הממשלה אישרה היום (רביעי) במשאל טלפוני דחוף "תוכנית פעולה לאומית לביצוע פינוי אוכלוסיה בגזרת הצפון - 0 עד 5 ק"מ מהגבול בצפון וקליטתה" - שהגיש שר הביטחון יואב גלנט.
עלות התוכנית, שעדיין לא הוחלט על יישומה, לתקופה של עד 14 יום תעמוד על 120.4 מליון שקל - 8.6 מליון שקל ליום. לצורך מימון הסכום, נקבע כי בשל מצב המלחמה הכספים יוקצו בשנת 2023 מתוך הכספים למימון ההסכמים קואליציוניים והסכמים פוליטיים.
התוכנית שאושרה היום מאפשרת לפנות את האוכלוסיה שנמצאת בטווח של עד 2-5 ק"מ מהגבול בעשרות יישובים בהם קרית שמונה וחורפיש. הממשלה תסמיך את שר הבטחון בתיאום עם רה"מ להורות על עיתוי תכנית הפינוי על פי שיקולים מבצעיים. קליטת המפונים תבוצע בתוך 24 שעות ממועד ההחלטה על הפעלת התוכנית.
1 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול במלחמת חרבות ברזל
כוחות צה"ל בגבול במלחמת חרבות ברזל
כוחות צה"ל בגבול בצפון
(צילום: אפי שריר)
שר הביטחון גלנט הודיע לממשלה כי החל פינוי האוכלוסיה הנמצאת בטווח של עד 2 ק"מ מהגבול הצפוני בהתאם לתכנית צה"ל "מרחק בטוח צפון", שמתבצעת על ידי פיקוד צפון ופיקוד העורף.
מערך מתקני הקליטה מתבסס על פנימיות, אכסניות ובתי מלון. הפעלת וניהול קליטת המפונים ושהייתם במתקני הקליטה תיעשה על ידי רשות החירום הלאומית ובאחריותה, לרבות באמצעות הקצאת כוח האדם על ידי הצבא.
עוד נקבע בהחלטת הממשלה כי לאחר ביצוע הפינוי תינתן לאזרחים המתגוררים ביישובים שפונו האפשרות להיקלט באופן עצמאי בכל מסגרת אחרת. תינתן אפשרות גם לאזרחים המתגוררים בייישובים במרחק 0-4 מרצועת עזה שפונו. לאזרחים שיבחרו באפשרות זאת יינתן מענק אכלוס עצמאי בסך של 150 שקל למבוגר וסך של 100 שקל לילד ליום לחימה ולמשך של עד 14 ימים ככל שלא יוכלו לשוב לבתיהם קודם לכן.
לצורך מימון סעיף זה יוקצו השנה סך של עד 16.5 מליון שקל ולמשך של עד 14 יום לצורך זה יוקצו עד 231 מליון שקל - גם הם מתוך ההסכמים הקואליציוניים.
הבוקר אישר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להגדיר את העיר אשקלון כיישוב ספר, אולם כרגע רק לתקופת המלחמה. העלות המשוערת המיידית של ההחלטה היא של מיליארד שקלים, רטרואקטיבית מתחילת המלחמה לפני 12 ימים. משמעות ההחלטה היא השוואת כל התנאים של התושבים והעסקים באשקלון ליישובים שבמרחק 7-0 ק"מ מגבול רצועת עזה לעניין פיצויים בגין נזקי המלחמה.
סמוטריץ' הורה להביא את התקנון בעניין זה לאישור ועדת הכספים בהקדם האפשרי, והדיון ככל הנראה יתקיים כבר מחר.
בנוסף, משרד התיירות הודיע היום כי המשרד בסיוע התאחדות בתי המלון ינהלו חמ"ל לטובת המאמץ הלאומי, שיופעל בשיתוף רח"ל ומשרד הפנים. החמ"ל ינהל את מערך הקליטה של המפונים למתקני אכסון תיירותיים, לרבות בתי מלון, אכסניות נוער ועוד.
משרד התיירות קורא לבעלי חדרי הארחה ומלונות להעמיד את ההיצע הפנוי שלהם לטובת המפונים. מספר הטלפון של החמ"ל לפניות הציבור, הרשויות ולהצעת חדרים 03-6394989.