קרב ניצת בין משרד הבריאות למשרד הכלכלה. סלע המחלוקת: אישור הכובעון (קונדום) לשימוש בישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כחלק מרפורמת היבוא, המהווה כעת את הכלי המרכזי של הממשלה למלחמה ביוקר המחיה, צפויה בימים הקרובים שרת הכלכלה אורנה ברביבאי לגבש את הרשימה הסופית של המוצרים שניתן יהיה לייבא על פי הצהרה בלבד. צוות בין-משרדי דן במוצרים המועמדים להיכנס לרפורמה, במטרה להמליץ לשרת הכלכלה אילו תקנים יסווגו במשטר אכיפה מחמיר (קבוצה 2) - מה שאומר בדיקה של כל דגם לפני קבלת אישור יבוא, או משטר אכיפה מקל (קבוצה 3), מה שמחייב הצהרה על עמידה ברגולציה, ללא כל בדיקה מוקדמת במכון התקנים. במסגרת הדיונים נעמד משרד הבריאות על רגליו האחוריות והוא מתנגד בתוקף לכלול את הקונדומים ברשימה המקלה, ואף שלח מכתב חריף על כך למשרד הכלכלה.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutetrstock)
"משרד הבריאות לא רואה היגיון במעבר חד ופתאומי מפיקוח הדוק וקפדני לפיקוח רופף", נכתב, וביקש לסווג את התקנים לקונדומים בקבוצה 2 המחמירה. זאת בניגוד לנהוג במדינות מפותחות אחרות, בהן אותם מוצרים מיובאים בהצהרה בלבד. המשמעות היא שמשרדו של שר הבריאות, ניצן הורביץ, דורש לבצע בדיקה לכל דגם של קונדום המיובא לישראל. אם תתקבל עמדת משרד הבריאות, הקונדומים ייצאו מהרפורמה ולא ניתן יהיה לייבא אותם בקלות, וגם המחיר יישאר גבוה.
ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר כי הוא "ימשיך להוביל את רפורמת היבוא על פי החוק תוך הסרת חסמים, במטרה להרחיב את היקף היבוא, להגביר תחרות ולהשפיע על ירידת המחירים במגוון מוצרים ובכללם קונדומים".