פרטים חדשים על פרשת "יד לוחצת יד" - החשד לשחיתות בהסתדרות: אחרי שנחשף כי יו"ר ועד עובדי הרכבת ליאב אליהו ניסה להעביר אלפי עובדים לסוכן הביטוח שחשוד בפרשה, כעת מתגלים המאמצים הרבים שהוא השקיע בכך והלחץ שהפעיל על הנהלת הרכבת - שגם גרם לעיכוב של פרויקטים. "הכוח של אליהו היה עצום, הוא יכול להרים טלפון ויש חמישה פקחים 'חולים'. זה ועד שלוקח את המושכות של הניהול לידיים, באיומים ובמעשים. הם רואים את עצמם ככוח מחליט", אומר בכיר ברכבת.
גורם ברכבת מספר ל-ynet על מערכת היחסים המורכבת בין יו״ר ועד העובדים לבין הנהלת הרכבת. ״לעובדי רכבת יש כל מיני ביטוחים, חלקם קיבוציים וחלקם לא. כשעושים ביטוח שיניים נגיד, עושים מכרז. לא תמיד חייב להיות סוכן אבל בשנים האחרונות היה יותר נוח לעבוד מול סוכנים כדי לקבל טיפול יותר אישי. כשהסתיימה ההתקשרות עם הפניקס, הוא (ליאב) ראה הזדמנות להכניס את עזרא גבאי". הגורם מסביר שמהרגע הראשון היה נראה שמדובר ב"עסק מלוכלך", שקשור אליו יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד.
3 צפייה בגלריה
ליאב אליהו, יו"ר ועד עובדי הרכבת
ליאב אליהו, יו"ר ועד עובדי הרכבת
ליאב אליהו, יו"ר ועד עובדי הרכבת. פשיטה על המשרד והחרמת מסמכים
(צילום: עמית שעל)
על פי ‏החשד, אליהו הודיע בפתאומיות ביום אחד על החלפת חברת ביטוח טיפולי השיניים לכ-4,600 עובדי הרכבת, ‏בלי שהדבר תואם עם משאבי האנוש של החברה, כמקובל. ‏הודעה זו תפסה בתדהמה את הנהלת הרכבת, והיא בלמה ‏מיד את המהלך. במכתב שנשלח למחרת לחברת הביטוח, בחתימת סמנכ"לית משאבי אנוש של הרכבת, ‏גיתית אליצור רוזן, שפרשה מאז מתפקידה, נכתב לסוכנות הביטוח כי הודעתו של אליהו אינה תקפה משום שלא תואמה עם ההנהלה.
התגובה של יו"ר הוועד הייתה דרמטית. "ליאב היה מאוד לחוץ, הוא איים שעובדים ישבתו. יש להם יכולות מאוד גדולות להשפיע וללחוץ, הם שלחו כל מיני אנשים מההסתדרות וגורמים אחרים שלחצו על ההנהלה. זה היה הנושא שהכי קריטי להם - ליאב ממש עבד בזה. המנכ"ל שהיה בזמנו, משה (שיקו) זנה, הבין שיש כאן משהו לא חוקי והתנגד לכך. גבאי יכל להרוויח מזה המון כסף, יכל להציע לעובדים שלנו לעשות גם ביטוח דירה, ביטוח רכב, אין לזה סוף", אומר הגורם ברכבת.
3 צפייה בגלריה
עזרא גבאי
עזרא גבאי
עזרא גבאי. הופעל לחץ גדול על ההנהלה לאשר את המעבר אליו
(צילום: מתוך אתר החברה )
אליהו לא ויתר במהרה, ובשיתוף ההסתדרות, נכנס למאבק מול החלטת הנהלת הרכבת, מאבק שמתנהל ‏עדיין בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב. במקביל, הוא המשיך להפעיל לחצים על ההנהלה. "התגובה של ליאב לסירוב הייתה שיצפו לצעדים מצד העובדים. זה לגרום לכמעט 5,000 עובדים לשבות. לוועד יש כוח מאוד גדול ברכבת ובגלל שליאב הוא פקוד לליכוד, והוא מחובק מלמעלה, לא יכלו להיפרד ממנו".
עוד מספר אותו גורם כי ההתנהלות של אליהו הייתה ממש באובססיה לנושא: "היו מלא ישיבות שהתנהלו רק על הנושא הזה של גבאי. הכוח של ליאב היה עצום וזה לא תקין, זה לא יחסי ועד עובדים רגיל, הם מתנהלים לפי חוקי משחק משלהם. זה ועד שלוקח את המושכות של הניהול לידיים, באיומים ובמעשים. משהו קטן לא מוצא חן בעיניהם אז הם יודעים לעשות כל מיני פעולות שמפריעות לעבודת הרכבת שאי אפשר ללכת עליהם לבית משפט".

ההשפעה על עיכובים בפרויקטים ועזיבת המנכ"ל

עוד עולה כי היחסים בין ועד העובדים של הרכבת עם ההנהלה הקשו גם בעבר על קידום פרויקטים שבסופו של דבר משליכים על כל ציבור הנוסעים. גורמים המעורים בפרטים טוענים כי פרויקט הרחבת המסילות שהחל ב-2018, והיה צריך להסתיים ב-2024, התעכב לא מעט בשל עיצומים ומאבקים שהוביל ועד העובדים של הרכבת בשנת 2020 (עוד לפני שאליהו היה בתפקיד), משום שבדיקות התפעול דורשות עובדים רבים.
"התגובה של יו"ר הוועד ליאב לסירוב ההנהלה לעבור לגבאי הייתה שיצפו לצעדים מצד העובדים. זה לגרום לכמעט 5,000 עובדים לשבות. לוועד יש כוח מאוד גדול ברכבת ובגלל שליאב הוא פוקד לליכוד והוא מחובק מלמעלה, לא יכלו להיפרד ממנו"
מדובר באירוע דרמטי שבו מושקעים מיליארדי שקלים והיום ההערכות הן שהפרויקט יסתיים רק לקראת 2027. בעוד שבעולם, ובייחוד באירופה, נוסעות 30-20 רכבות בשעה במקביל, בישראל יש רק 14 רכבות בשעה. כך דרמות ארגוניות וסחיטה של ממש מצד ועד העובדים של הרכבת מעכבות התקדמות של פרויקטים ופוגעות בנוסעים. "אם יו"ר הוועד לא מקבל מה שהוא רוצה, הוא גורם לשביתה איטלקית. זה מנוף לחץ מאוד גדול. העולמות של ההסתדרות שחשבנו שעברו מהעולם עדיין כאן. לא משנה מי עומד בראש הוועד אנחנו עדים לבריונות שגורמת לעיכובים בפרויקטים".
3 צפייה בגלריה
רכבת שיראל, משה (שיקו) זאנה
רכבת שיראל, משה (שיקו) זאנה
משה (שיקו) זאנה. עימותים רבים עם הוועד
(צילום: אלעד גרשגורן)
גורם נוסף ברכבת השמיע טענות דומות: "אנחנו בסוף תלויים בעובדים באיזשהו אופן, אם הוועד מעכב פרויקט זה פוגע מאוד. הם רואים את עצמם ככוח מחליט". עוד מתברר כי ליאב היה משתמש בפרקטיקה של "עובדים חולים" כדי להשיג דברים וכי הוא עשה זאת בשיתוף פעולה עם ההסתדרות. לדברי אנשים ברכבת, אחת הסיבות שמשה (שיקו) ז'נה, מנכ"ל הרכבת האחרון עזב, הייתה עימותים עם ליאב, שבא עם עשרות דרישות והוא היה צריך להתעסק בהן בצורה אינטנסיבית, עד שהותש.
כזכור, חוקרי משטרת ישראל פשטו השבוע על משרדו של יו"ר ועד עובדי הרכבת, עצרו אותו והחרימו ציוד ומסמכים. אליהו שוחרר רק שלשום למעצר בית, מה שמעלה סברות על חומרת החשדות נגדו. בתגובה אליהו מכחיש את הטענות נגדו באמצעות פרקליטו עו״ד עופר אלמוג.