בית המשפט למשפחה בבאר שבע מתח לאחרונה ביקורת על מינהלת "תקומה", שהוקמה בעקבות טבח 7 באוקטובר לטיפול במפונים מיישובי הנגב המערבי. זאת במסגרת תביעה בין הורים פרודים לשני ילדים שפונו לאילת אבל קיבלו חדר משפחתי אחד במלון, כך שהילדים מתגוררים בו באופן קבוע בעוד וההורים נאלצים לבצע ביניהם רוטציה. השופטת רותם קודלר עיאש קראה למדינה להתעשת ולאפשר לילדי המפונים שהוריהם פרודים פתרונות מותאמים.
ההורים נפרדו ביוני האחרון, והדיון הראשון ביניהם בבית המשפט אמור היה להתקיים ב-8 באוקטובר. לארבעה הוקצה חדר משפחתי בבית מלון אחד, וחדר קטן במלון אחר. לפיכך נקבע שהמשפחה תקיים הסדר "נסטינג": הילדים נשארו בחדר המשפחתי וההורים שהו איתם לסירוגין. אלא שהסידור נתקל בקשיים, ובמקרה אחד דרשו אנשי המלון מהאם והילדים לעזוב כי החדר רשום על שם האב.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בביקור במנהלת תקומה לשיקום עוטף ישראל בעקבות הטבח ב-7 באוקטובר
בנימין נתניהו בביקור במנהלת תקומה לשיקום עוטף ישראל בעקבות הטבח ב-7 באוקטובר
ארכיון
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בשלב מסוים החליטו ההורים לערב את בית המשפט, ופנו אליו בבקשה להסדיר את נושא מגורי הילדים, חלוקת זמני השהות, שימוש במענקים המיועדים למפונים ועוד. בעניין המגורים ולנוכח הקשיים שחוו שם, הם ציינו שיש ביניהם הסכמה לעזוב את אילת בהקדם האפשרי.
השופטת קודלר עיאש קבעה כי לנוכח הסכמת הצדדים הם יעזבו את אילת תוך חמישה ימים ויעברו לעת עתה למלון מפונים בתל אביב, שממנו תהיה להם גישה נוחה לאיתור מקום מגורים חלופי. היא ביקרה את מינהלת המפונים וכתבה: "יש לאפשר פתרונות עבור משפחות שבהם הילדים צריכים לעבור מחלקו האחד של התא המשפחתי לחלק האחר, תוך שיש להבטיח אפשרות והזדמנות לשני ההורים למגורים בחדר משפחה במלונות המפונים. בלתי סביר להתעלם מחובת מדינת ישראל לאפשר לילדי המפונים מגורים ראויים אצל כל אחד מהוריהם".
בפסק הדין היא הוסיפה: "יש חשיבות גבוהה לאפשר לילדים להורים גרושים או פרודים קשר תקין עם שני הוריהם, וכאשר המשפחה מקבלת רק חדר משפחתי אחד הדבר עלול לגרוע מזכות הילדים למגורים הולמים עם שני הוריהם".
היא ציינה כי היא ערה לכך שמשאבי המדינה מוגבלים, אלא שמצבם של ילדים לגרושים או פרודים אשר חוו את טראומת 7 באוקטובר, שביר יותר מהרגיל ומצריך התייחסות מיוחדת והקצאת משאבים נוספת. ברמה המעשית היא קראה למינהלת לאפשר להורים פרודים כניסה ויציאה באופן חופשי מהמלון שבו שוהים ילדיהם, על מנת לחסוך אי נעימויות מיותרות.
בהתייחס ליתר הבקשות נקבע כי המשפחה תופנה לטיפול עקב המשבר שפקד אותה, וכי מענקי סיוע למפונים ככל שישולמו, יחולקו שווה בשווה בין הצדדים. בהקשר לכך היא קראה לרשויות המדינה "להגדיל ראש" ולשלם מלכתחילה לפרודים בעלי אחריות הורית משותפת את המענקים בחלוקה שוויונית, ולא את כל המענק לאחד ההורים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האם: עו"ד איתן שלו סולקין • ב"כ האב: עו"ד ורד לוי • עו"ד מירב בלאיש עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין