בית משפט לענייני משפחה באשדוד דחה לאחרונה בקשה של אב למתן צו דחוף שימנע את העתקת מקום המגורים של אשתו לשעבר עם בתם המשותפת לעיר אחרת, בניגוד לנקבע בהסכם הגירושים. השופט אריאל ממן קיבל את טענת האם שלפיה בעלה לשעבר איים על חייה והודיע לה שיפסיק לשלם מזונות, ולכן היא נאלצה לעבור לגור אצל הוריה.
בהסכם הגירושים שעליו חתמו בני הזוג ב-2019 נקבע שמעבר הבת לעיר אחרת יהיה רק בהסכמה משותפת של שניהם. האב טען בבקשתו כי באוגוסט האחרון קיבל מאשתו לשעבר מכתב שלפיו היא מתכוונת לעבור להתגורר בעיר אחרת. למכתב היא צירפה טופס הסכמה לרישום הבת למסגרת חינוך בעיר שאליה בכוונתה לעבור, ולדבריו איימה שאם לא יחתום - היא לא תיתן לו לראות את הבת.
בתגובה טענה האם כי לאורך חיי הנישואים היא חוותה אלימות מצד האב, שנוהג לאיים על חייה גם כיום. לדבריה הוא איים להפסיק לשלם את מזונות הבת ואת דמי השכירות עבור דירתן, שעליו התחייב בהסכם הגירושים.
1 צפייה בגלריה
גירושים גבר עוזב את הבית
גירושים גבר עוזב את הבית
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
האם הוסיפה כי פוטרה מעבודתה ונאלצה לעבור להתגורר בבית הוריה שבעיר אחרת, שם היא חשה מוגנת ומקבלת קורת גג - מה שמאפשר לה ולבתהּ להתקיים בכבוד. משכך היא ביקשה לאפשר לה להישאר בבית הוריה ולרשום את הבת למסגרת חינוך קרובה.
עו"ד דורית אלעדעו"ד דורית אלעד
ואכן, השופט ממן דחה את בקשת האב. הוא התרשם שמעבר האם לבית הוריה נעשה ללא ברירה לנוכח איומיו של האב, הן ביחס להפסקת דמי המזונות המשמשים לתשלום דמי השכירות והן ביחס לאיומים בנקיטת אלימות.
גרסתה של האם קיבלה חיזוק מדברים מפורשים שאמר אביו של האב, הקלטות שבהן נשמעו איומים של האב כלפי האם, הודעות וואטסאפ ותחלופת הודעות של האב עם בעלת הדירה של האם, שמהן עולה כי הודיע לה על כוונתו להפסיק לשלם דמי שכירות.
בנסיבות אלה נקבע כי המעבר מוצדק, אף שנעשה באופן חד צדדי בניגוד להסכם הגירושים. השופט הסביר שהחלטתו מבוססת על עקרון טובת הילד, והותרת הקטינה במקום המגורים שאליו עברה עם אימהּ היא "התוצאה הרעה פחות עבורה".
הוא הדגיש שמדובר בהחלטה רק בנוגע לסעד הדחוף, כאשר מקום המגורים הקבוע של הקטינה ייקבע בתביעה עיקרית שיגיש האב, אם יגיש. השופט התיר גם את רישום הקטינה למסגרת החינוכית בעיר שאליה עברו – גם כאן ללא הסכמת האב.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד שרון פרץ • ב"כ האם: עו"ד נטלי גנון • עו"ד דורית אלעד עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין