שרת הכלכלה אורנה ברביבאי פנתה לשר הבריאות ניצן הורוביץ בבקשה דחופה להקדים את רפורמת התמרוקים והמזון ל-2022, במקום שתחל ב-2023. הרפורמה אמורה להקל על יבוא ויבוא מקביל. "המזון והתמרוקים קריטיים ליוקר המחייה כעת והיא מבקשת ממנו לא לחכות. משרד הכלכלה מוכן להציב את כל המשאבים שעומדים לרשותו כדי לסייע לזרז את הרפורמה לקיץ הקרוב", אמר ל-ynet גורם במשרד.
השרה כתבה להורוביץ: "אני פונה אלייך בקריאה לבחון הקדמת מימוש הרפורמה שבתחום אחריות משרדך כדי לממש את ההקלות. אני מודעת למורכבות הקדמת יישום הרפורמה בתחום המוצרים שבאחריות משרד הבריאות, אך לנוכח גל ההתייקרויות אני סבורה כי המאמץ להוריד את המחירים במשק בהקדם צפוי להקל על הציבור בישראל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי, ניצן הורוביץ
אורנה ברביבאי, ניצן הורוביץ
אורנה ברביבאי, ניצן הורוביץ
(צילומים: קובי קואנקס, יאיר שגיא)
נטען שברביבאי והורוביץ שוחחו והוא הביע נכונות להקדים את הרפורמה לקיץ הקרוב. מהשר הורוביץ נמסר בתחילה ל-ynet כי אין כוונה כרגע להקדים את הרפורמה, אך לאחר הפרסום הבהיר כי "הנחה את גורמי המקצוע לבדוק כיצד ניתן להקדים".
מדובר ברפורמה אחת שעברה כחלק מחוק ההסדרים, שכוללת שלושה שינויים עיקריים: הסרת תקנים ישראליים יחודיים ("מה שטוב לאירופה טוב לישראל"); מעבר מבדיקות מדגמיות של מוצרי יבוא בנמלים, להצהרות של יבואנים שהם עומדים בדרישות הרגולטוריות ופיקוח בדיעבד והקלות בייבוא מקביל - אין צורך לקבל מסמכים מקוריים מהיצרן. כל זה תוך הגברת הפיקוח והאכיפה בשווקים.

גם מזון יבש ודאודורנטים בפנים

ברפורמה יש חלקים שנמצאים בפיקוח משרד הכלכלה והתעשייה: ביטול תקנים על מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לבית, מוצרי ילדים (כדוגמת צעצועים לילדים מעל גיל 3, עגלות תינוק, מיטות ולולים, נדנדות וכיסאות האכלה); מוצרי פנאי וספורט; מוצרים לבית ומשקפיים. השרה מתייחסת למזון ותמרוקים שהוא החלק ברפורמה שנמצא תחת תחום האחריות והטיפול של משרד הבריאות ונמצא במוקד העניין הצרכני כרגע.
הרפורמה אמורה להקל בייבוא מזון יבש (בנוסף להקלות שכבר ניתנו במסגרת רפורמת הקורנפלקס) ומזון רגיש כמו בשר, דגים ומוצרי חלב. וכן בייבוא תמרוקים כמו דאודורנטים, משחות שיניים, שמפו וקרמים.
בחוק ההסדרים נקבע שהרפורמה בתחומים שתחת משרד הכלכלה אמורה להתחיל בינואר 2022 והרפורמה בתחומים שנמצאים בפיקוח משרד הבריאות אמורה להתחיל בינואר 2023.
פורסם לראשונה: 11:45, 07.02.22