מונדיאל 2022 בקטאר יוצא לדרך בסוף השבוע, ולמרות שהאירוע עצמו לא מתקיים בישראל - יש לו השפעה לא מבוטלת על הכלכלה הישראלית וגם על הכיס של רובנו, ובמיוחד של מי שלא מתכוון לפספס אף משחק. החל מההשפעה על ימי העבודה שלנו (שכן חלק מהמשחקים משודרים במהלך היום), דרך ההתמודדות של המעסיקים עם העניין, ועד ההיערכות של המסעדות והברים, תעשיית הטייק אווי וגם, כמובן - ההימורים בין חברים על תוצאות המשחקים. בסדרת ראיונות שערכנו השבוע ב"כסף" חדש ב-ynet radio ניסינו להבין איך המונדיאל משפיע על שוק העבודה, תעשיית המזון ואפליקציות הניחושים.
בעולם העבודה, כאמור, לא מעט משחקים יתקיימו החל משעות הצהריים בזמן שרובנו נמצאים במשרד ואמורים לעבוד, אבל בכלל מתעניינים במה שקורה על הדשא. הפנים כמובן יהיו באתרי האינטרנט ובמסכי הטלפון על מנת להתעדכן, ויכול להיות שחלקנו ינצלו את מכסת הימי החופש, או אפילו יודיעו על "מחלה מסתורית". אבל תדעו שיש מעסיקים שמתכוונים לבוא לקראת העובדים שלהם.

"אנחנו רואים מעסיקים עם מגוון רעיונות. חלק מציעים להתחיל את יום העבודה מוקדם יותר או מעסיקים שמרשים לבוא יותר מאוחר, וכאלה שמתכננים אפילו צפיות משותפות במהלך יום עבודה. פיצות, בירות ומשחקי כדורגל במשרד, ביחד. ואז בעצם לוקחים את המונדיאל למקום של להעצים את החוויה כחוויה מחברת במקום העבודה", מספרת עו"ד יעל דולב, ראש מחלקת דיני עבודה במשרדי עורכי דין גרוס ושות' ויו"ר משותפת של פורום דיני עבודה בשלכת עורכי הדין, שהתראיינה ל"כסף חדש". את הריאיון המלא עם יעל דולב תוכלו לשמוע בנגן שבראש הכתבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
3 צפייה בגלריה
המונדיאל בקטאר
המונדיאל בקטאר
המונדיאל בקטאר
(צילום: gettyimages)
אבל במצב כזה העובד פחות פרודוקטיבי, כי זה מבטל שעה וחצי-שעתיים של עבודה במהלך היום. "המעסיק מבין שכדאי לו לספוג את זה. יש גם אפשרות שהעובד יגיע מאוחר יותר באישור וייצא פשוט אחרי השעות שהוא היה רגיל לצאת בהן".
מה עם כאלה שיגיעו לעבודה עייפים אחרי שראו משחק בערב? "מבחינה משפטית אין הרבה אמצעים ופתרונות למצב הזה. אבל דיני עבודה זה לא רק אמצעים, זה גם יחסי עבודה, ופה צריך להתאים את עצמך לחיים האמיתיים כי אם תגיד לעובד לא לראות מונדיאל אז הוא לא יראה? ברור שזה לא רלוונטי".
אם אני עובד שלא מתחבר למונדיאל ורואה שהתפוקה של האחרים פחותה משלי? יש פה חוסר צדק. "בוא ניקח את החודש האחרון שהיה בחירות. יש אחד שזה יותר מעניין אותו, אז הוא מחובר כל הזמן לאתרי החדשות. אנחנו מוסחים מגירויים חיצוניים בעבודה, כולנו עסוקים ב-1,001 דברים. תמיד יש מידה של חוסר הגינות. אם מישהו עכשיו מחתן את הילד שלו למשל, אז הוא לא עובד באותו שבוע. יש משהו בדיני עבודה, ביחסי עבודה, שנקרא ערבות הדדית. אנחנו קבוצה של אנשים שעובדים ביחד, ואחד צריך לפעמים לחזק את השני במקומות שלשני חשוב, וזה עניין של ניהול. לא הכל משפט. גם ניהול ויחסי עבודה טובים, אני מניחה שבמקום עבודה שלמישהו אחד אכפת מהמונדיאל והשני פחות אז האחד יכבד את השני, ואם לא, חבל".
3 צפייה בגלריה
עבודה בסביבה ממוחשבת
עבודה בסביבה ממוחשבת
העובדים יהיו מרוכזים במונדיאל
(צילום: Shutterstock)

"הולכת להיות עלייה מטורפת בהזמנת משלוחים"

מכיוון שהמונדיאל הנוכחי הוא מאוד לא שגרתי, בין השאר משום שהוא נערך בחורף ולא בקיץ, וגם לאור העובדה שלא מעט משחקים יתקיימו בשעות הצהריים ואחר הצהריים - הוא מעמיד למסעדות ולברים אתגר לא קטן בכלל.
יו"ר איגוד המסעדות והברים, שי ברמן, סיפר ב"כסף חדש" כי "אין ספק שהשנה זה הולך להיות מונדיאל קצת שונה. לא ברור אם ההכנסות יהיו גבוהות מהרגיל, כי המשחקים בחורף, וזה תלוי מזג האוויר. אנחנו יודעים שאצלנו במדינה שתי טיפות גשם מספיקות להכרזות על סופה ואוי ואבוי, ואנשים לא יוצאים מהבית".
וזו נחשבת לתקופה רווחית? הרי אנשים יכולים לשבת על חצי ליטר בירה שעתיים-שלוש כדי לראות משחק בבר עם חברים. "המונדיאל מביא טראפיק. אנחנו לא מודדים רק בכמה הלקוח מזמין, אנחנו רוצים לארח כמה שיותר אנשים בתקווה שהם יתאהבו בנו ויחזרו שוב, גם כשאין מונדיאל, כי יראו שיש אווירה טובה ושירות טוב, אז זאת בהחלט חשיפה טובה.
"האם זה מסתכם בחצי ליטר בירה? לא תמיד. לפעמים זה גם מסתכם ביותר. זה מאוד משתנה לפי אופי העסק ואופי הבליינים. קהל צעיר יותר בדרך כלל מוציא פחות כסף, קהל בוגר יותר מזמין גם אוכל. הקהל הבוגר בדרך כלל רוצה חוויית בילוי מעבר ללראות את המשחק ולשתות כוס בירה".
משחקים יותר משמעותיים לברים ומסעדות בפריפריה, במקומות שפחות יוצאים באופן יום-יומי? "אנחנו לא מזהים פה עניין גיאוגרפי, זה באמת בסוף יותר תלוי באופי העסק. בתי קפה למשל זה עסק שבדנ"א שלהם רוב הטראפיק הוא בבוקר, אז זה מייצר להם עוד תוכן בערב וייתן להם עוד ערך מוסף".
בעידן הוולט והמשלוחים - בענף צופים שתהיה פחות תנועה במסעדות ויותר עלייה במשלוחים? "אין ספק שבמשלוחים הולכת להיות עלייה מטורפת, זה ברור לגמרי. יהיו הרבה יותר משלוחים, אנשים יישבו בבית ומה יותר כיף מלהזמין? אבל אנחנו צריכים לזכור שבסופו של דבר מבחינת המודל העסקי של המסעדות, אנחנו תמיד מעדיפים את הלקוחות אצלנו. גם במודל העסקי וגם בתחושה, זה כיף לארח, זו חגיגה. הנושא הזה של הקרנת אירועי ספורט בפאבים ובמסעדות זה משהו שלאט-לאט נכנס לתרבות אצלנו. פעם זה לא היה".
3 צפייה בגלריה
השליחים הולכים לעבוד קשה
השליחים הולכים לעבוד קשה
השליחים הולכים לעבוד קשה
(צילום: עמית שעל)
בנוסף, סיפר ברמן על שינוי משמעותי לטובת בעלי המסעדות והברים בו נקט "כאן" תאגיד השידור הציבורי, שמשדר את המשחקים מקטאר: "מבחינתנו החדשות הטובות הן שזכויות הציבור של ההקרנה הציבורית שייכים ל'כאן' והם החליטו לפתוח את זה לציבור ולא לבקש מבעלי עסקים כסף על הקרנה ציבורית".
זה שונה ממונדיאלים קודמים? "בדרך כלל המונדיאלים היו פתוחים, אבל היורו, שגם מאוד פופולרי, צ'רלטון גבו סכומים מטורפים מבעלי העסקים עבור זכויות השידור, דבר שמאוד מקשה על העסקים להיות גם תחרותיים וגם לעשות מזה חגיגה".
אם יש לי בר ואני מנוי לאחת החברות ורוצה להקרין מהממיר, למה צריך אישור מיוחד? "בשונה ממשק בית, כשאתה קונה את חבילת הערוצים של צ'רלטון ומשלם 80 שקלים לחודש, ברגע שאתה בית עסק אתה צריך לשלם בגין זכויות יוצרים לבעלי הזכויות, שבישראל אלה ערוץ הספורט, צ'רלטון ו'כאן' תאגיד השידור. אלה סכומים שמגיעים לאלפי שקלים. זה די דומה לאקו"ם והפדרציה, וכל הנושא של מוזיקה. כשאנחנו משמיעים מוזיקה בעסקים שלנו אנחנו משלמים המון כסף על ההשמעה, שאמור ללכת לאמנים. לשמחתנו, כאמור, 'כאן' החליטו לא לגבות כסף, אז אנחנו צופים שיהיו הרבה מסכים במסעדות ובברים".
>>לריאיון המלא עם שי ברמן:

"הגענו ל-80 אלף משתמשים, היום מעתיקים מאיתנו"

אם אתם קוראים את הכתבה הזאת, אפשר להניח שגם אתם משתתפים בימים אלה במשחקי ניחושים על תוצאות המונדיאל. בן עשת, ממייסדי המיזם "מה אתה ילד", שהיה פלטפורמת ניחושי תוצאות משחקים שבשיאה הגיעה ל-80 אלף משתמשים, סיפר בריאיון ל"כסף חדש" כי אחרי שנים של ניחושים בין חברים ובטבלאות אקסל למיניהן - ביורו 2012 נולד האתר של המיזם, ובמונדיאל הקודם ברוסיה ב-2018 נולדה האפליקציה - שבינתיים נסגרה.
"אנחנו בעצם כמה חבר'ה מהתיכון, והתחלנו עוד מהתקופה הזאת לשחק כולנו עם טבלאות ומסמכים ואקסלים. עם התפתחות הטכנולוגיה שידרגנו את עצמנו לאתר אינטרנט, זה תפס ואנשים התלהבו, אז אמרנו למה שלא ניקח את זה לשלב הבא - ואז בנינו אפליקציית אונליין", מספר עשת.
"בתקופה ההיא לשותף שלי ולי היה סטודיו אנימציה, ובעצם יכולנו דרך האמצעים שהיה לנו, שזה דיגיטל, וידאו ועיצוב, להרים את הדבר הזה בהוצאות נמוכות. בוא נגיד ככה, לא ידענו למה אנחנו נכנסים, ואם היינו יודעים את כמות המיילים והאנשים והעבודה שזה יגרור, היינו מבינים שיש פה בעיה עסקית", הוא מוסיף.
לא הייתה היתכנות להפוך את זה למשהו עם פרסומות שאפשר להרוויח ממנו כסף? "בגדול בשיא הגענו ל-80 אלף משתמשים, אז בטוח שיש אנשים שהיו יכולים לעשות מזה הרבה כסף. אבל הבעיה העיקרית בפורמט הזה, וזה מה שהבנו בדרך, זה שיש לך טורניר של חודש פעם בארבע שנים, והטכנולוגיה משתנה והאנשים משתנים, וזה לא שאנחנו עובדים בזה. אז זה בעייתי. זה נחמד כתחביב, זה כיף לחבר'ה. מה שיפה זה שהיום המון אנשים או המון חברות הרבה יותר גדולות ומוכשרות מאיתנו, אפשר להגיד העתיקו אותנו".
יכולתם לעשות את זה סוג של ליגת פנטזי, שלא תהיה רק במונדיאל או ביורו. "העניין של ה-80 אלף משתמשים זה רק במונדיאל. בניחושים האלה גם המזכירה, המנקה, המתכנת וסבתא שלך משתתפים. ביום-יום זה מעניין כמה אנשים שחולים על ספורט, זה לא יכול להחזיק לבד". ואכן, עשת וחבריו החליטו שלמונדיאל הזה הם כבר לא מתפעלים את האפליקציה מפאת חוסר בזמן.
מה אתה עושה ביום-יום שלך? "אני עובד בחברת מרקטינג, מתעסק במובייל, וידיאו".
אז בסוף ההימורים במונדיאל היו תחביב. "תחביב נחמד שלא קשור לעבודה. היום מי שמתפעל משחקי הימורים דומים כאלה אלה חברות שמביאות משחקים ואז ממנפות את זה לשלוח ללקוחות פרסומים למיניהם. לנו זה היה משחק ואחרי זה אנחנו חוזרים כל אחד לחיים שלו. אצלם המשחק הזה זה קמפיין פרסומי להביא אנשים, זה מהלך למשהו גדול יותר".
אז גם במונדיאל הבא אין מה לצפות מכם להקים משחק דומה? "בוא נראה, אבל אנחנו כן נשתתף כשחקנים".
יש אפליקציה שאתם משתמשים בה? "אנחנו בדיוק עכשיו בדיון מאוד סוער בין החבר'ה, בין המתחרים, הכל נראה לא טוב. אני מאוד מחובר רגשית למוצר שלנו וקשה לי לשחק במקומות האחרים, אבל אין מה לעשות. המונדיאל משעמם בלי העניין הזה".
נראה בדף הפייסבוק שלך שאנשים מאוד נסערים ושואלים איפה אתם. "כן, אין לי לב לענות לאנשים ששואלים למה סגרנו".
>>לריאיון המלא עם בן עשת: