ההייטק הישראלי, שלא במנותק מהמגמה העולמית, נמצא בשנה וחצי האחרונות בתקופה קשה במיוחד. העלאות הריבית החדות והמגמה השלילית במיוחד בוול סטריט בשנה שעברה הובילו רבים מקרנות ההון-סיכון ומהמשקיעים הפרטיים לצמצם את חשיפתם להשקעות שנחשבות לבעלות סיכון גבוה (כדוגמת חברות סטארטאפ וטכנולוגיה) ולהעביר כספים רבים לאפיקי השקעה אחרים, בהם לדוגמה הפיקדונות שהפכו לרלוונטים במיוחד עם הריבית הגבוהה. לצד זאת, העננה הכבדה שמטילה המהפכה המשפטית מקשה גם היא על חברות ישראליות בפרט, וככל שאכן תתקדם החקיקה, היא עלולה לגרום להשקעה בהן להיראות פחות ופחות אטרקטיבית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
התוצאה הישירה על החברות לא איחרה לבוא: לצד הקפאות גיוסים "במקרה הטוב" וגלי ענק של פיטורים "במקרה הרע", חברות רבות מוצאות את מלאכת גיוס הכספים - אשר במקרים רבים קריטית להישרדותן - קשה במיוחד. כך למשל, רק השבוע פרסמו רשות החדשנות וה-SNPI תחזית עגומה לתחום הייטק הישראלי בשנת 2023, ובה ציינו כי "אי-היציבות הפוליטיית עלולה לגרום להתאוששות העולמית (שנרשמת בשווקים מתחילת שנת 2023 - ד"ר) לפסוח על ישראל".
3 צפייה בגלריה
גיל דוידמן, מנכ"ל QD-SOL שזכתה בתחרות (מימין) לצד זיו אבירם ואריק גנור, סגן נשיא החברה הזוכה
גיל דוידמן, מנכ"ל QD-SOL שזכתה בתחרות (מימין) לצד זיו אבירם ואריק גנור, סגן נשיא החברה הזוכה
גיל דוידמן, מנכ"ל QD-SOL שזכתה בתחרות (מימין) לצד זיו אבירם ואריק גנאור, סגן נשיא החברה הזוכה
(צילום: קולין בלדווין, פורבס)
בתוך כך, נראה כי לפחות חלק מהחברות - הישראליות והזרות - מחפשות דרכי מימון שונות על מנת להמשיך להפעיל ולקדם את עסקיהן. כך למשל, למעלה מ-780 יזמים מישראל, מהעולם הערבי ומאפריקה הגישו השנה מועמדות לתחרות נושאת פרסים שערכה קרן אבירם, בבעלות זיו אבירם - אחד ממייסדי מובילאיי (לצד פרופ' אמנון שעשוע) שנמכרה בשנת 2017 באחד האקזיטים הגדולים שידעה מדינת ישראל, בעבור 15.3 מיליארד דולר.
אל גמר התחרות שנערכה השבוע במרקש שבמרוקו הגיעו חמש חברות: שלוש בבעלות ישראלית, אחת ממרוקו ואחת מערב הסעודית. החברה שזכתה בתחרות, QD-SOL, מפתחת טכנולוגיה לייצור "מימן קוונטי ירוק" ומנצלת את אנרגיית השמש להפקה ישירה של מימן ירוק ממים ללא צורך בחשמל. החברה קיבלה מענק של חצי מיליון דולר מקרן אבירם ותהנה גם מתמיכה תקשורתית מכתב העת הכלכלי המוביל פורבס (אשר ערך את התחרות ביחד עם קרן אבירם) ומליווי עסקי אישי של אבירם עצמו.
למקום השני הגיעו חברת Carbon Blue, גם היא חברה הישראלית המפתחת פתרון להסרת פחמן דו-חמצני מהאוקיינוסים במטרה להילחם בהשלכות הקשות של משבר האנרגיה העולמי, וחברת Deepecho המרוקאית, המשתמשת בבינה מלאכותית בכדי לסייע לטכנאי אולטראסונד באבחון וידיאו אולטרסאונד מתקדם במטרה למנוע מומים מולדים, לספק מענה ללידה מוקדמת ולהציל חיים. שתי החברות שהגיעו למקום השני והשלישי קיבלו גם הם פרסים בשווי נמוך יותר של 100 אלף דולר ו-50 אלף דולר, בהתאמה.

אירוע מפואר במרקש, בהשתתפות ביל קלינטון וריטה

הקרן של אבירם, אותה הוא מנהל ביחד עם ארבעת ילדיו, הוקמה בשנת 2021 במטרה "לשפר את מציאות חייהם של אזרחי ישראל והאזור" (כך לפי הקרן) וזו השנה השנייה שהיא מנהלת את התחרות שכוללות יזמים מישראל, מהמזרח התיכון ומצפון אפריקה.
אירוע הגמר עצמו התנהל במלון פור סיזנס במרקש וניכר שהושקעו בו כספים רבים. לצד הפקה מושקעת ובכירים ישראליים, אמריקניים ומרוקאיים שנכחו באירוע - לרבות נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון; היועץ הבכיר של מלך מרוקו אנדריי אזולאי; שגריר ישראל במרוקו ונוספים - נכחו באירוע גם בכירים שונים במשק הישראלי, בהם פרופ' רוני גמזו - מנהל בית החולים איכיולוב ולשעבר הממונה על המאבק בנגיף הקורונה בישראל, והזמרת הישראלית ריטה, אשר חתמה את הטקס בהופעה מושקעת מלווה בלהקה.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון בשיחה עם זיו אבירם
נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון בשיחה עם זיו אבירם
נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון בשיחה עם זיו אבירם
(צילום: קולין בלדווין, פורבס)
לצד זאת, שלושה סטארטאפים בלבד זכו בתחרות וקיבלו כאמור מענקים אשר נעים בין 50 אלף ל-500 אלף דולר. בתשובה לשאלת ynet באשר להאם מדובר בסכומים שבאמת יכולים לחולל שינוי במהלך החיים של סטארטאפ בתחילת דרכו, ענה אבירם: "חצי מיליון דולר זה לא פרס סימלי, עבדתי קשה מאוד על הכסף הזה. בעבור הזוכה של שנה שעברה, הכסף הזה היה בגדר הישרדות. זו לא השקעה, אני לא מקבל בתמורה שום דבר, אני מחפש לקדם רעיון שמנסה לשלב עסקים ולעשות טוב בעולם והפרס נועד לסייע בכך ולתת הכרה לחברה - הדבר הגדול באמת. אני הייתי חולם לקבל תשומת לב כזו לחברות שאני הקמתי".
ובכל זאת, אולי יותר כסף ופחות יחסי ציבור יכלו לסייע יותר לאותם סטארטאפים בתחילת דרכם? "מבלי לקדם את הרעיון שלך, מאוד קשה להצליח. הסטטיסטיקה לא לטובתן, אז כל סיוע שחברה יכולה לקבל הוא משמעותי ואפילו עם אותו סיוע, זה לא אומר בהכרח שהיא תצליח, במיוחד בשלב המוקדם בו הן נמצאות. לכן, הפרס, לצד יחסי הציבור והתמיכה (בכוונה לליווי העסקי שנותן אבירם לזוכה - ד"ר) - זו דחיפה ענקית עבור אותה חברה".
3 צפייה בגלריה
ריטה בהופעה במסגרת האירוע של קרן אבירם
ריטה בהופעה במסגרת האירוע של קרן אבירם
ריטה בהופעה במסגרת האירוע של קרן אבירם במרוקו
(צילום: קולין בלדווין, פורבס)
יוסף בויאקף, מנכ"ל ומייסד Deepecho המרוקאית שזכתה במקום השלישי, הסביר בשיחה עם ynet כי עבורו מדובר בסכום משמעותי ביותר - מכיוון שהדולר הרבה יותר חזק מהדירהם המרוקאי וכי כוח העבודה במרוקו זול בהרבה. "זה כמו 2.5 מיליון דולר עבורנו, שזה כבר הרבה", טען טרם סיום האירוע, כשעוד קיווה לזכות בפרס המקום הראשון.
יחד עם זאת, גם השנה כאמור, בדומה לשנה שעברה, בפרס הגדול זכתה חברה ישראלית, אשר עבורה סכום הזכייה אומנם עשוי להיות משמעותי, אך אינו נחשב גדול במיוחד במונחי שוק ההייטק המערבי.
הכותב היה חבר המשלחת העיתונאית של קרן אבירם ומגזין פורבס באירוע שנערך במרוקו.