על רקע הפיגוע בבני ברק וציון יום האדמה, ראשי העיר קריית גת, רמת גן, ראשון לציון, גני תקווה, מעלה אדומים ועפולה הודיעו אתמול והיום (ד') על הפסקת עבודות הבנייה, בדגש על עצירת הכניסה של עובדים פלסטינים לעיר. ברוב ההודעות של ראשי הערים, הם קראו לקבלנים הפרטיים לחדול את העבודות, מה שגרר ביקורות חריפות מצד הקבלנים, ארגוני עובדים ועוד.
ברמת גן, כרמל שאמה הכהן הודיע כי ביקש מהקבלנים בעיר שאתרי הבנייה לא יעבדו היום, "ולו לטובת תחושת הביטחון שנפגעה". אולם, לאחר הבקשה, הוא ציין בפוסט כי "חלק מהקבלנים מכבד וחלק מתעלם עם שלל תירוצים. אלה שמצפצפים על בקשת העירייה עוד יגיעו אלינו עם בקשות שהעירייה לא חייבת להעתר להן, יקבלו יחס בהתאם ויתחרטו על החלטתם החזירית היום לחשוב רק על הכיס שלהם ולשים פס על העיר ותושביה".
1 צפייה בגלריה
עבודות בנייה בבני ברק
עבודות בנייה בבני ברק
עבודות בנייה בבני ברק
(צילום: מוטי קמחי)
בהתאחדות הקבלנים ובוני הארץ לא אהבו את הפנייה המאיימת לדבריהם, ושלחו מכתב התראה לשאמה הכהן, בטענה כי מעבר לבעייתיות במהלך עצמו, שנותן "פרס לטרור" לדבריהם, הפנייה מהווה לשון הרע נגד הקבלנים, שאת החלטתם הוא מכנה "חזירית". בנוסף, טוענים הקבלנים כי בהודעה קיים איום מפורש בפגיעה בקבלנים שלא ייענו לבקשתו, וזאת, "תוך שימוש פסול ומפלה בסמכויות שהוענקו לך על פי חוק כראש עיר". לאור זאת, דרשו הקבלנים לחזור בו מהדברים ולהסיר את הפרסום.
מעבר לזה ובנוגע לתוכן הדרישה של ראש עיריית רמת גן וכן של ראשי ערים נוספים, אמר ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, כי "בענף הבנייה והתשתיות הישראלי מועסקים עובדים ישראלים, זרים ופלשתינאים, זה לצד זה. בניגוד לשוהים בלתי חוקיים, שאסור בשום אופן להעסיק בישראל, העובדים הפלשתינאים הרשאים לעבוד בענף הבנייה והתשתיות נבחנים במסרקות על ידי מערכת הבטיחון לפני קבלת אישור העבודה. אלה עובדים מיומנים בבניה שמגיעים בכל יום לעבודה בישראל כדי להתפרנס.
"על המשמעות של העבודה המשותפת עם עובדים פלשתינים בעלי רישיון לעבודה בישראל אפשר היה ללמוד בתקופת הקורונה, כאשר בחרו עשרות אלפים מהם להישאר בישראל ולא לשוב לביתם לאורך שבועות ארוכים כדי להתפרנס ובהמשך, כאשר מימנו והובלנו עם המדינה מבצע לחיסונם, 60 אלף עובדים תושבי הרשות הפלשתינית התייצבו והתחסנו כולם במבצע של שלושה שבועות. העבר מלמד שהתעסוקה של הפלשתינאים מפחיתה את הטרור ולא מגבירה אותו. יחד עם זאת, על הקבלנים לפעול על פי הוראות משטרת ישראל וכוחות הבטחון".
בתוך כך, גם ארגון קו לעובד, המגן על זכויות עובדים בעלי מעמד נמוך בישראל ובשטחים, יצא נגד הרשויות שבחרו לעצור את עבודות הבנייה בעיר: "אסור לתת יד להסתה והתססה כנגד אוכלוסייה שלמה של עובדים פלסטינים וערבים אזרחי ישראל. הצעדים אותם נקטו לאחרונה מספר מעסיקים וראשי ערים, בהם השעיה, סגירת אתרי בנייה וקריאה לעובדים ערבים שלא להגיע לעבודה, הם ענישה קולקטיבית שאינה חוקית.
"כל ניסיון להתמודד עם פיגועים באמצעות אלימות תעסוקתית נגד ציבור שלם היא פסולה מכל וכל, ומאותתת לתושבים שסילוק עובדים פלסטינים וערבים אזרחי ישראל מאזורי מחיה ועבודה הוא פתרון לגיטימי. על הממשלה לקרוא לנבחרי ציבורי ומעסיקים לריסון, דווקא בתקופה קשה זו, כדי לבלום את הפעולות הבלתי חוקיות הללו כנגד אוכלוסיות שלמות, ולמנוע התעמרות בעשרות אלפי עובדים".
רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים, אמר כי "יש לייצר הפרדה מוחלטת בין טיפול חמור ככל שניתן בנגע הטרור ובחיסול התופעה הנוראית, לבין לאפשר לררבות עובדים פלסיטינים מהשטחים שמגיעים לאלפי אתרי בנייה ברחבי הארץ, רובם ככולם אנשים שבאים הנה כדי לפרנס את משפחתם והינם עובדים נאמנים וחרוצים. החלטת הרשויות לא לאפשר לעובדים אלה להגיע לכאן הינה טעות כפולה ומכופלת משום שמעבר להענשה קולקטיבית של אותם עובדים, היא עלולה בסופו של דבר להפוך לחרב פיפיות ולגרום למקצתם להצטרף לפעילות טרור.
גם ביוזמה לצמצום הסכסוך מציינים כי "למרות שראשי העיריות בוחרות למנוע כניסת עובדים פלסטינים לעריהם כדי לשמור על הביטחון, מה שהם עושים, הוא בדיוק את ההפך". לדבריהם, "דו"ח של בנק ישראל משנת 2012 שחקר את תקופת האינתיפאדה השנייה, מצביע על כך שקיים קשר בין צמצום אשרות העבודה לפלסטינים לעלייה במקרי הטרור. מסקנת הדו"ח הצביעו על כך שהענקת אפשרות לפלסטינים לעבוד בישראל באופן מוסדר עשויה לשפר את רווחתם ולהפחית את הנטייה שלהם להיות מעורבים בסכסוך עם ישראל. כחלק מלקחי הדו"ח, בשנת 2016 בעיצומה של אינתיפאדת הסכינים, ממשלת ישראל מחליטה לא רק שלא למנוע את כניסת הפלסטינים לישראל אלא להגדיל את מספרם במעל 15 אלף היתרים בשלוש החלטות ממשלה שונות". עוד ציינו בארגון כי גם במבצע שומר החומות האחרון, התאפשרה תעסוקת פלסטינים בישראל ללא שום שינוי.
יאיר סמוליאנוב, מנהל השטח של היוזמה לצמצום הסכסוך מסר כי: "אני מבין את תחושותיהם של ראשי העיר שמרגישים שבמציאות הנוכחית עליהם לנקוט מעשה. אך במקום לקבל החלטה שתחזק את הביטחון הישראלי בתקופה מתוחה שכזו, הם מקבלים החלטה שעלולה דווקא לפגוע בו".
מלבד ראש עיריית רמת גן, גם ראש העיר מעלה אדומים, בני כשריאל, הודיע אמש כי "יהיה סגר בעיר, רק עובדים חיוניים יאושרו להיכנס. העירייה פועלת בשיתוף פעולה מלא עם כוחות הביטחון ועל פי הנחיות משרד הביטחון והמשטרה".
גם בבאר יעקב ראש העיר ניסים גוזלן הודיע לתושבים כי לאור המצב הביטחוני בארץ הוא הורה על סגירת כל אתרי הבנייה מחר בבאר יעקב. בנוסף, ראש העיר קרא לתושבים בעלי רישיון לכלי נשק שישאו אותו עליהם. ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך, הודיע כי הנחה את מנכ״ל העירייה לעצור את כל עבודות הבנייה בעיר והגינון במוסדות החינוך.
בעפולה, כבר אחרי הפיגוע בחדרה פנה ראש העיר אבי אלקבץ לשר הביטחון בני גנץ בדרישה לעצור את כניסת העובדים הפלסטינים מג'נין עד סוף הרמדאן. אתמול כתב ברשתות: "אני קורא לכל הקבלנים להפסיק מיד את העבודות באתרי הבנייה עד להודעה חדשה! עבודות שמתבצעות במוסדות חינוך עירוניים, בעיקר במקומות שמבצעים פאנלים סולריים, יופסקו מיידית".
פורסם לראשונה: 11:19, 30.03.22