1 צפייה בגלריה
עיצוב
עיצוב
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט לעניינים מקומיים בבאר שבע ביטל לאחרונה הרשעה של תושב העיר בעבירות תכנון ובנייה בדירת גן וקבע שהוא ירצה 120 שעות לתועלת הציבור. השופטת זהר דולב להמן קיבלה את טענתו בעניין הגנה מן הצדק מכיוון שנגד שכניו שביצעו עבירות דומות לא ננקטו הליכים.
הנאשם ואשתו, הורים לחמישה, גרים בדירת גן בבניין שהוא חלק משורת בניינים צמודים בעלי קירות משותפים. בדירה בוצעה תוספת של מחסן בגודל 23 מ"ר וכן של חניה בגודל 45 מ"ר. בנוסף, נפרץ פתח בקומת קרקע והותקנה דלת כניסה. כל העבודות בוצעו ללא היתר. לפני כשלוש שנים הוגש נגדם כתב אישום בעבירה של שימוש אסור במקרקעין לפי חוק התכנון והבנייה.
בתום ניהול הוכחות הורשע הבעל בשימוש אסור במקרקעין לפי חוק התכנון והבנייה. בהכרעת הדין התקבלה טענת ההגנה כי עומדת לבני הזוג הגנה מן הצדק. האישה זוכתה מאחר שלא ידעה על ביצוע העבירה שכן הבעל היה הדומיננטי בתהליכים. לגביו נקבע כי ההגנה מן הצדק תעמוד לזכותו במסגרת גזר הדין. עו"ד לירון סבן, שייצג את בני הזוג, טען שבנסיבות החריגות של המקרה יש לבטל את ההרשעה.
השופטת זהר דולב להמן קיבלה את הטענה והזכירה את הקביעות בהכרעת הדין בנוגע להגנה מן הצדק. בין היתר כתבה שההגנה הוכיחה אכיפה בררנית, שכן במרבית דירות הגן בבניינים הסמוכים לדירת בני הזוג בוצעו עבודות שלא ניתן להן היתר. עם זאת, כתב האישום היחיד שהוגש הוא נגד בני הזוג ולא בוצעו הליכי אכיפה כלפי עבודות השכנים.
היא ציינה את התנהלות הרשות בחקירה. לדבריה, אף שאין חובה להתריע על ביצוע עבירה, בנסיבות תיק זה ברור כי התנהלות הגונה של הרשות הייתה מעמידה את הבעל על הפסול שבמעשיו כבר בתחילת ביצוע העבודות להקמת המחסן. לדברי השופטת, לא נמצאה הצדקה מהותית ועניינית להמתין מספר חודשים תוך תיעוד התקדמות העבודה, עד הפנייה לנאשם.
בהכרעת הדין נקבע גם כי אין ראיות ברורות וחד משמעיות שהנאשמים זומנו כדין לחקירה. השופטת קבעה כי מדובר במספר פגמים מהותיים שנפלו בהליך, שצירופם יחד מצדיק את ביטול הרשעת הנאשם חרף חומרת העבירה.
עוד נקבע כי ההרשעה עלולה לפגוע בנאשם, אדם כבן 54, אב לחמישה שנפצע קשה בתאונת דרכים ובעקבותיה נסגר עסק שניהל. כיום הוא השתלב בחברה בתחום הנדל"ן. הוא סובל מפוסט טראומה על רקע תאונת הדרכים ומצבה הכלכלי של המשפחה מורכב.
זאת ועוד, הנאשם ניהל אורח חיים תקין ויצרני במשך כל חייו והשופטת הדגישה את החשש שהרשעה תפגע בעתידו ובפרנסת המשפחה. בנסיבות אלה היא החליטה לבטל את ההרשעה. בגמר הדין נקבע כי הוא יבצע 120 שעות לתועלת הציבור ויצהיר על התחייבות בסך 5,000 שקל שלא יעבור במשך שנה עבירות בנייה. כמו כן, השופטת הורתה לנאשם להרוס את המחסן, אלא אם יקבל היתר.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המאשימה: עו"ד עידו דליות • ב"כ הנאשמים: עו"ד לירון סבן • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין