היקפי הבנייה למלונאות טיפסו בשיעור של 11% בשנה החולפת. כך עולה מניתוח "ממון" ו-ynet של נתוני התחלות הבנייה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס). על פי הנתונים, בשנת 2022 החלו להיבנות כ-168 אלף מ"ר בשטחי הארחה ברחבי הארץ, לעומת היקף של כ-151 אלף מ"ר של שטחי הארחה שהחלו להיבנות בשנת 2021.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
יש לציין כי משקל הבנייה למלונאות בישראל מכלל התחלות הבנייה לפי ייעוד (בלמ"ס בודקים התחלות בנייה הן של נדל"ן מניב, מסחרי וציבורי, כגון מלונאות, משרדים, מסחר ושימושים ציבוריים כמו מסגרות חינוך, והן של נדל"ן למגורים) הוא די מינורי, ועמד בשנת 2022 על כ-1% בלבד, כמו ב-2021 וכמו הממוצע בכל שנה בעשור האחרון. השיא נרשם בשנת 2012, אז שיעור הבנייה למלונאות מכלל התחלות הבנייה היוותה 1.7% מכלל התחלות הבנייה.
2 צפייה בגלריה
ירושלים. מובילה בבנייה למלונאות ב-2022, עם זינוק של 76% בהתחלות הבנייה
ירושלים. מובילה בבנייה למלונאות ב-2022, עם זינוק של 76% בהתחלות הבנייה
ירושלים. מובילה בבנייה למלונאות ב-2022, עם זינוק של 76% בהתחלות הבנייה
(צילום: shutterstock)
באשר ליתר הייעודים, הבנייה למגורים תפסה את הנפח הגדול ביותר – 12.265 מיליון מ"ר שהם 73% מכלל התחלות הבנייה; בשטחי תעשייה ואחסנה החלו להיבנות 1.337 מיליון מ"ר – 8% מהתחלות הבנייה; כ-642 אלף מ"ר החלו להיבנות במבני חינוך (4%); כ-304 אלף מ"ר לבנייני ציבור (2%); כ-168 אלף מ"ר למלונאות כאמור (1%); כ-160 אלף מ"ר לתחבורה ותקשורת (1%); כ-135 אלף מ"ר לחקלאות (1%); וכ-59 אלף מ"ר למבני בריאות (1%).
מנתוני הלמ"ס עולה כי הערים המובילות בבנייה למלונאות בשנת 2022 היו ירושלים, עם זינוק של 76% בהתחלות הבנייה ל-54 אלף מ"ר, לעומת 30 אלף מ"ר שהחלו להיבנות עבור מלונאות בעיר בשנת 2021. אחריה ברשימה ניצבת חיפה עם 47 אלף מ"ר בשטחי מלונאות שהחלו להיבנות, לעומת 3,000 מ"ר בלבד בשנה הקודמת, קפיצה של 1,500%.
העיר אילת במקום השלישי עם 28 אלף מ"ר שהחלו להיבנות בשטחי מלונאות בשנה שחלפה, לעומת 816 מ"ר בלבד שהחלו להיבנות בשנה שלפני כן - זינוק של 3,400%. אחריה ממוקמת העיר ערד, שם החלו להיבנות בשנה שעברה 5,700 מ"ר בשטחי מלונאות - עלייה של 426% לעומת שנת 2021, אז החלו להיבנות שטחי מלונאות בהיקף של 1,075 מ"ר.
אל המקום החמישי הגיעה תל אביב, עיר תיירות מהמובילות בישראל, שלמרות המקום המכובד ספגה צניחה שנתית חדה בהיקפי התחלות הבנייה למלונאות. כך, על פי הנתונים, בשנת 2022 החלו להיבנות בעיר ללא הפסקה רק 5,616 מ"ר בשטחי מלונאות, ירידה של 93% לעומת שנת 2021, אז החלו להיבנות לא פחות מ-75 אלף מ"ר של שטחי מלונאות.
עוד ברשימה: המושב גבעת יואב שברמת הגולן, שם נרשמו התחלות בנייה של מלונאות בהיקף של 3,900 מ"ר בשנה שעברה; מצפה רמון, שם החלה בנייה של כ-3,600 מ"ר לשטחי מלונאות; וזכרון יעקב, שם החלו להיבנות 1,900 מ"ר בשטחי מלונאות בשנת 2022, לעומת התחלות בנייה בהיקף של 327 מ"ר בלבד למלונאות בשנת 2021.

סביבת הריבית הגבוהה תשפיע על בניית בתי מלון?

שמאי המקרקעין שמוליק כהן מחברת SK שמאות מסביר בשיחה עם ynet כי את העלייה בהתחלות הבנייה בתחום המלונאות ניתן לייחס לשתי מגמות: "הראשונה, בתקופה שבה הנדל"ן פרח והריביות היו נמוכות, יזמים רבים חיפשו מקורות השקעה נוספים וראו במלונאות תחום מעניין ליצירת נדל"ן מניב", הוא אומר. לדבריו, "חברות רבות, גם כאלה שעסקו קודם רק בנדל"ן למגורים, נכנסו לתחום. במקביל, הגידול בתוכניות של עירוב שימושים יצרו פרויקטים שיש בהם גם בנייה למגורים ,גם למסחר, גם לתעסוקה וגם למלונאות - ולא רק בערי התיירות המסורתיות. זאת לצד הגידול במספר התיירים שהגיעו לארץ אחרי הקורונה, והעלייה בתיירות הפנים בתקופת הקורונה - שהכניסו יזמים לתחום".
עם זאת, כהן מציין כי "התחלות הבנייה שאנחנו רואים היום נולדו מעסקאות שבוצעו לפני שנתיים-שלוש. כיום, בסביבת הריבית הנוכחית שכוללת זינוק בעלויות המימון, היזמים לא יזדרזו לרכוש קרקעות עם ייעוד למלונאות, שכן עלויות הבנייה והמימון גבוהות ואת ההכנסות בפועל הם יראו רק בעת השלמת הפרויקט, וגם אז כהכנסה התלויה במגמות התיירות, אשר מכסה את עלות ההשקעה רק אחרי שנים רבות של הפעלת המלון. לכן ייתכן שאם סביבת הריבית הגבוהה תימשך, נראה בשנים הבאות ירידה בהתחלות הבנייה של שטחי מלונאות".
2 צפייה בגלריה
מלון אקויה מרשת YHOTELS באילת
מלון אקויה מרשת YHOTELS באילת
אילת במקום השלישי עם זינוק של של 3,400%. מלון אקויה מרשת YHOTELS באילת
(הדמיה: 3Ddesign)
יוסי אברהמי, יו"ר ובעלים קבוצת יוסי אברהמי, הפועלת בתחום המלונאות והנדל"ן למגורים בעיקר בערים אילת ותל אביב, מחזק חלק מהדברים. "הזינוק בהתחלות בנייה של שטחי מלונאות באילת ובכלל נובע מחזרתה של תיירות הפנים ותיירות החוץ לממדיהן הטבעיים ולצמיחה ותפוסה גבוהה מאוד", הוא אומר. "אילת וגם תל אביב הן ערי תיירות המושכות אליהן מיליוני מבקרים מדי שנה, את תל אביב לבדה פוקדים מיליוני תיירים ומבקרים בתיירות מהארץ ומחו"ל, ולכן הבנייה למלונאות כאפיק השקעה ליזמים ממשיך להיות אטרקטיבי ולייצר תשואה גבוהה". בניגוד להערכתו של כהן, אברהמי סבור שהתחלות הבנייה למלונאות ימשיכו לגדול גם בשנים הבאות.
יוסי תורג'מן, מנכ"ל קבוצת YBOX נדל"ן הפועלת בעיקר בתל אביב, מתייחס לירידה בהתחלות הבנייה למלונאות בתל אביב, וטוען כי "הירידה נעוצה בשינוי במדיניות העירייה, לפיו כעת כל תוכנית להקמת מלון כבר לא מאושרת אוטומטית כפי שהיה נהוג עד כה, אלא נבחנת במחלקת אסטרטגיה של הוועדה המקומית לפי המיקום שלה ובכפוף לכמות חדרי המלון הקיימים כבר באותו אזור. לפי פרמטרים אלה התוכנית נשללת או מאושרת, וזה גרם ללא מעט היתרי בנייה לשטחי מלונאות להידחות, ומכאן הירידה בהיקפים".