חמישה בני אדם נרצחו הערב (שלישי) בפיגוע ירי בבני ברק. המחבל, פלסטיני שוהה בלתי-חוקי שהסתובב כשהוא חמוש ברובה M-16, חוסל. אחד מהקורבנות הוא שוטר שהיה ממנטרלי המחבל. הנרצחים בפיגוע אותרו בשתי זירות שונות בעיר. ראש הממשלה נפתלי בנט כינס התייעצות ביטחונית, ודקות לפני תחילתה אמר כי ישראל ניצבת בפני "גל טרור ערבי רצחני". ynet מעביר משדר מיוחד עם דיווחים מכל מוקדי האירועים.

11 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
אחת מזירות הפיגוע בבני ברק, הערב
(צילום: דנה קופל)
11 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
(צילום: יאיר שגיא)

הנרצחים אותרו בשתי זירות בעיר: ברחוב השניים פינת הרצל אותרו שלושה מהנרצחים, וברחוב הרצל פינת ז'בוטינסקי אותר נרצח נוסף ובמקביל המחבל. באותה זירה נפצע אנושות השוטר שפעל לחיסול המחבל. הוא פונה לבית החולים בילינסון בפתח תקווה, שם נאלצו הצוותים הרפואיים לקבוע את מותו.
סגן מפכ"ל המשטרה, ניצב דוד ביתן, אמר כי המחבל פעל בשתי זירות. "תוך דקות ספורות הגיע צוות של המרחב על אופנוע, זוג שוטרים, שזיהה את המחבל, חתר למגע וחיסל אותו. בזה הסתיים האירוע", הוא אמר. "נכון לעכשיו אנחנו בשלבי חקירה ראשונים. אנחנו מטפלים במספר זירות במקביל. החקירה בעיצומה".
רס"מ ע', מצוות האופנועים של תחנת משטרת בני ברק, שהיה ממנטרלי המחבל יחד עם השוטר שנהרג מירי המחבל, סיפר כי "איך שהגענו לכניסה לתוך הרצל מז'בוטינסקי הבחנתי במחבל עם M-16 מכוון אלינו. הוא ירה כדור אחד על השותף שלי שנפל. אני כבר הייתי עם האקדח ביד. נפלנו עם האופנוע, ניהלנו קרב של כמה שניות, הוא ירה אולי איזה שני כדורים ואני חיסלתי אותו עם האקדח שלי".
11 צפייה בגלריה
מפת הפיגועים בבני ברק
מפת הפיגועים בבני ברק
(צילום: google maps)
בהתייעצות ביטחונית שכינס ראש הממשלה נפתלי בנט הוחלט כי הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס מחר בשעות אחר הצהריים. בהתייעצות שכינס בנט הוצגה השתלשלות האירועים בפיגוע ונידונו הצעדים שינקטו כוחות הביטחון. לפני פתיחת ההתייעצות אמר בנט: "ישראל ניצבת בפני גל טרור ערבי רצחני. ליבי עם המשפחות שאיבדו הערב את היקרים להן, ואני מתפלל לשלום הפצועים. כוחות הביטחון פועלים. נילחם בטרור בהתמדה, בעיקשות וביד ברזל. הם לא יזיזו אותנו מכאן. אנחנו ננצח".
בעקבות הפיגוע, הורה מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי על העלאת כוננת המשטרה לגבוהה ביותר - רמת כוננות שלא הייתה מאז ימי מבצע "שומר החומות". הנחייתו של שבתאי קובעת כי המפקדות המשימתיות המחוזיות של המשטרה יעסקו מעתה בביטחון שוטף, וימקדו את רוב פעילותן בסיכול טרור, נוכחות ברחובות ואבטחת אזרחים. המפכ"ל הורה גם על תגבור של אלפי שוטרים לאבטחת מוסדות חינוך, תחנות מרכזיות ומקומות הומי אדם. מלבד זאת, השוטרים יעבדו בשתי משמרות ביממה - 12 שעות כל אחת.
הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי הורה על תגבור של כוחות נוספים באזור יהודה ושומרון ובקו התפר. במקביל, שני גדודי תגבור יגיעו לאוגדת עזה מחשש להתלקחות בזירה הדרומית. בצה"ל נערכים לסדרת פעולות מבצעיות ביהודה ושומרון וסביב קו התפר. כוכבי המליץ למפכ"ל המשטרה לפרוס חוליות קטנות בתאי שטח רבים כדי לאפשר טיפול מהיר באירועים ברגעי התרחשותם. שר הביטחון גנץ הנחה את צה"ל לסייע למשטרה בתגבור כוחות בזירה הפנים-ישראלית. במקביל, ראשי מערכת הביטחון דנו גם בצעדים נוספים לחיזוק הרשות הפלסטינית. רק היום הגיעו ליהודה ושומרון ארבעה גדודים נוספים שהוקפצו מאימונים: גדוד שקד מחטיבת גבעתי, גדוד נצח יהודה מחטיבת כפיר, גדוד קדם מחטיבת החילוץ וגדוד 50 של הנח"ל.
11 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
(צילום: יאיר שגיא)
11 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
(צילום: יאיר שגיא)
11 צפייה בגלריה
דיא חמארשה
דיא חמארשה
המחבל שחוסל, דיא חמארשה

בתיעוד מבני ברק נראה המחבל מסתובב כשהוא חמוש ברובה M-16 וצועק לעבר נהג מכונית: "תעמוד" בעברית. כעבור שניות הוא ירה לעבר הרכב. המחבל הוא דיא חמארשה, פלסטיני מהכפר יעבד שליד ג'נין. הוא שהה בישראל באופן-בלתי חוקי, אחרי שנכנס לארץ ללא היתר. חמארשה, יליד 1995, היה כלוא בישראל בעבר.
באופן חריג ולראשונה זה שנים, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן פרסם גינוי לפיגוע. הוא אמר כי הרג אזרחים ישראלים ופלסטינים לא יביא אלא להידרדרות של המצב, כשכולם מעוניינים בחיזוק השגשוג, בעיקר על רקע הרמדאן והחגים היהודים והנוצרים הצפויים. אבו מאזן הזהיר מניצול האירוע הזה כדי להצדיק תקיפה של פלסטינים ע"י מתנחלים, והוסיף כי מעגל האלימות רק מוכיח ששלום קבוע, מקיף וצודק הוא הדרך הקצרה והנכונה ביותר לספק ביטחון ויציבות לעמים הפלסטיני והישראלי, וכן לעמי האזור.
11 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
(צילום: דנה קופל)
נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר כי "הנפש נקרעת והלב דואב כשטרוריסטים מתועבים שוב שופכים את דמם של חפים מפשע. רוחנו האיתנה, שכבר גברה על פיגועים ומלחמות, תגבר גם הפעם על השנאה של אויבינו. אני שולח את תנחומיי למשפחות האבלות, ומתפלל עם כל בית ישראל להחלמתם של הפצועים. אני סמוך ובטוח שכוחות הביטחון יעשו את מלאכתם נאמנה, וקורא לציבור לגלות סולידריות ואחריות ולתת להם לפעול באופן נחוש, מהיר ומדויק".
שר החוץ יאיר לפיד מסר כי "הלב עם המשפחות שהבשורה הקשה מכל הגיעה הערב לביתן. אני שולח ברכת החלמה מהירה לפצועים וחיזוק למשפחותיהם. מדינת ישראל חזקה. נילחם בטרור בכוח ובנחישות. כוחות הביטחון ניצבים בפני ימים מתוחים ואני מחזק אותם ומתפלל שישובו הביתה בשלום. זה ערב קשה מאוד. טרור אלים ואכזרי פוגע באזרחים חפים מפשע".
גם שר הביטחון בני גנץ כינס קודם התייעצות ביטחונית, ובתומה מסר: "זה ערב קשה מאוד. משתתף בצער המשפחות. עברנו תקופות קשות כעם וכמדינה אל מול גלי טרור- ותמיד ניצחנו בנחישות ובעוצמה וכך יהיה גם הפעם. מערכת הביטחון כולה - צה"ל, השב"כ והמשטרה - תפעל בכל האמצעים כדי להחזיר את הביטחון לרחובות ישראל ואת תחושת הביטחון לאזרחים".
11 צפייה בגלריה
נורת נקמה ליד מכולת בסמוך למקום הפיגוע
נורת נקמה ליד מכולת בסמוך למקום הפיגוע
נרות נשמה בצורת המילה "נקמה" ליד מקום הפיגוע
(צילום: דנה קופל )
11 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
(צילום: יאיר שגיא)
11 צפייה בגלריה
הזירה ברחוב ז'בוטינסקי בני ברק
הזירה ברחוב ז'בוטינסקי בני ברק
(צילום: טל שחר)
11 צפייה בגלריה
הזירה בבני ברק
הזירה בבני ברק
(צילום: דנה קופל)
בסמוך לאחת מזירות הפיגוע התקבצו המונים שצעקו "מוות לערבים". אחד המשתתפים סידר נרות נשמה בצורת המילה "נקמה".
מוקדם יותר הוזעקו שוטרים רבים לקניון איילון ברמת גן, אולם שם לא אותרו נפגעים. בעיריית רמת גן קראו לתושבים להישאר בבתים עד להודעה רשמית. בעירייה ציינו כי בניגוד לדיווחים המוקדמים, לא התרחש אירוע ירי בשטח העיר.
חובש מד"א ליפא הירש שטיפל בפצועים סיפר לאולפן ynet: "ישבנו בתחנת מד"א באמבולנס. שמענו את הירי ועלינו מיד לרכב ודיווחנו למוקד שאנחנו שומעים משהו חריג. תוך כדי התחילו להגיע עשרות שיחות בקווי 101 של מד"א. התחלנו להתקרב לאט לאט, לפי הקולות, לפי הדיווחים וכמובן תוך נקיטת אמצעי זהירות. אנחנו הגענו בעצם לשם, לזירה השנייה, מצאנו כבן שלושים שוכב עם פצעי ירי בגופו. לא היה לנו הרבה מה לעשות, הוא היה ללא דופק, ללא נשימה, מצב מאוד מאוד קשה.


הירש הוסיף: "המשכנו הלאה, בעצם לזירה השלישית, שם מצאנו את זירת ההיתקלות שבה בעצם מסע ההרג הזה נעצר, שם חוסל המפגע. אחרי זה חזרנו לכאן, לזירה הראשונה". מוקדם יותר הוא סיפר כי בזירה הראשונה הבחין בשלושה פצועים מחוסרי הכרה. "אחד מהם היה בתוך רכב ושניים נוספים שכבו על המדרכה. ביצענו בדיקות רפואיות אבל הם היו ללא סימני חיים ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותם".
מנחם אנגלנדר, חובש מד"א, ניצל מירי המחבל שככל הנראה חווה מעצור בזמן שלחץ על ההדק. "הייתי בבית ושמעתי את קולות הירי. דיווחתי ששמעתי את הקולות ואני יורד לבדוק. אחרי שנייה המחבל הגיע מולי, במרחק של חמישה מטרים, כיוון את הנשק ולחץ שלוש פעמים. כנראה שהיה מעצור וזה לא ירה. מיד הסתובבתי וברחתי הביתה", הוא סיפר לאולפן ynet. "לא דיבר מילה. רצתי במדרגות למעלה ונעלתי את הדלת".
אירועי הירי מגיעים בעיצומו של חשש מפיגועים נוספים, אחרי הפיגוע בחדרה שהתרחש בתחילת השבוע ובו נרצחו שני לוחמי מג"ב ואחרי הפיגוע בבאר שבע, שבו נרצחו ארבעה בני אדם. בשני הפיגועים היו המחבלים תומכי ארגון דאעש.