התוכנית המיוחדת של ראש הממשלה נפתלי בנט יחד עם משרד האוצר למאבק בהתייקרויות המחירים לא יורדת מהכותרות. כזכור, בנט הגיע אתמול (ראשון) במפתיע למשרד האוצר ונכח בדיונים, בסיומם הוחלט לקדם צעדים של הפחתת המס הגבוה (בלו) על הדלק, ייקור החשמל בשיעור נמוך יותר והפחתה משמעותית במכסים על מזון.
מי שפחות התלהב מהתוכנית של בנט והאוצר הוא מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, פרופסור אבי בן בסט. "זאת בריחה מטיפול בבעיות השורש", אמר בן בסט בראיון לאולפן ynet. "צריך תמיד לאבחן מחלה ורק אחר כך לייצר את התרופות. המחלה העיקרית שכתוצאה ממנה רמת המחירים בארץ גבוהה היא היעדר תחרות. אנחנו צריכים לעשות הרבה יותר רפורמות שייצרו תחרות בארץ בקשת של ענפים שהם לא תחרותיים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט, אבי בן בסט
נפתלי בנט, אבי בן בסט
נפתלי בנט, אבי בן בסט
(צילומים: גיא אסיאג, עמי סלמון)
בן בסט התייחס לבעיה מהותית נוספת לדעתו: "צריך להסיר הרבה מגבלות מנהליות שהממשלה גורמת להם. למשל מכסים, הם גבוהים בארץ ואין סיבה שהם יהיו כל כך גבוהים, צריך להוריד אותם. אנחנו לא מדינה עם גרעון במט"ח, יש לנו עודף אדיר במט"ח".
מנכ"ל משרד האוצר הוסיף מהן הסיבות לעליית המחירים: "יש לכך שני גורמים ברורים, ולא רק אצלנו, אלא בכל העולם. היו התייקרויות בעולם, כמו למשל ההובלה והדלק. אבל הדבר השני שאנחנו פחות מדברים עליו זאת המדיניות הכלכלית בהתמודדות עם הקורונה. היא התבססה על תמיכה באנשים תוך כדי תשלומי כסף מאוד גדולים, כך שכמות הכסף במשק גדלה מאוד בשנתיים האחרונות. ב-2020 כמות הכסף במשק ע"י בנק ישראל גדלה ב-30%, וב-2021 ב-20%, אבל התוצר לא עלה בכלל. זה התבטא בבורסה כי אנשים השתמשו בכסף הזה כדי לקנות מניות, והן עלו בצורה דרמטית ב-2021. במחירי המוצרים זה התבטא מעט מאוד. צריך להקטין את כמות הכסף, לחשוב כמו ארה"ב ולעלות את הריבית. בלי זה, קצב עליית המחירים לא ישתנה".
אבל למשל הורדת המכסים במזון, היא צעד מבורך. "קודם כל הממשלה צריכה לממש את ההבטחות האלה, ובקנה מידה רחב ולא רק בחקלאות. יש גם ענפים אחרים שצריך לשחרר חסמים. זה לא רק מכסים. דוגמה נוספת היא רישיון הבלעדיות של היבואנים. צריך לאסור רישיונות בלעדיים. זה לא יתכן שחברה בחו"ל מכתיבה לנו שיש רק אדם אחד שימכור את תוצרתה. צריך לעשות מדיניות רחבה שתקל על הייבוא להיכנס לארץ, שתגוון את היבואנים שנכנסים לארץ ובדרך הזאת נוכל ליצור יותר תחרות".
לסיכום אומר בן בסט: "ב-1991 הייתי חבר בוועדה שגרמה להורדת מחירים ולא פגעה בפעילות הכלכלית. לא צריך לחפש דרכים עקיפות. לא בהכרח שהמיסוי על הדלק הוא כזה משמעותי. המע"מ למשל יותר משמעותי. לא צריך סתם לירות. זה שנוריד את המיסים לא ייצור יותר תחרות בענף, אז מחר נקבל את הבעיה שוב פעם בגל הבא".