1 צפייה בגלריה
לידה
לידה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בת 27 שעברה לידה שקטה בשבוע 39 הגישה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעת רשלנות רפואית נגד בית החולים הסהר האדום בעיר. בחוות דעת רפואית שהגישה צוין כי בשעה שלפני הלידה המוניטור של דופק העוברית לא היה תקין, אך הצוות לא התייחס לכך.
הצעירה טענה באמצעות עו"ד נור רסלאן שההיריון נשוא התביעה היה תקין ובמהלכו בוצעו מעקב, בדיקות וביקורות שנמצאו תקינות. ביוני 2021, בשעה 11:00 בבוקר, היא פנתה למיון מיילדות בבית החולים. בקבלתה הסימנים החיוניים היו תקינים והעובר במצג ראש. צוין שהאישה התקבלה להפעלת לידה (זירוז) על ידי החדרת בלון. בהמשך היא קיבלה פיטוצין עקב מיעוט מי שפיר.
התינוקת נולדה כחצי שעה אחרי חצות הלילה ללא דופק וללא נשימה. החייאה שבוצעה על ידי רופא ילדים לא צלחה. לטענת התובעת האירוע הוא תוצאה ישירה של הטיפול והמעקב הרשלני שניתן לה במהלך הלידה. היא צירפה חוות דעת של מומחה במיילדות וגינקולוגיה שמומנה על ידי קרן השקעות ג'סטיס. המומחה ציין שמטרה של ניטור דופק לב העובר היא לזהות את אלה המראים סימנים ראשונים של סבל עקב היפוקסיה (חוסר באספקת חמצן), כאשר התערבות בזמן הנכון על ידי יילוד בהקדם, ברוב המקרים בניתוח קיסרי, תמנע מוות תוך רחמי, מוות לאחר הלידה או נזק נוירולוגי תמידי של עוברים אלו.
במקרה זה, כתב המומחה, עד שעה וחצי לפני הלידה ניטור דופק לב העובר היה תקין לחלוטין. בשעה וחצי האחרונות של הלידה החלו להופיע שינויים במוניטור שהלכו והחמירו וחייבו יילוד מיידי של לפחות שעה לפני היילוד בפועל. הוא טען שיילוד מוקדם יותר היה מונע את מותה של התינוקת. לדבריו, בתרשים המוניטור החל מ-23:00 בלילה ניתן לראות האטה משתנה עמוקה, עד 70 פעימות לדקה, עם התאוששות מאוד איטית.
המיילדת הייתה ערה לניטור הלא תקין ולכן ציינה שהמוניטור נראה על ידי רופא שביקש להפסיק את מתן הפיטוצין. מסיום ההאטה ועד ללידה עברו עוד שעה ו-17 דקות, כשבמהלכן אין ברשומות חדר הלידה כל תיעוד של מהלך הלידה ואין כל התייחסות לתרשים דופק לב העובר.
המומחה הוסיף שהחל משעה 23:11 הניטור העוברי החמיר באופן שהצריך התייחסות מיידית וביצוע פעולות החייאה תוך רחמית, אך דבר מאלה לא נעשה. החל משעה 23:30 המוניטור הצביע על היפוקסיה עוברית קשה המצריכה יילוד מיידי, כתב המומחה, אך עדיין לא הייתה כל התייחסות לניטור עד ללידה. לדבריו, היה צורך לסיים את הלידה בניתוח קיסרי דחוף בשעה 23:30, כשעה לפני הלידה בפועל, כשהעוברית הראתה סימנים של היפוקסיה שהחמירה.
באשר לנזק סיפרה התובעת שמאז ועד היום היא מתקשה להשיב את חייה למסלולם התקין, ואין כמעט יום בחייה שבו אינה חושבת על האירוע שעברה. מבית חולים נמסר בתגובה: "כתב התביעה הנטען לא נתקבל עד היום. לאחר קבלתו ימסור בית החולים תשובתו במסגרת כתב ההגנה שיוגש לבית המשפט. למען הסר ספק, בית החולים דוחה כל טענה של רשלנות רפואית המיוחסת לו או לצוותים הרפואיים שלו".
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד נור רסלאן ממשרד עוה"ד אחמד רסלאן • ynet הוא שותף באתר פסקדין