון גולדברג עוסק בדיני מקרקעין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין