הקלה לחייבי מערכת ההוצאה לפועל: בשל המצב הביטחוני ונוכח ההכרזה על מצב חירום מיוחד, יצאו היום (ב') תקנות המספקות הקלות למאות אלפי חייבים במערכת ההוצאה לפעול. מהיום ועד 13 באוקטובר יפעלו לשכות ההוצאה לפועל במתכונת מצומצמת ויטופלו עניינים דחופים בלבד. בין השאר לא תהיה קבלת קהל, לא יתקיימו דיונים, לרבות דיוני הבאה ומאסר ולא יבוצעו הליכים מבצעיים. כלומר, בין השאר לא ניתן יהיה להטיל עיקולים על חייבים ועוד.
כמו כן, מוקד רשות האכיפה והגבייה יפעל עד השעה 16:00 במתכונת מצומצמת ולכן זמני ההמתנה עלולים להיות ארוכים מהרגיל. בקשות דחופות כמו למשל בקשת חייב לעיכוב או לביטול פינוי מדירת מגורים, בקשה לביטול פקודת מאסר, ביטול עיקול משכורת ישלחו בין השאר בפקס או במייל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
הוצאה לפועל
הוצאה לפועל
הוצאה לפועל
(צילום: רשות האכיפה והגבייה)
במקביל, רשות המיסים הודיעה כי נוכח המצב הביטחוני פתחה הרשות ערוץ מקוון לטיפול מהיר בפניות משרתי המילואים. משרתי המילואים המעוניינים לפנות לרשות בנושאי שומה, גבייה ואורכות יבחרו במערכת הפניות המקוונת בנושא המשני את האפשרות "פניות מתגייסי בעלי צו 8" ויצרפו לפנייתם את הצו שקיבלו. פניות אלו יקבלו עדיפות גבוהה ויטופלו במהירות כדי לסייע, ככל האפשר, למשרתי המילואים הנושאים בנטל בימים אלו. ‏
בביטוח הלאומי הודיעו כי בעקבות המצב הבטחוני, מיום חמישי השבוע יהיה ניתן לקבוע תור טלפוני לביטוח הלאומי, ונציג מהסניף יצור קשר ויטפל בבקשה. לינק לזימון תור. כמו כן, לא יתקיימו ועדות רפואיות בכל הארץ בימים שלישי ורביעי. בביטוח הלאומי מסרו כי יעדכנו כאשר ניתן יהיה לקיים את הוועדות הרפואיות באופן בטוח.
רשות האכיפה והגבייה, המופקדת על מערכת ההוצאה לפועל, על המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, על מנהל הגבייה הממשלתי ועל יחידות חדלות פירעון, פרסמה לאחרונה דוח על פעילות הרשות לשנת 2022. נכון לסוף שנת 2022 כמות תיקי ההוצאה לפועל במדינת ישראל עמדה על 1,989,263 תיקים פתוחים. במערכת ההוצאה לפועל נכון לסוף שנת 2022 היו 551,129 חייבים לעומת 567,710 חייבים בסוף שנת 2021.
כלומר, 5% מאזרחי ישראל הם חייבים במערכת ההוצאה לפועל. לעומת זאת, 16,581 חייבים יצאו בשנת 2022 מעולם החובות. מספר החייבים הגדול ביותר (כ-104 אלף חייבים) הוא של חייבים בגילאים שבין 45-54 .
בשנת 2022 ממוצע סכום החוב בפתיחה עמד על 26,418 שקל וחציון סכום החוב בפתיחה עמד על 3,733 שקל. כלומר, סכום החוב בפתיחה במחצית מהתיקים שנפתחו בשנת 2022 נמוך מ-3733 שקל.