ביטול הפטור ממע"מ לתיירים הוצא מחוק ההסדרים בלחץ בכירי ענף התיירות, שר התיירות חיים כץ ונשיאות המגזר העסקי. ועדת השרים לענייני חקיקה קיבלה היום (שלישי) פה אחד החלטה על הוצאתו מחוק ההסדרים, ובכך בוטלה הוספת המע"מ על שירותי תיירות, שפירושו ייקור בסך 17% לתייר הזר על שהותו בבתי מלון ורכישת שירותי תיירות נוספים, כגון שכירת רכב ואפילו קניות.
כזכור, משרד האוצר דרש לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים בטענה כי "הפגיעה בענף תהיה זניחה וגם התחזקות השקל מול האירו לא גרמה לירידה במספר התיירים". המהלך היה אמור להוסיף 2 מיליארד שקל בשנה לקופת המדינה, וכעת באוצר יצטרכו להשלים את הכסף בתקציב.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
ריקודי עם בחוף צמח, כינרת
ריקודי עם בחוף צמח, כינרת
הכנרת
(צילום רחפן: דרור שלידר לאיגוד ערים כינרת)
באוצר טענו כי הביקוש של התיירים לשירותי תיירות בישראל לא מגיב בעוצמה חזקה לשינויים במחיר. טענה נוספת הייתה שהפטור מנוגד למדיניות המע"מ האחיד של מערכת המס בישראל, מדיניות שזכתה לדבריהם לשבחים בינלאומיים, אולם בפועל האינטרס של האוצר היה ל"הרוויח" לקופת המדינה מיליארד שקל.
התאחדות בתי המלון טענה כי ישראל היא בין המדינות היקרות בעולם לתיירים, וייקור נוסף רק יגרום לנזק ולפגיעה בענף שמעסיק עשרות אלפי עובדים. יש לציין כי בראש הוועדה עומד השר יריב לוין, שכיהן בעבר כשר התיירות.
כזכור, השר כץ תקף את אנשי האוצר בעקבות רצונם לבטל את הפטור. "אם נדמה למשהו שיוכל לשפר את המאזן שלו בגזלה ובפגיעה בתיירות לישראל או בישראל הוא טועה. מליצי היושר הכי טובים שלנו הם התיירים שמגיעים לישראל. התיירות בניגוד לעמדת משרד האוצר היא לא נטל כלכלי אלא זרז כלכלי. אנחנו ערב העברת התקציב והממשלה צריכה להחליט אם היא רוצה תיירות בישראל או לא. להתגלגל איך שזה מתגלגל לא יכול להיות. אעשה כמיטב יכולתי להגדיל את התקציב, למנוע את כל הגזירות המיותרות והלא חכמות. המשרד ברשותי שם לו למטרה ללכת בתחום השירות עבור אזרחי ישראל והתיירים, לצד ניצול טוב יותר של התקציב. אנחנו נשנה את פני המשרד כבר השנה, נפעל לפי מודל המבוסס על תוצאה".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
השר חיים כץ
(צילום: עמית שאבי)
השר רמז בדבריו כי לא יסבסד יותר תיירים המגיעים לארץ אבל לא לנים בה, כפי שהיה עם סבסוד תיירות הצ'ארטרים לאילת כאשר חלק גדול מהתיירים עבר ללון בירדן או מצריים: "לא נסבסד תיירות שמתקיימת בפועל מחוץ לישראל. נתגמל סוכני נסיעות על פעולות שיווק רק בגין תייר שישהה בישראל". עוד אמר כץ: "אני מחויב לשפר את חוויית התייר, אנחנו נשדרג תשתיות ונוסיף בתי מלון. תקציב המשרד ימומש בצורה מדידה, נדאג שכל שקל ישפר את חוויית התייר".
מקרוביו אמרו כי השר יפעיל את השפעתו אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד הצעת האוצר, שכזכור טענה כי ביטול החזר מע"מ לתיירים יכניס לקופת המדינה שני מיליארד שקל לשנה. קודם לכן לשכת סוכני התיירות והתאחדות המלונות בישראל יצאה במתקפה נגד האוצר בטענה כי נייר העמדה שהוגש לממשלה לביטול המע"מ נשען על נתונים ישנים ומסולפים. עוד נטען כי ישראל יקרה לתייר ביחס למדינות רבות, ולא זה העיתוי לייקרה עוד יורת עבור התייר.