מחיר קרטון של ליטר חלב 3% שומן יעלה בשקל החל מיום שני הבא, 1 במאי, מ-6.23 שקלים ל-7.23. זאת, לאחר שהיום (שני) משרד החקלאות פרסם ברשומות את מחירי החלב המפוקחים החדשים, שיעלו בגובה של 16% בממוצע, על פי הנוסחה שמפעילה ועדת המחירים הבין-משרדית.
מחיר נוסף לדוגמא שיעלה הוא של גבינה לבנה 5%, 250 גרם, שעד עתה עלתה 4.98 שקלים, ומשבוע הבא צפויה לעלות 5.77 שקלים. שמנת חמוצה 200 מ"ל, שעלתה 2.4 שקלים, תעלה כעת 2.81 שקלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
3 צפייה בגלריה
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
(צילום: יריב כץ)
יש לציין כי ההעלאה המתוכננת בגובה של 16% בממוצע ידועה מזה זמן מה, והרפתנים התריעו לא פעם בחודשים האחרונים על ההעלאה הצפויה. למרות שהיה מצופה כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יעשה מאמצים כדי להגיע להבנות עם המחלבות עד לתאריך בו התפרסם הדבר ברשומות כדי להפחית את גובה העלייה, מתברר כי לא נעשה דבר.
הפעם הקודמת בה הייתה עלייה במחירי מוצרי החלב המפוקחים הייתה בחודש ספטמבר, אז בגובה של 4.9%, מה שהיה רק חלק מהפיצוי שהגיע למחלבות לאחר שמחיר המטרה עלה בשנתיים האחרונות ב-50 אגורות, כלומר עלייה של 25%.
פירוש הדבר שהמחלבות נאלצו לשלם 25% יותר על חומר הגלם, שהוא החלק העיקרי מתמחור המוצר, בעוד המחיר המפוקח לא עלה בעקבות התנגדות שרים בעבר לחתום על הצו. אולם החל מ-1 במאי אין צורך בחתימת שרים כדי להעלות את המחיר, ולכן זה ייכנס לתוקף, אלא אם כן בצעדי בזק יכנס סמוטריץ' את בעלי המחלבות וינסה להגיע איתם להסכם שבמסגרתו יסכימו להקטין את העלייה הצפויה תמורת פיצוי כלשהו.
מלשכתו של סמוטריץ' נמסר בתגובה לפניית ynet כי "השר מוביל דיונים מקצועיים בנושא בימים אלה", אולם המחלבות טוענות כי לא נעשתה אליהן אף פנייה.
3 צפייה בגלריה
השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'. לא הגיב לקריאות הרפתנים
(צילום: שלו שלום)
בקיץ, כשהמחירים עלו, משרד האוצר, יצרני החלב ומועצת החלב, הסכימו כי מחירי מוצרי החלב המפוקחים יוקפאו עד מאי 2023, אז יעודכנו במנגנון אוטומטי, בדומה לעדכון מחיר החלב. בנוסף, הוחלט אז כי מחיר המטרה של החלב (מחיר החלב הגולמי למחלבות בשער הרפת) יחושב על פי רפתות גדולות שמייצרות מעל 800 אלף ליטר בלבד. בכך, נמשך מסע חיסול הרפתות המושביות ומעבר לרפתות בבעלות משותפת. הרפתות בקיבוצים נחשבות ליעילות ביותר. בנוסף, סוכם גם כי הסכם החלב יוארך עד סוף 2025.
בדיון שנערך בנושא בוועדת הכלכלה ב-30 בינואר, אמר היו"ר, ח"כ דוד ביטן, כי צריך להגן על החקלאות המקומית ולראות איך מסייעים לצרכן. הוא ביקש מכל נציגי הממשלה לפעול לכך שלא תהיה עליית מחירים במאי, או לסבסד אותה לצרכן עד שעלות התשומות תאפשר את הורדת מחיר החלב הגולמי. בנוסף אמר כי הוא לא רואה הפחתת מחיר ללא תמיכה ישירה בחקלאים, וקרא שלא להוציא את מחירי מוצרי החלב מפיקוח. אך כאמור ההעלאה לא נמנעה עד היום.