מודה: אני אחת מאלו שלא ממש "התלהבה" לעלות על אונייה, מפוארת ככל שתהיה, ולהפליג איתה אל איי האגדה. סוג של פחד ים. ולפעמים יש רגע שבו משתכנעים, ללא סיבה, להתגבר על הפחד. מאירוע כזה אפשר לחזור מפוחדים יותר ואפשר רגועים. אני שייכת לקטגוריה השנייה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: אלבום פרטי)
לחוויה המתקנת הזו שלי אחראים במנו ספנות. כך הגעתי לנמל חיפה, עליתי על אוניית הפאר "קראון איריס", והפלגתי איתה לארבעה ימים ושלושה לילות. היעד: לימסול. על 11 הקומות של האונייה התקבצו כ־2,000 נוסעים וכ־650 אנשי צוות, שכל מבוקשם הוא "לפנק, לפנק, לפנק" את המפליגות והמפליגים. אבל מי ספר? זו הייתי אני עם עצמי. זה אמר להביט את האופק ולחשוב על איי האגדה, מהמרפסת הקטנה של הסוויטה המפנקת שבה שוכנתי. זה אמר להתמקד בקצף הגלים של הים הרוגע, כאילו אין מאבקים ומלחמות בעולם. ולא רק ים, אלא גם קרקע: השיט כלל עגינה וסיור בשני כפרים קסומים בלימסול: לפקרה וחירוקיטיה, עם טעימות מהרחת-לוקום והצצה את רוקמות התחרה כמיטב המסורת. היו אלו גם ארבעה ימים של קולינריה מיטבית (דגש על אוכל כשר בהשגחת הרב דיין מז'נבה) בסמוך לשולחנו של רב החובל סרגיי ז'יגלין, שגם סיפק הסברים על השעונים והמסכים (לרגע חזרתי לדמויות של קפטן סטובינג מהסדרה "ספינת האהבה", למי שזוכר...). את כל הטוב הזה סיכמתי ברצון לחזור ולטעום שוב מההרגשה של "זו רק אני (או אנחנו), המים והשמיים".
3 צפייה בגלריה
(צילום: בוריס ליפקין)
3 צפייה בגלריה
(צילום: אלבום פרטי)
עונת ההפלגות של מנו ספנות לשנת 2023, שתימשך עד סוף נובמבר, כוללת הפלגות קצרות וארוכות ליעדים שונים. איטליה, רומניה, בולגריה, מלטה ואיי יוון הם יעדי ההפלגות המיוחדות לשבעה ול־11 לילות באוניית הפאר בחודשים ספטמבר-נובמבר. בהפלגה שתצא מנמל חיפה בספטמבר לשבעה לילות, תעגון האונייה במיקונוס, בנמל פיראוס ובסירוס המכונה "אי הרוחות" בים האגאי. באוקטובר תפליג "קראון איריס" ל־11 לילות ליוון, רומניה ובולגריה, ובנובמבר תעגון האונייה ביוון, איטליה ומלטה. בכל ההפלגות יוגשו בארבע מסעדות שף שלוש ארוחות ביום, והמגיעים ייהנו משתי בריכות שחייה, ג'קוזי, מגרש כדורסל, חדר כושר, ספא, חנויות דיוטי פרי, קזינו וברים. המוזיקה, אגב, היא חלק בלתי נפרד מהאווירה באונייה. מדי ערב יש מופעי בידור של צוות בינלאומי מלונדון, מוזיקת בוזוקי, להקת רוק, שירי ארץ ישראל ודי.ג'יי.
ההפלגות מתאימות לצעירים שמבקשים רומנטיקה, למשפחות עם ילדים וגם לאלו שמוגדרים כ"גיל השלישי", אבל צעירים ברוחם וברצונם לגלות עולם.

נגב של כוכבים

הרשות לפיתוח הנגב ומשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יקיימו במהלך חודש אוגוסט את הפסטיבל: "לילות מדבר - נגב של כוכבים". האירוע יתקיים בחמישה מרחבים, כשלכל מרחב אופי ייחודי: צפון הנגב, באר שבע והסביבה, מרחב הר הנגב, לאורך כביש 90 מים המלח ועד לערבה והתיירות הבדואית. למבקרים יתאפשר מבט מבפנים על הנגב דרך הא.נשים, הסיפורים, הצבעים, האומנות, הנופים והטעמים הייחודיים לאזור. בין היתר יהיה אפשר "להציץ" לחיי הלילה של באר שבע, לחזות במראות מרהיבים של הנגב בזריחה ובשקיעה, ולקיים פעילויות בלב מדבר. במשך היום יתקיימו הפעילויות בחדרי סטודיו, גלריות ומרכזי מבקרים ממוזגים ואחר הצהריים - בחוץ.

צלילי מדבר: כור ההיתוך של הזמר העברי

מלון צלילי מדבר, שממוקם בכניסה לדימונה, שם לו למטרה להאדיר את הזמר העברי, ועומד במשימה. אחראים לכך רונית ואבי אלקיים, בני זוג בחיים ובעבודה, שהתיישבו בנגב מטעמים אידיאולוגיים. במהלך השנים, מאז הקמתו, לא מפסיקים לנהור למלון הבוטיק המדברי, בן ה־60 חדרים, מכל רחבי הארץ. לאחרונה התחדש המלון בעיצובו ובתכניו. למשל במהלך אוגוסט ייערך בו ערב שירי אהבה לט"ו באב, ערב "אריק כפול שלוש": משירי אריק לביא, אינשטיין וסיני, וערב שירי "חלון לים התיכון". זה בנוסף לערבי שירה משירי נעמי שמר ונורית הירש.
אין מי שלא יוצא נפעם מהעיצוב האוריינטלי המיוחד של המלון ומפסנתר הכנף שמקבל את פניו. אין מי שלא יוצא שבע ומעונג מקבלת השבת שמתקיימת במקום, רגע לפני הארוחה בסגנון מרוקאי שמוגשת במסעדת המלון. במהלך השירה בציבור מוגש לנוכחים יין חם, ואחד מסימני ההיכר של ארוחת הבוקר המפנקת של שבת הוא הסחלב המיוחד. בסיומה מוזמנים האורחים לצאת לטיול במכוניות שלהם, כשבמהלך הקיץ הטיולים הם בסימן מים בנגב.
צריך להגיע כדי להיווכח, איך בערב שירה אחד נעלמות המחלוקות, איך השירה העברית מאחדת את כל הלבבות. כל ערב מסתיים בשירת "הללויה", שכתבה שמרית אור והלחין קובי אשרת, ובאמירה של אלקיים, שמקבלת משנה תוקף בימים אלו: "אין לנו ארץ אחרת, יש לנו ארץ נהדרת".