התייקרות הדלק ב-34 אגורות ל-6.71 שקלים, גרמה לזעם גדול בציבור בכלל ואצל נהגי המוניות בפרט, שטוענים כי העלאת המחיר לצד הירידה המשמעותית בכמות הנסיעות בעקבות העובדה שאין תיירות חוץ בארץ, וכן לאור תחלואת הקורונה, תגרום להם לייקר את תעריפי הנסיעה.
"המצב כרגע הוא קשה מאוד", אמר יו"ר איגוד נהגי המוניות הארצי, יהודה בר אור, באולפן ynet. "אנחנו כנהגים צריכים כמו כל הצרכנים לשלם את כל ההוצאות, ואין לנו הכנסות. דלק הוא מרכיב מאוד חשוב, הוא 33 אחוז מההוצאה של הנהג, וברגע שמעלים לו את זה בצורה כזאת, זה גורם לו להיות בפלונטר. לא יכול להיות שהממשלה רוצה שלא נעלה את המחירים. במקום זה שתוריד ב-20 אחוזים את המיסים שלה על הדלקים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מונית
מונית
(צילום: shutterstock)
מה לדעתך הפתרון? "המדינה צריכה להחזיר חזרה את מה שהיה לנו המון שנים - החזר בלו על הסולר ועל הדלק. בכלל, צריך שהממשלה תוריד את זה לכל הצרכנים. אחוז המיסים שהיא לוקחת - 70 אחוז, הוא בלתי נתפס. לקחת לרכב ציבורי 70 אחוז מכל ליטר וליטר זה כבר דבר שאנחנו לא יכולים לספוג. נהגי מוניות נמצאים גם ככה בהכנסה נמוכה מאוד בגלל המצב, וכולנו מרגישים שכל העול הזה נופל עלינו ואנחנו נצטרך להפיל את העול על הנוסעים. יהיה להם קשה לנסוע. אם לא תיהיה ברירה נעמוד על כך שהמחירים יעלו".
איזה כלים יש לכם כדי להילחם בזה? "אני נמצא מחר בכנסת בישיבה מיוחדת בוועדת הכספים. הממשלה רוצה שנצא ונעשה מהומות בכבישים בכל הארץ? אנחנו חיל הפרשים והמונית היא הפרנסה שלנו. נוביל מרד צרכני לגבי הסולר והדלקים אם יהיה צורך, אבל אנחנו מאוד רוצים לדבר בהיגיון. כתבנו מכתבים גם לראש הממשלה, גם לשר החוץ וגם לשר האוצר, וביקשנו מהם להבין שנהגי המוניות כרגע נמצאים במצוקה. ירדו לנו הנסיעות ב-40 אחוזים, לא העלנו מחירים במשך שנה שלמה ועכשיו ייקרו לנו את הדלק. אנחנו לא יכולים להמתין יותר".

"אי אפשר להימנע מעליית מחירים"

מנכ"ל חברת אופק עיבוד שבבי, גבע בלכר, שמייצרת חלקים לתעשיות התעופה, הביטחון והרפואה, דיבר במשדר מהכובע של מי שכבר נאלץ להעלות מחירים: "אני מבין את זה שהצרכנים רוצים הוזלת עלויות, אבל צריך להבין מה קורה בתעשיות בשנתיים האחרונות. אנחנו עדיין במשבר. ביקשו מאיתנו לא לפגוע ברציפות התעשייתית, ועשינו את זה. אבל הארנונה עלתה ב-11 אחוזים, יש משבר בנמלים, מחיר המים עלה בעשרות אחוזים, ימי הבידוד של של העובדים שנופלים על המעסיקים וגם שער הדולר שנחתך ב-32 אחוזים".
"בסופו של יום יש תעשיה שצריכה לייצר ולא יכולה להימנע מעליית מחירים. מנסים שאנחנו נהיה זולים ותחרותיים ונתייעל כל הזמן, מצד שני הממשלה מעלה לנו מיסים. רוב העלויות הללו הן עלויות של ממשלה. היא יכולה לשבת עם התעשיינים ובעלי העסקים ולהבין איפה הדברים שפוגעים הכי הרבה ולשמור עלינו. כשנרגיש ששומרים עלינו ונותנים לנו את הכלים להתמודד איתם לא נצטרך לפגוע בצרכן. זה הדבר אחרון שאנחנו רוצים לעשות".