המיליארדר הישראלי זיו אבירם, ממייסדי חברת מובילאיי שנמכרה בשנת 2017 לאינטל בעבור 15.3 מיליארד דולר, הכריז על הקמת קרן השקעות עם נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון.
השניים הודיעו על הקמת הקרן, אשר תיקרא אקו-ברידג' ותעסוק בהשקעות טכנולוגיות בתחומי משבר האקלים, באירוע שהתקיים היום (ב') בניו יורק במסגרת הכנס השנתי של הקרן של משפחת קלינטון. באירוע השתתפה גם הילרי קלינטון, מזכירת המדינה לשעבר ואשתו של הנשיא לשעבר, המובילה ביחד איתו את הקרן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
זיו אבירם
זיו אבירם
זיו אבירם
(צילום: מובילאיי)
אבירם ייסד בשנת 1999 את חברת מובילאיי ביחד עם פרופ' אמנון שעשוע וכיהן כנשיא וכמנכ"ל החברה עד מכירתה. כיום הוא יו"ר פעיל משותף בחברת אורקם טכנולוגיות, העוסקת בפיתוח ובייצור של התקן המסייע לכבדי ראייה ולבעלי מוגבלויות נוספות לקרוא ולזהות אנשים ומוצרים.
הנשיא לשעבר קלינטון הקים בשנת 2005 את Clinton Global Initiative (CGI), "במטרה ליצור מרחב חדש בו מנהיגים מתחומים שונים יוכלו להתחייב בפומבי ליצור שותפויות שאחרת לא היו קורות, ולנקוט בפעולה יחדיו", כך לפי אתר הקרן. עוד נטען באתר, כי מאז שהוקמה סייעה CGI ביצירת 3,800 "התחייבויות לפעולה" אשר השפיעו על חייהם של למעלה מ-435 מיליון איש ביותר מ-180 מדינות.
השניים הכריזו כאמור על הקמת הקרן המשותפת, אשר תובל על ידי אבירם והמייסדים-שותפים איתי למברגר ורוברט סיטרון. "אקו-ברידג' תקים ועדת 'אימפקט' (מכונה גם "השקעה חברתית" - השקעה שמטרתה ליצור השפעה חברתית ו/או סביבתית, לצד רווח - ד"ר) מייעצת, אשר תנתח את השפעות משבר האקלים בהיבטים פוליטיים, כלכליים וממשלתיים שונים ותנוהל על ידי הנשיא ביל קלינטון כיו"ר. הוועדה תיתמך על ידי קרן קלינטון, וזאת בכדי להבטיח כי השקעותיה של הקרן מתכתבות עם יעדי ההשפעה של הקרן בתחומי החינוך והאקלים", נמסר בהודעה המשותפת.
עוד נטען, כי "כקרן גלובלית בעלת השפעה מקומית, אקו-ברידג' תנהל השקעותיה בניו יורק ותהיה נוכחת אסטרטגית גם בישראל, עם מנדט לנהל קרנות השקעה פרטיות במיקוד גלובלי. המיקוד של הקרן הינו טכנולוגיה וחדשנות בכדי לעצב עתיד בר-קיימא, מה שמבדל אותה מקרנות אקלים מסורתיות. אקו-ברידג' שואפת להיות בחזית הקידמה של טכנולוגיית האקלים, ולהשפיע באופן מוחשי על העולם".

לא הפעם הראשונה שקלינטון ואבירם נפגשים

בתוך כך, בשנת 2021 הקים אבירם ביחד עם ארבעת ילדיו קרן משפחתית, במטרה "לשפר את מציאות חייהם של אזרחי ישראל והאזור" (כך לפי הקרן), ובשנתיים האחרונות אף ניהל תחרות נושאת פרסים בין חברות סטארטאפ ישראליות, ערביות וצפון-אפריקאיות, במסגרתה זכו השנה שלוש חברות בתחילת דרכן במענקים שנעו בין 50 אלף ל-500 אלף דולר.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון בשיחה עם זיו אבירם
נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון בשיחה עם זיו אבירם
נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון בשיחה עם זיו אבירם במסגרת אירוע הגמר של התחרות במאי האחרון
(צילום: קולין בלדווין, פורבס)
בחודש מאי האחרון אירח אבירם את הנשיא לשעבר קלינטון באירוע הגמר המפואר של התחרות, אשר התנהל במלון פור סיזנס במרקש במרוקו, ונראה שכעת שיתוף הפעולה בין שני השניים ממשיך להתפתח.
בתשובה לשאלת ynet ביום אירוע הגמר באשר להאם סכומי הזכייה באמת יכולים לחולל שינוי במהלך החיים של סטארטאפ בתחילת דרכו, ענה אבירם: "חצי מיליון דולר זה לא פרס סימלי, עבדתי קשה מאוד על הכסף הזה. בעבור הזוכה של שנה שעברה, הכסף הזה היה בגדר הישרדות. זו לא השקעה, אני לא מקבל בתמורה שום דבר, אני מחפש לקדם רעיון שמנסה לשלב עסקים ולעשות טוב בעולם והפרס נועד לסייע בכך ולתת הכרה לחברה - הדבר הגדול באמת. אני הייתי חולם לקבל תשומת לב כזו לחברות שאני הקמתי".
ובכל זאת, אולי יותר כסף ופחות יחסי ציבור יכלו לסייע יותר לאותם סטארטאפים בתחילת דרכם? "מבלי לקדם את הרעיון שלך, מאוד קשה להצליח. הסטטיסטיקה לא לטובתן, אז כל סיוע שחברה יכולה לקבל הוא משמעותי ואפילו עם אותו סיוע, זה לא אומר בהכרח שהיא תצליח, במיוחד בשלב המוקדם בו הן נמצאות. לכן, הפרס, לצד יחסי הציבור והתמיכה (בכוונה לליווי העסקי שנותן אבירם לזוכה - ד"ר) - זו דחיפה ענקית עבור אותה חברה".
יוסף בויאקף, מנכ"ל ומייסד Deepecho המרוקאית שזכתה במקום השלישי, הסביר בשיחה עם ynet כי עבורו מדובר בסכום משמעותי ביותר - מכיוון שהדולר הרבה יותר חזק מהדירהם המרוקאי וכי כוח העבודה במרוקו זול בהרבה. "זה כמו 2.5 מיליון דולר עבורנו, שזה כבר הרבה", טען טרם סיום האירוע, כשעוד קיווה לזכות בפרס המקום הראשון.
יחד עם זאת, גם השנה כאמור, בדומה לשנה שעברה, בפרס הגדול זכתה חברה ישראלית, אשר עבורה סכום הזכייה אומנם עשוי להיות משמעותי, אך אינו נחשב גדול במיוחד במונחי שוק ההייטק המערבי.