שנה וחודשיים לאחר האירועים הקשרים של "שומר החומות", שכללו בין היתר ירי על ישובים בדרום הארץ ומהומות קשות בערים מעורבות, מעסיקים יוכלו לקבל פיצוי על היעדרות העובדים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
זאת, לאחר ששרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, חתמה היום (ה') על צו להרחבת ההסכם הקיבוצי בדבר פיצוי לעובדים שנעדרו מהעבודה במהלך המבצע. ההערכה היא שהפיצוי יינתן עבור עשרות אלפי עובדים, בעלות של עשרות מיליוני שקלים.
1 צפייה בגלריה
תמונות השנה של AFP שנת 2021 כיפת ברזל יוצאת ליירט רקטות מ עזה 14 מאי שומר החומות
תמונות השנה של AFP שנת 2021 כיפת ברזל יוצאת ליירט רקטות מ עזה 14 מאי שומר החומות
יירוטים של מערכת כיפת ברזל ב"שומר החומות"
(צילום: AFP)
משמעות הרחבת הוראות ההסכם הקיבוצי בדבר עובדים שנעדרו מהעבודה במהלך מבצע "שומר החומות" הינה כי מעסיקים יוכלו לקבל מעתה פיצוי על תשלום השכר (בנוסף על פיצויים על נזקים עקיפים אחרים) מרשות המיסים לפי תקנות מס רכוש וקרן פיצויים שהותקנו בעבר. צו ההרחבה יהווה מקור משפטי מחייב לתשלום שכר העובדים.

העלאת דמי ההבראה - ככה"נ רק ב-2023

במקביל, לאחר עיכוב של מספר שבועות, השרה הודיעה על כוונתה לחתום על צו הרחבה לתשלום גבוה יותר של דמי ההבראה לכל השכירים במשק, אולם לפי שעה הוצאה ההצעה להערות הציבור בלבד והיא תיכנס לתוקף ככל הנראה רק בשנה הבאה.
ל-ynet נודע כי בכוונת השרה לחתום על הצו רק בעוד שבועות או חודשים אחדים, לאחר סיום השימוע, וייתכן שהחתימה לא תבוצע לפני הבחירות לכנסת שהוכרזו בינתיים.
חתימתה של השרה על הכוונה להרחיב את ההסכם הקיבוצי הכללי בנושא ההבראה, עניינו עדכון גובה יום ההבראה שיעמוד על סך 400 שקל ליום הבראה במגזר הפרטי, במקום 378 שקל כפי שנהוג כיום. הדבר יחול במגזר הפרטי ובכלל זאת על עובדים שעתיים.
עוד הצהירה ברביבאי כי בכוונתה לחתום על צו הרחבה נוסף בדבר שכרם של העובדים הסוציאליים, הצפוי להכנס לתוקפו ב-01.09.2022 או לפי מועד הפרסום - המוקדם מביניהם.
לפי הצו, עובדות ועובדים סוציאליים המועסקים באמצעות נותני שירותים בשירותים המופרטים אשר בהתקשרויות עם המדינה ייהנו מאותם תנאי העסקה שחלים על העובדים המועסקים באופן ישיר בשירות הציבורי.
בתוך כך, באחד בספטמבר יועלה גם שכר המאבטחים בישראל לאחר ששרת הכלכלה חתמה לפני שלושה חודשים על צו המאפשר את העלאת שכרם ב-10%-15%.
שרת הכלכלה ברביבאי אמרה כי "חתמתי על צו הרחבה בדבר פיצוי לעובדים שנעדרו מהעבודה במהלך מבצע 'שומר החומות'; וכן על כוונתי להרחיב שני הסכמים נוספים לעדכון גובה ערך יום ההבראה והעלאת השכר של העובדים הסוציאליים. נמשיך לפעול יחד עם ההסתדרות והמעסיקים לשיפור תנאי העסקתם ושכרם של העובדים".