בתוך ימים ספורים יודיעו שר האוצר אביגדור ליברמן ורשות המיסים על פטור גורף ממס לכל ספורטאי ישראלי שיזכה במדליות באולימפיאדה, כך נודע היום (ראשון) ל-ynet. המשמעות היא שכל ספורטאי ישראל שזכו כבר בטוקיו במדליות ושעוד יזכו במדליות במשחקים הפראלימפיים שמתקיימים בימים אלה - לא יצטרכו לשלם מס כלשהו על הזכיות. מרשות המיסים נמסר כי החקיקה מצויה בשלב מתקדם מאוד וכי הזוכים במדליות יהיו פטורים ממס באופן מיידי.
בחודש האחרון היו מספר קריאות מצד חברי כנסת וגורמים שונים למתן פטור, וכעת הסכימו רשות המיסים ומשרד האוצר על המהלך, והם יקדמו את החקיקה בשבועות הקרובים - כך שתחול באופן רטרואקטיבי על כל הזוכים בטוקיו.
2 צפייה בגלריה
מארק מליאר
מארק מליאר
מארק מליאר. בשורה טובה במיוחד
(צילום: gettyimages)
מדובר בבשורה לשחיין הישראלי המצטיין מארק מיליאר שזכה היום במדליית זהב שנייה במשחקים הפראלימפיים. ללא הפטור, מליאר אמור היה לשלם מס של כמאה אלף שקל על המענקים, שכן קיים אמנם פטור ממס לנכים 100%, אולם עד כה נקבעה תקרה של הפטור על הכנסה של נכה 100% וזאת נקבעה לשנת 2021 על 614,400 שקל. מאחר שהמדליה השנייה הביאה את סך הזכיות של מליאר ל-750 אלף שקל (מדליה שנייה מזכה בחצי מהמענק), הרי שעל סכום של כ-136 אלף שקל היה עליו לשלם את המס.
בסך הכל, המשלחת הישראלית למשחקים הפראלימפיים צפויה להביא הביתה בין 6 ל-12 מדליות, כאשר הזוכים יזכו כמובן במענקים שונים לפי גודל ההישג. עד כה חוץ ממליאר זכה השחיין איאד שלבי במדליית זהב, השחיין עמי דדאון במדליית כסף, והחותרת מורן סמואל במדליית כסף גם היא.
הפטור הגורף ממס יעמוד כאמור גם לספורטאים הישראלים שזכו במדליות במשחקים האולימפיים בטוקיו, שכן כוונת שר האוצר ורשות המיסים להכריז על פטור החל מכל שנת המס 2021. מדובר בלינוי אשרם וארטיום דולגופיאט שזכו במדליות זהב וקיבלו כל אחד חצי מיליון שקל, באבישג סמברג שזכתה במדליית ארד וקיבלה רבע מיליון שקלים, ובחברי נבחרת הג'ודו שזכו במדליית ארד קבוצתית וקיבלו כל אחד ואחת 50 אלף שקל.
2 צפייה בגלריה
לינוי אשרם, ארטיום דולגופיאט
לינוי אשרם, ארטיום דולגופיאט
לינוי אשרם וארטיום דולגופיאט
(צילום: יואב דודקביץ)
כיום מחויב כל ספורטאי ישראלי לשלם מס על הזכייה הכספית בגין המדליה שבה זכה בשיעור המס השולי שעליו לשלם בשנה. אשרם ודולגופיאט, היו נאלצים על כן לשלם על זכייתם בחצי מיליון שקל כ-150 אלף שקל למס הכנסה. סמברג הייתה מחויבת לפי החוק הקיים לשלם בעבור הזכיה כ-42 אלף שקל, אלא אם רשמה הכנסות נוספות, וחברי נבחרת הג'ודו היו אמורים לשלם על הזכייה רק כמה אלפי שקלים בודדים, רק אם הם עובדים בעבודה נוספת כלשהי, או שהיו פטורים לחלוטין מתשלום מס הכנסה על זכייתם ב-50 אלף שקל.
מרשות המיסים נמסר כי על פי החוק הקיים במקרה של זכיה במדליה המס נגבה כ"מס שולי על הכנסה ממשלח יד", בניגוד למס על פרסים והגרלות (פייס, טוטו) שנגבה בשיעור קבוע של 30% על הזכיות הגדולות בפרסים והגרלות. במקרה של זכייה במדליות, המס כיום מדורג על פי מדרגות המס בהתאם לחוקי מס הכנסה.