ועדת הכספים של הכנסת אישרה הלילה (א') לקריאה שנייה ושלישית פרק בחוק ההסדרים בסוגיית מיסוי בשוק הדיור, שמיטיב עם משכירי הדירות ומקנה להם הטבת מס. מדובר בהצעת חוק, לפיה בעל דירה יחידה, שמשכיר אותה לאדם אחר ומתגורר בדירה אחרת בשכירות, יוכל לנכות מהכנסתו ממנה (החייבת במס) את דמי השכירות ששילם. חוק ההסדרים אמור להיות מאושר בשבועות הקרובים יחד עם תקציב המדינה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הצעת החוק נועדה להקל על מי שיש לו דירה יחידה, והוא מעדיף לגור בדירת מגורים אחרת משיקוליו ובאותו זמן להשכיר את דירתו. בהצעת החוק מוצע לגדר את ההטבה, כך שאותו יחיד יוכל לנכות מהכנסתו מהשכרת הדירה את דמי השכירות ששילם עד לגובה של 90 אלף שקל בשנה שהם כ-7,500 שקל בחודש (הפטור כיום למשכירי הדירות עומד על תקרה של 5,471 שקל). לפיכך, החיסכון במס יכול להגיע לאלפי שקלים בשנה, זאת למרות שמדובר בהוצאות פרטיות אשר אינן אמורות להיות מנוכות ממס לפי עקרונות מס ההכנסה הרגילים.
1 צפייה בגלריה
הסכם חוזה שכירות אילוס אילוסטרציה
הסכם חוזה שכירות אילוס אילוסטרציה
הסכם חוזה שכירות אילוסטרציה
(shutterstock)
לעניין החישוב יחשב גם תשלום שכר דירה או הכנסה בגין שכר דירה של בן/בת זוגו של אותו משכיר, או של ילד עד גיל 18 המתגורר עמו. זאת על מנת למנוע פיצולים מלאכותיים של ההכנסות בין חברי התא המשפחתי לצורך התגברות על הגבלות הסכומים המפורטים בחוק, ומצד שני, לאפשר לבן זוג אחד לקבל את ההטבה על דמי השכירות ששולמו לו בעד הדירה המושכרת, גם אם מבחינה פורמלית בן הזוג השני הוא שמשלם את דמי השכירות על הדירה שאותה הם שוכרים.
במסגרת החוק, נכלל גם אם אדם קשיש המתגורר בבית אבות ומשכיר את דירתו, וכן לבקשת הוועדה התווסף דיור מוגן ומוסדות סיעודיים. לבקשת יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, הוטלה רביזיה (בקשה להצבעה חוזרת) על הצעת החוק עד שיובהר סופית שאין מקרים נוספים שיכולים ליפול בגדר החוק.

אושר: מס שבח מופחת על קרקע ותיקה

בתוך כך, הוועדה גם אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק המטילה מס שבח מופחת על קרקעות המיועדת למגורים ונמצאות שנים ארוכות בידי בעליהן (קרקעות שנרכשו לפני נובמבר 2001). מטרת החוק לתמרץ את מכירת הקרקעות, והיא כוללת גם מנגנון לתמרוץ הבנייה עליהן לאחר המכירה, לשם הגדלת היצע הדיור. שיעור המס המופחת יינתן רק אם המכירה היא של קרקע שקיימת לגביה תוכנית בנייה, המתירה בנייה של לפחות 8 דירות מגורים.
תנאי נוסף שהוצע הוא שבתוך תקופה קצובה, תסתיים בניית הדירות לפי התוכנית שחלה על הקרקע, כדי לתמרץ את רוכש הקרקע להוציא לפועל את הבנייה במהירות. לכן האריכה הוועדה את תקופת הבנייה הנדרשת כדי לזכות בהטבה ל-8 שנים. ככל שהרוכש יסיים את בניית הדירות בתקופה קצרה, יהיה זכאי המוכר לשיעור המס המופחת על חלק גדול יותר מהשבח הריאלי.
כך, אם ישלים הרוכש את הבנייה בתום 4 שנים, יהיה זכאי המוכר ל-100% מההטבה, ובהמשך לכך יחולו מדרגות יורדות לגבי הזכאות להטבה, כאשר מדי שנה יירד אחוז הזכאות להטבה, עד לתום 8 השנים. מאחר שההקלה ניתנת למוכר, התמריץ לרוכש יופעל באמצעות חוזה המכר, שיתייחס לתוצאות אי-עמידתו בתנאי סיום הבנייה.