1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום ברמלה קיבל לאחרונה תביעה כספית שהגישו אב ובתו נגד מתווכים שסירבו להשיב 60 אלף שקל ששולמו להם לצורך רכישת דירה ברמת גן – עסקה שנפלה לבסוף. השופט זכריה ימיני קבע שעליהם להשיב לתובעים את דמי התיווך בתוספת פיצוי על עוגמת נפש.
לפני שש שנים התעניינה הבת בקניית דירה ברמת גן ופנתה לאחד המתווכים לצורך איתור נכס לשביעות רצונה. בסופו של דבר נמצאה דירה שרשומה על שם עיזבון, והיא חתמה על הסכם המכר בנוכחות המתווך. ההסכם כלל תנאי שלפיו אם המוכר לא יירשם בטאבו תוך 60 יום כבעלים של הדירה - ניתן יהיה לבטל את ההסכם ("התנאי המתלה").
עם חתימת ההסכם שילם האב לחברו של המתווך (שצורף גם הוא כנתבע) דמי תיווך בסך כ-60 אלף שקל. לטענת הבת והאב הם הוטעו לחשוב שהשניים עובדים יחד, בעוד שבפועל התברר כי ה"מתווך" שלו שילמו כלל מחזיק ברישיון תיווך.
לימים, עסקת המכר בוטלה בגלל אי מילוי התנאי המתלה והאב והבת פנו למתווכים בדרישה להשבת הסכום, אולם אלה החזירו 5,000 שקל בלבד. באוגוסט 2018, לאחר שהתייאשו מלנסות לקבל את הכסף, הם הגישו את התביעה לבית המשפט.
עו"ד שגיא דותןעו"ד שגיא דותןבני לפיד
בתגובה לתביעה טען המתווך בעל הרישיון כי בסך הכול עשה טובה לחברו כשהציג את הדירה, ובפועל הוא לא קיבל תשלום. הוא תיאר יחסי ידידות קרובים עם הנתבע השני – אדם מבוגר – אשר לדבריו מכיר אותו כי הגיע להופעות שלו כזמר.
בתו של הנתבע השני העידה כי אביה הפקיד את דמי התיווך שקיבל לחשבונה, וכי ביקש ממנה למשוך מתוכם 53 אלף שקל במזומן. אביה, מצדו, העיד שכבר השתמש בכסף לצורך קניית רכב. הוא הוסיף שיש לו בעיות זיכרון וכי הוא לא זוכר מדוע לא החזיר את הכסף לתובעים. עם זאת בחקירתו הנגדית הושמעה הקלטה שבה תועד אומר שהעביר למתווך חלק גדול מדמי התיווך שקיבל. בהקשר לכך כתב השופט ימיני כי התרשם שעומד מולו "אדם מניפולטיבי שהאמת אינה נר לרגליו".
עוד צוין בפסק הדין כי מהראיות עולה שכמה ימים לאחר משיכת דמי התיווך הופקדו לחשבונו של המתווך בעל הרישיון 26,500 שקל, מחצית מהסכום שנמשך. השופט העיר שהשניים לא סיפקו הסבר למקור הכספים והמסקנה היא שמדובר בדמי התיווך שאותם שילם התובע. נקבע שאין מחלוקת אמנם שהכספים שולמו רק למתווך חסר הרישיון, אולם הדרך שבה שולמו – בחדר נפרד וצדדי – מעידה על תחכום וחוסר תום לב מצד הנתבעים.
בנסיבות אלה חויבו המתווך וחברו להשיב לאב ולבתו את דמי התיווך למעט החלק שכבר הוחזר. בנוסף הם חויבו לשלם פיצוי בסך 10,000 שקל בשל עוגמת הנפש שנגרמה, שכר טרחת עו"ד בסך 15 אלף שקל והוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד שגיא דותן עוסק בדיני חוזים • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין