לאחר עיכוב של חודשים ושני ימי דיונים ממושכים בוועדת הכספים של הכנסת, אושר הערב (ב') החוק למיסוי תאגידי משאבי הטבע בישראל. כספי המיסים יופקדו ב"קרן לאזרחי ישראל" וישמשו בעתיד להגדלת תקציבי הרווחה, החינוך והבריאות. כיום יש בקרן רק מעט יותר מחצי מיליארד שקל, כאשר המטרה הייתה שכבר לפני שנתיים יצטברו בקרן יותר ממיליארד שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
האישור של ועדת הכספים מהווה למעשה פשרה מסוימת בין המצב הקיים, שבו בעלי החברות המפיקים רווחים ממשאבי הטבע של ישראל, שערערו על דרישת המס שהעבירה להם רשות המיסים לא שילמו כל מס עד לבירור הערעור לבין דרישת רשות המיסים שכל דרישת השומה (100%) תשולם מראש, ורק אם הערעור יתקבל הכסף יוחזר. ועדת הכספים קבעה הערב באשרה את החוק לקריאה שנייה ושלישית, כי השומה שתיגבה מראש תעמוד על 75% מהסכום שבמחלוקת, בניגוד להצעת החוק המקורית שקבעה 100%.
1 צפייה בגלריה
אסדת תמר
אסדת תמר
אסדת תמר
(צילום: אלבטרוס צילומי אוויר)
למעשה, החוק קובע כי במקרה שבו יש מחלוקת לגבי גובה מס רווחי היתר המיועד לקרן אזרחי ישראל (המכונה "קרן העושר") תיגבה גם השומה שבמחלוקת, אולם אם בית המשפט יפסוק אחרת יבוצע החזר, בניגוד למצב היום שבו כל התשלום השנוי במחלוקת מעוכב עד לפסיקה.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, אמר הערב כי "מדובר באיזון שיביא את רשות המיסים לנסות להגיע לפשרות והסדרים במהלך המשא ומתן".
בעקבות דברי ביקורת שהשמיעו חברי הוועדה נקבע כי התקופה שבמהלכה יכול פקיד שומה לאשר את השומה העצמית לבעלי זכות בגז ונפט, תוארך לשנתיים מתום שנת המס ולא לארבע שנים, כפי שהוגדר בנוסח החוק המקורי. עוד נקבע, כי ועדת הכספים תקבל דיווח שנתי על מצב הכספים שבמחלוקת שניגבו ויופקדו זמנית בקרן.
יצוין כי את חוק "קרן העושר" הובילה מאז הממשלה הקודמת שרת המדע, אורית פרקש הכהן, שאמרה הערב: "הגיע הזמן להפסיק להמתין לכספים ולקדם את קרן העושר. הציבור לא צריך להמתין יותר. כסף שהיה צריך להגיע לציבור ב-2018, הגיע הזמן שיגיע ב-2021".
ח"כ שקבל על החוק הוא יו"ר ועדת הכספים לשעבר, ח"כ משה גפני, שטען כי בעבר לא אישר את החקיקה "בגלל אי הצדק, שכן רשות המסים מבקשת, כמו דיקטטור, לשלם את הסכום. הכסף בינתיים בקופה, בקרן עלומה אצל החשב הכללי, עד שהעניין יתברר. בפגרה אני לא הבאתי חוקים כאלה, המהירות מיותרת לגמרי".