מתגוררים במגדל מגורים? המדינה מקדמת הקמת קרן תחזוקה לבניינים רבי קומות כדי למנוע היווצרות של "מגדלי סלאמס". את הקרן יממנו הקבלנים, ובתמורה הם יקבלו תמריץ מהמדינה בדמות תוספת זכויות בנייה. על פי היוזמה, שמקודמת על ידי מינהל התכנון והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הקרן תממן את עלויות התחזוקה ארוכת הטווח של מערכות הבניינים הגבוהים, אשר יוקמו במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית ובבנייה חדשה. על פי הערכות, התיקונים היקרים נדרשים אחת ל-25 שנה.
מגדלי מגורים מאופיינים במערכות מורכבות הדורשות שדרוג והחלפה בטווח הארוך. מדובר בעלויות החורגות מכספי התשלום השוטף לוועדי הבתים או חברות הניהול, ולכן ככל שיידרשו תיקונים משמעותיים בבניין בחלוף השנים, יהיה על הדיירים לשאת בעלויות הכרוכות בכך, שעלולות להיות בסכומים ניכרים, ולא בטוח שהדיירים יוכלו לשלם אותן. בהיעדר חקיקה המסדירה את אופן המימון של עלויות התחזוקה בכלל, ובמקרים של תחזוקה ארוכת טווח בפרט, מסמך שגיבשו המינהל והרשות מגדיר את עלויות התחזוקה הללו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
שכונת מגדלים בראשון לציון
שכונת מגדלים בראשון לציון
שכונת מגדלים בראשון לציון
(צילום: אוראל כהן)
ההסדר עוגן בחוות דעת מטעמה של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד כרמית יוליס, והוא מבוסס, כאמור, על תוספת זכויות בנייה ליזמים – שתותנה בהקמתה של קרן נאמנות למימון התחזוקה. בהתאם להסדר, היקפן של הזכויות המותנות שיוקנו ליזם ייקבע בהתאם לעלויות התחזוקה המשוערות של הבניין לטווח הארוך. על מנת לקבל היתר בנייה להקמת תוספת הזכויות, יידרש היזם להציג הסכם נאמנות, ובהמשך להמציא ראיה בדבר הפקדת הכספים הנדרשים למימון התחזוקה.
על פי התחשיב, בבניין בן 10 קומות, עלות קרן התחזוקה תעמוד על סכום של 1.562 מיליון שקל; בבניין בן 15 קומות עלות הקרן תעמוד על 2.816 מיליון שקל; בבניין בן 20 קומות תטפס עלות קרן התחזוקה לסכום של 3.453 מיליון שקל; בבניין בן 25 קומות הסכום יגיע ל-4.79 מיליון שקל; בבניין בן 30 קומות על 6.05 מיליון שקל; ובבניין בן 40 קומות עלות קרן תחזוקה לטווח ארוך תעמוד על סכום של לא פחות מ-8.183 מיליון שקל.
במינהל התכנון מציינים כי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים כבר מיישמת בפועל את מדיניות קרן התחזוקה ארוכת הטווח. כך לדוגמה, בתוכנית להתחדשות עירונית ברחוב ברזיל 4-12 בשכונת קריית יובל בבירה, הכוללת הקמת ארבעה מבנים בגובה 26 קומות כל אחד, הוחלט להוסיף זכויות לתוספת שתי קומות לכל מבנה ו-55 יחידות דיור, אשר מימושן מותנה בהקמת קרן נאמנות ייעודית לתחזוקה ארוכת טווח, בהיקף התואם את העלויות הנדרשות לכך, בסך של 19.2 מיליון שקל.
דוגמא נוספת היא תוכנית פינוי בינוי ברחוב דהומי 8 בשכונת קריית מנחם בעיר, הכוללת הקמת מבנה אחד בגובה 20 קומות, שלו הוספו זכויות לקומה אחת ו-6 יחידות דיור, אשר מימושן יהיה מותנה בכינונה של קרן נאמנות בהיקף של 3.45 מיליון שקל. בתוכנית פינוי בינוי ברחוב בר יוחאי 17-21 וברחוב אלמליח 143-145 בשכונת קטמונים ח-ט, הכוללת הקמת שני מבנים בגובה 39 קומות ושני מבנים בגובה 15 קומות, החליטה הוועדה להוסיף קומה אחת לכל מבנה עם 23 יחידות דיור, אשר מימושן יהיה מותנה בכינונה של קרן נאמנות בהיקף של 18 מיליון שקל.