לאחר הפסקות החשמל היזומות ביום שישי האחרון, החליטו במינהל התכנון לאשר את הפעלת תחנת הכוח "צומת אנרגיה". התחנה ממוקמת בסמוך לקריית גת. תחילת ההפעלה צפויה בימים הקרובים, בתקווה שתוכל לפעול כבר לקראת גל החום הצפוי בסוף השבוע הקרוב. פרויקט "צומת אנרגיה" הוקם על ידי חברת OPC בניהולו של גיורא אלמוגי, שהשקיעה בפרויקט כ-1.4 מיליארד שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
התחנה בעלת הספק של כ-400 מגה וואט, מה שמעלה את יכולת הייצור המקסימלית בישראל, במידה וכל תחנות הכוח פעילות ל-17,900 מגה-וואט. מדובר בתחנה מסוג מחזור פתוח ("פיקרית") בעלת זיהום גבוה יותר מתחנות בעלות מחזור משולב, אך היתרון של תחנות אלו הוא יכולת ההדלקה המהירה שלהם, ובכך תחנות אלו מאפשרות להתמודד עם שינויים פתאומיים בביקוש לחשמל – ללא ניתוק לקוחות.
1 צפייה בגלריה
מונה חשמל
מונה חשמל
מונה חשמל
(צילום: גלעד קוולרציק)
אחת הסיבות המרכזיות לכך שביום שישי האחרון נותקו מאות אלפי משפחות מהחשמל הייתה חוסר תיאום בין חברת ניהול המערכת נגה וחברת החשמל ביחס להפעלת תחנת כוח נוספת באשקלון הפועלת על פחם. את התחנות הפחמיות הישנות, המזהמות פי כמה מתחנות כוח המונעות בגז טבעי, לוקח בין יומיים לשלושה להפעיל, מה שהוביל לכך שכאשר שמו לב שהתחנה לא הופעלה – ביום חמישי, לא היה ניתן להפעיל את התחנה לקראת עומס החום של שישי בערב.
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "כמענה למשבר התשתיות, מינהל התכנון בראשותי הקים רשות רישוי ארצית אשר טיפלה נקודתית במסלול יעיל ומהיר במתן אישורים להפעלת התחנה וקיצור לוחות זמנים. זוהי סנונית ראשונה בפתרון משבר ביצוע התשתיות והמגורים במדינה".