1 צפייה בגלריה
משפט כסף אילוס אילוסטרציה
משפט כסף אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בחיפה גזר לאחרונה עונש מקל על חברה מתחום הפיתוח וההנדסה ועל המנהל שלה, שהורשעו על פי הודאתם בהעלמת מס של 440 אלף שקל. השופט שלמה בנג'ו גזר עליו עבודות שירות בלבד והסביר זאת באירוע לב שעבר המנהל בעקבות קריסה כלכלית ולאור עברו הפלילי הנקי.
מדובר בחברה העוסקת בעבודות עפר, סלילת כבישים, בניית גשרים ומסלולי טיסה. באפריל 2022 הוגש נגדה ונגד המנהל שלה כתב אישום שבהמשך תוקן וכלל שני אישומים בתחום המס. הראשון, אי הגשת חמישה דוחות תקופתיים. השני: הגשת תשעה דוחות תקופתיים ללא צירוף תשלום המע"מ כנדרש בחוק. חוב המס הפלילי שיוחס להם עמד כאמור על 440 אלף שקל. הנאשמים הודו בכתב האישום המתוקן והורשעו.
בטיעונים לעונש ציינה המדינה, שיוצגה באמצעות עו"ד יבגניה קומרניצקי, כי חרף הבטחותיהם החוזרות ונשנות של הנאשמים להסדיר את חובם, הם טרם עשו זאת. היא טענה שמדובר בפגיעה משמעותית בקופת הציבור ויש להטיל על הנאשמים עונש מרתיע.
מנגד טענה ההגנה, באמצעות עו"ד אלי סרור, כי יש להתחשב בנאשם, צעיר ואב לשניים, שעבר אירוע לבבי בעקבות קריסתו הכלכלית. הסנגור הסביר שמכיוון שהנאשם עבד מול קבלנים עם התקשרויות חוזיות בצורה של "גב אל גב", כשלא בוצע תשלום הדבר הוביל ל"אפקט דומינו" ופגע בו כלכלית. לנוכח הנסיבות הוא ביקש להסתפק בעונש של עבודות שירות.
השופט בנג'ו כתב שנכון להיום החברה אינה פעילה ולכן הוא גוזר את עונשה באופן סמלי על שקל אחד. אשר לנאשם ציין שמעשיו – או ליתר דיוק, מחדליו – הביאו לפגיעה בלתי מבוטלת בקופה הציבורית. לדבריו מתחם הענישה ההולם בהתחשב בהיקף המחדל, המושפע בין היתר מסכום המס הגבוה שהועלם, עומד על 9-4 חודשי מאסר בפועל, לצד מאסר מותנה וקנס כספי בסך 20 אלף עד 40 אלף שקל.
עם זאת, השופט הואיל לסטות לקולה ממתחם העונש לנוכח מאפייניו הייחודיים של הנאשם. מדובר באדם בן 31, נשוי ואב לילדים, שמצבו הבריאותי אינו תקין. כמו כן, אין לו עבר פלילי ולמעשה זו הסתבכותו הראשונה עם החוק. לפיכך נקבע כי המאסר "יוטל בצד הנמוך של מתחם העונש ההולם, וכהקלה נוספת הוא ירוצה בעבודות שירות ולא בכליאה ממשית".
בסופו של דבר השופט גזר על הנאשם ארבעה חודשי מאסר בפועל שירוצו לאחר חג הפסח בעבודות שירות. בנוסף הוא גזר עליו חמישה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 20 אלף שקל או 200 ימי מאסר תמורתו. עוד כתב השופט כי הנאשם יגיש לבית המשפט התחייבות כספית בגובה 30 אלף שקל להימנעות מביצוע העבירות שבהן הורשע למשך שלוש שנים. הוא הסביר לנאשם כי במידה והוא לא יעמוד בהתחייבות היא תמומש ותהפוך לקנס לחובתו.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המדינה: עו"ד יבגניה קומרניצקי • ב"כ הנאשם: עו"ד אלי סרור • ynet הוא שותף באתר פסקדין