"הגורם המרכזי שמעכב את חזרתם של עובדים נוספים לתעסוקה הוא הביקוש המצרפי לעובדים שעדיין נמצא ברמה נמוכה יחסית לטרום המשבר". כך מסבירה הכלכלנית הראשית במשרד האוצר בסקירה שפורסמה היום (חמישי) את שיעור האבטלה שאמנם נמצא במגמת ירידה אך עדיין עמד על כ-7% באוקטובר - גבוה בהרבה מלפני שפרץ לחיינו משבר הקורונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
באוצר מציינים כי שיעור המשרות הפנויות אמנם נמצא בשיא חודשי היסטורי כאשר באוקטובר היו כ-143 אלף משרות פנויות במשק - לעומת ממוצע של 95 אלף משרות פנויות בשנת 2019, אך מספר זה אינו מייצג את סך הביקוש לעובדים אלא רק את אותו חלק בביקוש שאינו מאויש.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
כאשר בוחנים את סך הביקוש - כולל משרות מאוישות - ניתן לראות שהוא עדיין נמוך ב-7.2% ביחס לביקוש לפני המשבר. הביקוש המצרפי נותר נמוך באופן משמעותי בכל הענפים, מלבד בענפי בריאות ורווחה, וגם מידע ותקשורת. אלמלא המשבר, קרי במידה ושיעור הגידול שלהן היה דומה לזה שהיה נהוג בעשור האחרון, סך המשרות באוקטובר 2021 היה גבוה ב-220 אלף משרות.
שיעור התעסוקה באוקטובר עמד על 58.9% ביחס ל-57.8% בחודש יוני, אך נותר נמוך ב-2 נקודות אחוז ביחס לטרום המשבר כשהמשמעות של כך היא פחות 135 אלף מועסקים.

העלייה במספר המשרות הפנויות אינה מפתיעה כמובן על רקע פתיחת המשק לפעילות מאז תום הסגר השלישי והחזרה ההדרגתית לפעילות של המגזר העסקי שנשענה על גיוסי עובדים בהיקפים נרחבים.
לפי האוצר, בין הגורמים הנוספים שעשויים להסביר את הרמה הגבוהה של המשרות הפנויות ניתן למנות את צמיחת המשק והעלייה בביקוש לעובדים בעסקים שלאו דווקא נפגעו במשבר וחווים צמיחה מואצת - כמו למשל בהייטק, פער מיומנויות בין חלק מהמשרות החדשות שנפתחות וכישורי דורשי העבודה וגידול אפשרי במספר העובדים שעוזבים כעת את עבודתם מרצון לאחר שנמנעו לעשות מעבר בין משרות בתקופת המשבר, שבה אי-הוודאות הייתה רבה, ועל כן משרתם כעת פנויה.
מעבר לכך, באוצר מסבירים כי באופן טבעי תמיד קיימת תחלופה של עובדים בעסקים כך שנפתחות משרות פנויות באופן שוטף. כמו כן ,על אף כי מספר המשרות הפנויות במשק נשמר בחודשים האחרונים ברמה יציבה יחסית של כ-135 אלף, לא מדובר באותן משרות פנויות בכל חודש אלא גם במשרות חדשות שנפתחות כחלק מהתאוששות המשק בעוד משרות פנויות מאוישות, כפי שהדבר מתבטא בעלייה בתעסוקה שנרשמה בחודשים האחרונים.
באוצר טוענים כי הגורם העיקרי שהוביל לעלייה בשיעור התעסוקה מאז סיום הסגר השלישי הוא הפתיחה הממושכת של המשק עם מינימום הגבלות על הפעילות העסקית, גם במהלך גל התחלואה הרביעי, ומייחסים חשיבות פחותה להפסקת תשלום דמי האבטלה לשוהים בחל"ת.
לפי הסקירה, בקבוצת הגיל 24-20 נצפה גידול משמעותי יחסית בשיעור התעסוקה בחודשים יולי-ספטמבר ובאוצר כן ציינו כי ייתכן שהפסקת דמי האבטלה הגבירה את התעסוקה בקרב קבוצה זו. עם זאת, עד חודש ספטמבר לא נצפו הבדלים משמעותיים בקבוצת הגיל 64-25 במגמת התעסוקה של גילי 45 ומעלה לעומת גילי 45 ומטה. באוצר מציינים כי ממצאים ברוח דומה התקבלו גם במחקרים ראשוניים שבחנו את השפעת דמי האבטלה בארה"ב בחודשים האחרונים.