המונדיאל, שנערך בימים אלה בקטאר, משפיע בצורה משמעותית על הכלכלה העולמית: בין אם זה בכל מה שקשור לזכויות שידור, עליהן משלמות תחנות הטלוויזיה מאות מיליוני דולרים, המפרסמים שנוהרים לפרסם את המוצרים שלהם באצטדיונים עצמם, במידה שיש להם הסכמים עם פיפ"א, מארגנת הטורניר, או על חולצות הנבחרות או במהלך שידורי הטלוויזיה.
יש עוד תחום שמושפע מאוד מהגביע העולמי בכדורגל, והוא כמובן ההימורים. על פי אנליסטים של הבנק הבריטי ברקליס, אנשים יהמרו בסכום כולל של 35 מיליארדר דולר על משחקי המונדיאל. מדובר בעלייה של לא פחות מ-65% לעומת הגביע העולמי הקודם שנערך לפני ארבע שנים ברוסיה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
לאו מסי
לאו מסי
לאו מסי. הרבה מהמרים מגיעים מדרום אמריקה
(צילום: AFP)
בברקליס טוענים כי הסיבה המרכזית לכך היא הגדילה בהימורי האון-ליין בשנים האחרונות, שקרתה גם בעקבות מגפת הקורונה כשאנשים נאלצו להישאר בבתיהם בזמן שאירועי ספורט המשיכו להתקיים (ללא קהל), מה שגרם להם להמשיך ולהמר, וגם חלק מאלה שלא היו מהמרים, החלו לעשות זאת מתוך שעמום בסגרים.
עוד סיבה לזינוק הצפוי בסכום ההימורים במונדיאל היא העובדה שהוא משודר בשעות נוחות מאוד באירופה, כאשר המשחק המרכזי נערך בערב כשרוב האנשים נמצאים בבתיהם. לזה תוסיפו את העונה בה נערך הטורניר - לראשונה בחורף ולא בקיץ, זאת מכיוון שקטאר מארחת אותו והיה חשש כי לשחקנים וגם לאוהדים יהיה קשה מאוד במזג האוויר המדברי בחודשי הקיץ. אנשים לא נוסעים לחופשות, כמו שהם עושים בדרך כלל בקיץ, ובכלל נשארים בבתיהם לאור מזג האוויר החורפי, כך שיותר צופים במשחקים.
גם תוצאות המשחקים עד כה במונדיאל היו "ידידותיות למהמרים", כך לפי ברקליס. החל מיום שישי האחרון היו חמישה משחקים שהסתיימו בתיקו, תוצאה שבדרך כלל מיטיבה עם מי שמהמרים על כמה משחקים בטופס, ומנסים לתפוס יחס הימורים טוב, מאשר אלה שמהמרים על משחק אחד, שבדרך כלל נוטים לתת ניצחון לאחת הקבוצות ולא להמר על תיקו.
2 צפייה בגלריה
הימורי ספורט
הימורי ספורט
הימורי ספורט און-ליין
(Shutterstock)
לפי ברקליס, שהסתמכה על חברת מודיעין ההימורים H2 Gambling Capital, על כל משחק שנערך בשלב הבתים של המונדיאל מהמרים בעולם בסך של 400 מיליון דולר, במשחקי הנוקאאוט הסכום יעלה למיליארד דולר ובגמר כבר יגיע עד ל-2.5 מיליארד דולר.
בניגוד לאירופה ואמריקה הלטינית, ההימורים בארה"ב על המונדיאל צפויים להיות קטנים יחסית. לפי בלומברג, הצפי הוא כי סך כל ההימורים במדינה ממשחקי הגביע העולמי יעמוד על 1.7 מיליארד דולר, הרבה פחות למשל מההימורים שהיו על הסופרבול (7.6 מיליארד דולר) ועל טורניר המכללות בכדורסל (3.1 מיליארד דולר), שנחשבים למושכי מהמרים.