1 צפייה בגלריה
הסכם חוזה שכירות אילוס אילוסטרציה
הסכם חוזה שכירות אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בבת ים דחה לאחרונה ברובה תביעה של רוכשי פנטהאוז בגבעתיים נגד הקבלן לפיצוי של 716 אלף שקל בגין איחור של חמש שנים ברישום זכויותיהם בדירה. השופט עזריה אלקלעי אמנם הסכים שהעיכוב נגרם באשמת החברה הקבלנית, אך קבע שהרוכשים יפוצו ב-20 אלף שקל בלבד.
ב-2011 נחתם בין ההסכם בין הרוכשים לבין הנתבעת, "ס. אלון חברה להשקעות ובנין בע"מ", בנוגע לדירת פנטהאוז בת 5 חדרים תמורת 6.1 מיליון שקל. בתביעה שהגישו ב-2020 טענו הרוכשים שאף שטופס 4 לבניין התקבל כבר ב-2016, והם קיבלו את החזקה בדירה במרץ 2017, זכויותיהם בדירה לא נרשמו. לבסוף, הזכויות נרשמו תוך כדי ההליך בתחילת 2022.
לטענתם, לפי חוק המכר רישום בית משותף אמור להתבצע עד שנה ממסירת החזקה בדירה (2018), ובהסכם המכר נקבע שרישום הזכויות יבוצע עד שנתיים ממסירת החזקה בדירה (2019). לפיכך, ציינו, מדובר בהפרת חוזה שמזכה אותם בין היתר בפיצוי מוסכם בשיעור של 10% משווי הדירה.
עו"ד נחום שרעו"ד נחום שראבי אביטבול
החברה טענה מנגד שלפי החוק אין לקחת בחשבון תקופה שלגביה הוכח שהעיכוב ברישום הזכויות נגרם בנסיבות שלא היו בשליטת המוכר. לדבריה, העירייה מנעה מתן תעודת גמר לבניין וקידום רישומו כבית משותף בשל היעדר אישור מחברת החשמל. היא הוסיפה שעשתה כל שביכולתה כדי להשיג את האישור, וחברת החשמל היא זו שגרמה לעיכוב. עוד לטענתה, הרוכשים אינם זכאים לפיצוי המוסכם, שכן בחוזה נקבע כי פיצוי שכזה יינתן רק במקרה של ביטול ההסכם.
השופט אלקלעי ציין כי אין ספק שהחברה איחרה ברישום הזכויות. בעקבות עדות של נציגת חברת החשמל נקבע שהעיכוב דווקא לא נגרם בגללה. "שוכנעתי כי הנתבעת הזניחה את הטיפול מול חברת חשמל החל משנת 2015 ועד לשנת 2018, המועד שבו פנתה לחברת החשמל בפעם הראשונה לאחר תקופה ארוכה שבה ישבה באפס מעשה", כתב.
לאור האמור נקבע כי החברה הפרה את ההסכם משלא רשמה את זכויות המוכרים בזמן. ואולם, נקבע כי למרות זאת התובעים אינם זכאים לפיצוי המוסכם, כיוון שלפי ההסכם פיצוי זה ישולם רק במקרה של ביטול ההסכם בשל הפרתו, ובמקרה זה ההסכם לא בוטל.
עוד נקבע כי התובעים גם לא הוכיחו שנגרם להם נזק כלשהו. לכן בסופו של דבר פסק להם השופט פיצוי בסך 20 אלף שקל בלבד, עבור עוגמת נפש.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד גיא פרבמן • ב"כ הנתבעת: עו"ד רפאל לויט • עו"ד נחום שר עוסק בדיני מקרקעין • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין