1 צפייה בגלריה
שכירות אילוס אילוסטרציה נדלן
שכירות אילוס אילוסטרציה נדלן
אילוסטרציה
(shutterstock)
בית משפט השלום בחיפה קיבל לאחרונה תביעה שהגישה חברה שבבעלותה דירה בבניין בעיר, שטענה שיזמית שביצעה בו פרויקט תמ"א 38 מסרה לה את המפתח באיחור של 16 חודשים. השופטת חוה קלמפרר-מרצקי קיבלה באופן חלקי את טענת הנתבעת, שביקשה התחשבות בגלל הנזק שגרם לה משבר הקורונה, והיא תפצה ב-122 אלף שקל.
בספטמבר 2014 נחתם בין היזמית "אביחיל אחזקות" לבין בעלי הדירות בבניין הסכם תמ"א 38, שבו התחייבה לשדרג את הדירות הקיימות ולמסור אותן לבעליהן בתוך 18 חודשים מיום קבלת היתר בנייה, שניתן ביולי 2017. התובעת, חברת "מלון מרום חיפה", רכשה את הדירה לאחר חתימת ההסכם ממי שחתם עליו מול החברה. בינואר 2019 נחתם הסכם בין מרום חיפה לבין היזמית לביצוע עבודות שונות בדירה עבור 33,500 שקל.
בתביעה טענה החברה שבהתאם לתנאי התמ"א היה על היזמית למסור את הדירה בינואר 2019. משזו נמסרה רק באוקטובר 2021 על החברה לשלם לה פיצוי.
היזמית טענה מנגד שאישור להתחלת העבודות ניתן רק בסוף 2018 בשל "בעיות בירוקרטיות". היא הוסיפה כי בתקופת ביצוע העבודות החלה מגפת הקורונה שהקשתה על השלמת הבנייה, וכי מסירת הפרויקט בוצעה ביוני 2020. היא הוסיפה שהתובעת לא ביצעה סעיפים בהסכם מול הרוכש המקורי ובין היתר לא חתמה על הסכם ישיר מולה ולא הפקידה ייפוי כוח ולכן היא לא יכולה ליהנות מהזכויות לפי ההסכם.
השופטת חוה קלמפרר-מרצקי קיבלה את התביעה בחלקה. היא קבעה שהטענה לעיכובים בשל בעיות בירוקרטיות לא הוכחה. לדבריה, החברה גם לא הביאה בדל ראיה על כך שמגפת הקורונה השפיעה על מועד סיום עבודות הגמר בפרויקט. חרף האמור, היא מצאה לנכון להכיר במחצית התקופה שבין תחילת המגפה, מרץ 2020, ועד מועד המסירה הנטען על ידי החברה, יוני 2020, כתקופה בה היה עיכוב במסירה מטעמים שאינם בשליטת החברה (הפחתה של חודשיים מסך תקופת האיחור).
גם טענת החברה שהמסירה בוצעה ביוני 2020 נדחתה. השופטת כתבה שהחברה לא הכחישה בזמן אמת כי הדירה נמסרה רק באוקטובר 2021.
נדחתה גם הטענה שהתובעת לא זכאית לפיצוי בגין האיחור במסירה שכן הסכם התמ"א לא נחתם עמה: "הן התובעת והן הנתבעת התנהלו לאורך כל התקופה הרלוונטית כאילו אכן התובעת נכנסה לנעלי בעל הדירה הקודם".
השופטת קבעה שהתובעת זכאית לפיצוי בגין איחור במסירה עבור תקופה של 16 חודשים. החברה חויבה לשלם לה 96 אלף שקל בגין האיחור. עוד היא חויבה לפצות את התובעת על ליקויים ונזקים ובסך הכל היא תשלם 121,928 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד אבי הורביץ עוסק בתמ"א 38 • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין