בוועדת הכספים של הכנסת נערך הבוקר (שני) דיון בהכנה לקריאה שנייה ושלישית בחוק הפוטר ממס מענקי זכיה במדליות במשחקים האולימפיים או הפאראלימפיים. שהכוונה לחוקק אותו פורסמה לראשונה ב-ynet באוגוסט.
על רקע זכייתה של השחיינית הישראלית אנסטסיה גורבנקו בשתי מדליות זהב באליפות העולם לשחייה בבריכות קצרות בימים האחרונים, בדיון עלתה דרישה מצד חברי הוועדה לכלול גם זוכי מדליות באליפויות עולם, אירופה ובמשחקי העולם, תחת הפטור.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר הורה לרשות המיסים להכין נוסח חקיקה שיאפשר בחינה של הרחבה שכזו. בנוסף הוסכם כי גם אם החקיקה תסתיים לאחר תום השנה, ספורטאים שיכללו בגדרה וזכו במדליות בשנה זו, יהיו זכאים להטבה בגין שנת 2021.
במסגרת הדיון מוזגו מספר הצעות חוק פרטיות עם הצעת החוק הממשלתית, וההצעה זכתה לתמיכה גורפת מצד חברי הכנסת.
1 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו. תקבל פטור ממס על מענקי המדליות באליפות העולם?
(צילום: EPA)
בנוסף קראה הוועדה לבחון כאמור גם את הכללת זוכי המדליות באליפויות אירופה ואליפויות העולם במסגרת ההטבה, וכן את זוכי המדליות ב"משחקי העולם" – כ-30 ענפים שאינם מוגדרים כאולימפיים אך הינם ספורט מקצועי לחלוטין, הדורש מהספורטאים מאמץ ומעטפת זהה לאלה הנדרשים מספורטאים אולימפיים, כאשר גם תחרות זו נערכת אחת ל-4 שנים, וגם שם הזכיות של ישראלים הינן בודדות, וישנה הכרה מצד המדינה אשר מעניקה להם מחצית מהמענק המוענק לספורטאים אולימפיים.
ח"כ אלכס קושניר קרא בתום הדיון לרשות המיסים לגבש חקיקה הכוללת את דרישות הוועדה, ותאפשר את בחינת הרחבת החקיקה המוצעת: "בסוף משרד הספורט מתקצב את הספורטאים האלה, נראה מה מופיע שם וכך נקבע מה נכנס לחוק. לדיון הבא שאני מקווה שיקרה השבוע, כדי שנספיק להניח את החוק בהקדם לקריאה השנייה והשלישית במליאה, אני מבקש נוסח שיכלול גם את אלופי עולם, אלופי אירופה והזוכים ב'משחקי העולם', בואו נראה מה המשמעויות".
יש לציין כי כמות הזוכים הישראליים בתחרויות אלה גדולה בהרבה מהזוכים במדליות אולימפיות, אך גם המענקים על הזכיות נמוכים משמעותית.

במצב הנוכחי: גורבנקו תשלם מס כמו כל אזרח

גורבנקו בת ה-18 תגרוף פרסים בגובה של 15 אלף דולר על כל אחת ממדליות הזהב בהן היא זכתה באבו דאבי, הן במשחה ל-50 מטר חזה ביום שישי והן במשחה ל-100 מטר מעורב בו היא ניצחה אתמול. המענקים יחולקו מאיגוד השחייה העולמי על כל הישג, כאשר מהמדינה ומהוועד האולימפי לא יחולקו מענקים נוספים לשחיינית, משום שהיא התחרתה במקצועות שאינם אולימפיים.
בנוסף לפרסים שתקבל מפינ”א, לאחרונה גורבנקו הבטיחה לעצמה גם מענק של 47 אלף דולר על השתתפותה בגמר ליגת ה-ISL היוקרתית, בו היא הופיעה מטעם קבוצתה, לוס אנג’לס קרנט. המענק כמובן לא כולל את החוזה עליו היא חתומה.
במצב הנוכחי גורבנקו לא זכאית כלל לפטור ממס ותשלם לפי חוקי מס הכנסה התקפים לכל אזרח במדינה, אך אם אכן החוק יורחב היא עשויה לחסוך בכך את תשלום המס על המענקים.