שר הבינוי והשיכון הנכנס ח"כ יצחק גולדקנופף פרסם את תגובתו לפרסום ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" על ההזנחה המתמשכת בדיור הציבורי של עמידר. "מאז כניסתנו למשרד הבינוי והשיכון לפני ימים אחדים, אנחנו עדים לשטף של פניות ותלונות על הדיור ציבורי של עמידר", כך נמסר מלשכתו. "התלונות כוללות דיווחים על הזנחה ורשלנות, על נזקקים הממתינים לדירות ונדחים ותלונות נוספות. אנו מזהים דפוס פעולה הנובע מהזנחה רבת שנים של תחום הדיור הציבורי. השר וצוות לשכתו לא מתכוונים לעבור על כך לסדר היום, ובימים הקרובים תתקיים ישיבת צוות עם הגורמים הממונים במשרד לגיבוש דרכי פעולה לסיוע לנזקקים".
מדובר בהתייחסות הראשונה לנושא הדיור הציבורי מאז נכנס גולדקנופף לתפקיד. "זו אמירה מעודדת", אמר בתגובה לדברים מנכ"ל פורום הדיור הציבורי דני גיגי. "במקום להתגונן ולתרץ סוף סוף מסתמן רצון לקחת אחריות על המצב הנורא של הדיור הציבורי. אולי סוף סוף יכנסו למשרד שר ומנכ"ל שינסו למצוא פתרונות מערכתיים למצוקה בדיור הציבורי, שיפעלו בעד הדיירים ונגד ההתנהלות הקלוקלת של חברת עמידר".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
3 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
השבעת הממשלה ה-37 במליאת הכנסת
שר הדיור והשיכון יצחק גולדקונפף
(צילום: EPA)
לטענתו של גיגי, המצב הקשה של הדיור הציבורי, בין אם מדובר על אלפי הממתינים או האחזקה הירודה של הדירות, הוא תוצר ישיר של הזנחה ארוכת שנים של ממשלות ישראל. "בעולם יש דיור ציבורי והרבה ממנו, כזה שראוי למגורים וגרים בו גם אנשים ממעמד הביניים. אין סיבה שישראל תהיה יוצאת דופן בעניין הזה. אם באירופה 12% מהדירות הן דירות ציבוריות אין סיבה שכאן יש רק 2% וחייבים במיידי להגדיל תקציבים ולפעול להגדלת המלאי. בנושא זה עוד לא שמענו את עמדת שר השיכון או אנשיו, למרות שהגדלת התקציבים ומלאי הדירות הם הליבה של הדיון על הדיור הציבורי".
לפני כחצי שנה פרסם מבקר המדינה דוח חמור על תחזוקת הדיור הציבורי של עמידר. "תקציב תחזוקת הדיור רחוק מלהספיק לצרכים בפועל", נכתב אז. בנוסף, התייחס המבקר לנושא הפיקוח של משרד הבינוי והשיכון על עמידר וקבע כי "המשרד לא מינה מפקחים מטעמו לבדיקת הנכסים ורמת תחזוקתם, והוא לא ביצע בדיקה של הנכסים". לאחר פרסום הדוח הודיעה עמידר כי תשקיע 41 מיליון שקלים בשיפוץ דירות המערך הציבורי. אך האם השינוי ניכר בשטח?
3 צפייה בגלריה
הצפות ביוב במקלחת, תקרות מתפוררות ועכברים. מצב הדיור הציבורי
הצפות ביוב במקלחת, תקרות מתפוררות ועכברים. מצב הדיור הציבורי
הצפות ביוב במקלחת, תקרות מתפוררות ועכברים. מצב הדיור הציבורי
(צילום: פורום הדיור הציבורי)
אתמול פרסמנו כי לאחרונה החלו פורום הדיור הציבורי והקליניקה המשפטית של המכללה למינהל בפרויקט משותף שמטרתו לסייע לדיירי הדיור הציבורי שסובלים מהזנחה וליקויים בדירותיהם לקבל מענה. "קיבלנו מעל מאה פניות מדיירי הדיור הציבורי, רובם מעמידר, על ליקויים מכל הסוגים - מרפסות שבורות, חוסר הנגשה לנכים, רטיבות, עכברושים. באמת דירות במצב מזעזע", מספר עו"ד אסף דרעי מהקליניקות המשפטיות של המכללה למנהל. "לא היינו צריכים להתאמץ כדי למצוא את המקרים. מהרגע שזה פורסם תוך יומיים-שלושה כבר הצטברו חמישים פניות ותוך שבוע וחצי כבר מעל מאה, וכל הזמן ממשיכות לזרום אלינו פניות נוספות". לריאיון המלא עם עו"ד דרעי על מצב הדיור הציבורי ופרויקט התביעות - קפצו לסימנייה הרלוונטית בנגן "כסף חדש" שבראש הכתבה.
3 צפייה בגלריה
מצב השירותים בדירת דיור ציבורי
מצב השירותים בדירת דיור ציבורי
מצב השירותים בדירת דיור ציבורי
(צילום: פורום הדיור הציבורי)
"אנחנו מוצאים את עצמנו מקצים עוד ועוד סטודנטים לטובת העניין כי יש ביקוש ענק לזה", הוא מוסיף. "באופן יוצא דופן שילבנו ארבע קליניקות משפטיות ולקחנו 80 סטודנטים שיושבים ימים כלילות, הולכים לפונים, מסתכלים, מצלמים, רואים את התנאים שהם הם חיים ואח"כ יושבים למחקר משפטי מעמיק. המטרה היא להציף כמות גדולה של תביעות ולהביא אותם לבתי המשפט כדי לתקן אחת ולתמיד את הרעה החולה הזו. זו תופעה רוחבית של הזנחה ארוכת שנים - חברות הדיור הציבורי לא מבצעות את תפקידן, וזה לא אמור לקרות".