1 צפייה בגלריה
 אילוסטרציה
 אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בבאר שבע גזר לאחרונה שמונה חודשי עבודות שירות וקנס של 50 אלף שקל על בעל עסק להתקנות אינטרנט (בן 39) שהורשע בלא פחות מ-84 עבירות של הוצאת חשבוניות מס מבלי לשלם מע"מ שנכללו בדוחות התקופתיים. השופטת נועה חקלאי הסבירה שלנאשם אין עבר פלילי, הוא שיתף פעולה עם רשות המסים, ואף שלשותף שלו בעסק היה חלק נכבד בביצוע העבירות – הוא לא נחקר או הועמד לדין.
בכתב האישום שהוגש ב-2020 נטען שהוא לא הגיש חשבוניות מס על עסקאות בהיקף של כחמישה מיליון שקל, לא כלל אותן בדו"חות התקופתיים ולא שילם מע"מ בסכום של כ-425 אלף שקל.
בהסדר טיעון שגובש בין המדינה, שיוצגה על ידי עו"ד נוי אוקמן סבן, לבין סנגוריו של הנאשם, עוה"ד ורד בן שטרית ואלי סרור, הוא הודה בביצוע 84 עבירות של הוצאת חשבוניות מס מבלי לשלם את המס ומבלי לכלול אותן בדוחות התקופתיים. סוכם שהוא ישלם קנס של 50 אלף שקל, המדינה תבקש עונש של 12 חודשי מאסר ואילו הסניגור יוכל לטעון באופן פתוח.
במסגרת הטיעונים לעונש ביקש עו"ד סרור להקל בעונשו של הנאשם ולהסתפק בעבודות שירות. הוא טען כי העבירות בוצעו ללא ידיעתו, שכן רק אחרי שרשויות המע"מ יצרו איתו קשר התגלה לו שהשותף שלו, שהיה אחראי על הקשר עם רואה החשבון, לא הגיש את החשבוניות, גנב את הכסף והשאיר אותו לשאת לבד באשמה. עוד צוין כי התברר שרואה החשבון הגיש למע"מ דו"חות אפס על דעת עצמו.
הסנגור טען לאכיפה בררנית, כיוון שהשותף לא נחקר ולא הועמד לדין על מעשיו. הוא ביקש להתחשב בכך שלנאשם אין עבר פלילי, הוא תומך באם חולה ומגדל שני ילדים וההסתבכות הביאה אותו לקריסה כלכלית.
השופטת נועה חקלאי קבעה כי הנאשם ביצע את העבירות בתקופה של ארבעה חודשים על רקע מצוקה כלכלית. העבירות לא היו מתוחכמות או מתוכננות והנאשם לא ניסה להסתיר את הפעילות וכשהתבקש הגיש למע"מ את כל החשבוניות.
בפסק הדין צוין כי יש להתחשב בכך שרואה חשבון הגיש את הדוחות מבלי שבירר מול הנאשם את היקף הפעילות העסקית וכן בחלקו העיקרי של השותף – שלא נחקר ולא הועמד לדין. השופטת הוסיפה את העובדה שהוא לקח אחריות על מעשיו, הודה במיוחס לו בהזדמנות הראשונה ואין לו עבר פלילי. כמו כן, היא לקחה בחשבון את ההשפעה של ההליך על משפחתו ועל מצבו הכלכלי.
עם זאת, היא הבהירה שהנאשם ביצע עבירות חמורות שמהוות פגיעה בכיס של כל אזרח ואזרח ובסולידריות החברתית, ולא שילם את המס המלא עד היום.
בסיכומו של דבר היא החליטה להטיל עליו עונש קל יותר מזה שביקשה המדינה. היא גזרה עליו שמונה חודשי עבודות שירות, ארבעה חודשי מאסר על תנאי, קנס של 50 אלף שקל כפי שסוכם, וחתימה על התחייבות של 40 אלף שקל שלא לבצע עבירות מע"מ בשלוש השנים הקרובות.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המאשימה: עו"ד נוי אוקמן סבן • ב"כ הנאשם: עו"ד אלי סרור ועו"ד ורד בן שטרית ממשרד סרור בן-הרוש • ynet הוא שותף באתר פסקדין