ענקית המסחר המקוון אמזון הודיעה היום (ד') כי היא תעצור את משלוחי המוצרים שנמכרים דרך הפלפטרומה שלה ללקוחות רוסים ותגביל את הגישה שלהם לשירות הסטרימינג שלה, אמזון פריים וידיאו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר ממגמה של חברות ענק בינלאומיות שעצרו או צמצמו משמעותית את עסקיהן ברוסיה בשל הפלישה לאוקראינה. אמזון עצמה כבר הודיעה אמש כי לא תקבל משתמשים חדשים מרוסיה ומבלארוס לשירותי הענן שלה (AWS).
1 צפייה בגלריה
עובדת במחסני אמזון
עובדת במחסני אמזון
עובדת במחסני אמזון
(צילום: AFP)
יחד עם זאת, רוסיה לא מהווה חלק גדול מהפעילות של אמזון האמריקנית, הן בשירותי הענן והתוכנה שלה והן במכירות של מוצרים פיזיים. למעשה, לענקית המשלוחים כלל אין שירות ייעודי עבור רוסיה, אולם לקוחות מהמדינה יכולים להזמין מוצרים מגרמניה או ממדינות אחרות בה פועלת החברה.
"השהנו את המשלוחים של מוצרים ללקוחות הנמצאים ברוסיה ובבלארוס ואנחנו לא נקבל יותר לקוחות רוסים ובלארוסים חדשים לשירותי ה-AWS ולמוכרי צד שלישי של אמזון", נכתב בפוסט של החברה. "בנוסף, אנחנו עוצרים את הגישה לפריים וידיאו ללקוחות הנמצאים ברוסיה ואנו לא נקבל יותר הזמנות חדשות ל-'New World', שהוא משחק הוידיאו היחיד שאנחנו מוכרים ברוסיה באופן ישיר".
אתמול, באיחור לא קטן יחסית לענקיות טכנולוגיה ומסחר אחרות בעולם, הודיעו מקדונלד'ס, קוקה קולה, פפסי וסטארבקס כי גם הן עוצרות את כל הפעילות שלהן ברוסיה בעקבות הפלישה שלה לאוקראינה.
במקרה של מקדונלד'ס, מדובר בסגירה של כל 850 הסניפים שלה. ענקית המזון מסרה כי תמשיך לשלם ל-62 אלף עובדיה במדינה "שעושים הכל למען המותג של מקדונלד'ס". הרשת טוענת כי כל יום שהסניפים שלה ברוסיה סגורים יביא להפסד של 50 מיליון דולר.
נשיא ויו"ר מקדונלד'ס, כריס קמפצ'ינסקי, כתב לעובדים כי "הערכים שלנו אומרים שאנחנו לא יכולים להתעלם מהסבל האנושי המיותר שמתחולל באוקראינה" וכי הוא לא יודע מתי החברה תפתח מחדש את הסניפים שלה ברוסיה. כמו כן, מקדונלד'ס סגרה 100 סניפים באוקראינה בעקבות המצב, וגם לעובדים שם היא ממשיכה לשלם.
מקדונלד'ס בחרה לסגור את הסניפים ברוסיה ואוקראינה למרות שהיא עלולה לספוג מכה כלכלית קשה בעקבות המהלך. רק לאחרונה מסרה החברה כי הכנסתה השנתית מאותם סניפים עומדת על שני מיליארד דולר, כ-9% מכלל ההכנסות השנתיות שלה. בניגוד למותגי מזון אחרים ברוסיה כמו KFC, פיצה האט ובורגר קינג, מקדונלד'ס כמעט ולא פועלת בשיטה של זכיינות, ו-84% מהסניפים הם בבעלותה המלאה.
בכך הצטרפו סטארבקס, מקדונלד'ס, קוקה קולה ופפסי לחברות ולמותגים רבים שהודיעו על הפסקת הפעילות ברוסיה בעקבות המצב, בהם: אפל, גוגל, נייקי, אדידס, איקאה, שאנל, טויוטה וקמעונאית מוצרי התינוקות הבריטית Mothercare.
גם נסטלה הודיעה היום שגם היא מצטרפת לחרם ומפסיקה את פעילותה. ענקית המזון, החליטה לעצור את כל ההשקעות שלה ברוסיה, כאשר עוד קודם לכן עצרה את פעילות הפרסום. יחד עם זאת, מסרה החברה השווייצרית כי היא כן תספק מוצרים חיוניים.