קבלן בנייה ובעלי דירות בבניין במודיעין עילית יפצו בכמיליון שקל את הוריו של פועל פלסטיני שנהרג בתאונת עבודה – כך קבע לאחרונה בית משפט השלום בתל אביב. השופטת עידית קצבוי הטילה 85% מהאחריות על הקבלן שהודה שהעסיק את המנוח ללא אמצעי בטיחות, ואת היתר על חלק מהדיירים שהמשיכו להעסיק אותו חרף התאונה.
המנוח הועסק כפועל בעבודות לבניית תוספת מרפסת וחדר לדירות בבניין ברחוב יהודה הנשיא. ברגע של חוסר תשומת לב הוא נפל מקומה גבוהה ונפגע אנושות. תשעה ימים לאחר מכן הוא מת מפצעיו בגיל 27. במאי 2019 הגישו הוריו את התביעה לבית המשפט ובשלב מסוים הסכימה המדינה לשלם להם כפשרה 55 אלף שקל.
1 צפייה בגלריה
פועל פועלים תאונת עבודה תאונות אילוס אילוסטרציה
פועל פועלים תאונת עבודה תאונות אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
אשר ליתר הנתבעים – הקבלן ובעלי הדירות – אלה התעקשו שאין להם אחריות לתאונה. הקבלן טען שלא הוא העסיק את המנוח אלא קבלן פלסטיני ממקום מגוריו. בעלי הדירות התכסו בטענה שהם אנשים פשוטים שהזמינו קבלן לביצוע עבודות הבנייה, כך שאין הצדקה להטיל עליהם אחריות. הם הוסיפו שחלה עליהם ההגנה שבסעיף 15 לפקודת הנזיקין, שלפיה אין להטיל אחריות נזיקית על מי שהתקשר בחוזה עם בעל מקצוע בקשר לרשלנותו.
עו"ד אורן רבינוביץ'עו"ד אורן רבינוביץ'דור ששון
השופטת קצבוי דחתה את ניסיון הקבלן להרחיק עצמו מהאירוע, וציינה כי הוא החתום על ההסכמים מול בעלי הדירות כקבלן הפרויקט, והמסקנה המתבקשת היא שהוא העסיק את המנוח. נקבע כי רשלנותו הוכחה כנדרש. מעדותו במשטרה עלה כי העבודה באתר בוצעה ללא אמצעי בטיחות כגון קסדות, רתמות או מעקות בטיחות. גם חבריו של המנוח לעבודה אישרו בעדותם שלא עבדו עם קסדות או רתמות, ולא עברו הכשרת בטיחות כלשהי.
אשר לאחריות בעלי הדירות נקבע שבנוגע לחלקם הוכחה רשלנות בבחירת הקבלן, ולכן לא חלה עליהם ההגנה שבסעיף 15 לפקודת הנזיקין. בפסק הדין צוין כי הם לא טרחו לברר מול הקבלן מהי הכשרתו ואם הוא קבלן רשום. בנוסף, הם לא עשו מאמצים לוודא שהבנייה באתר נעשית על פי כללי הבטיחות ובהתאם להוראות הדין.
רשלנות בעלי הדירות התחדדה בעיני השופטת אחרי שנמצא כי אלה המשיכו להעסיק את הקבלן גם אחרי מות הפועל, עד להשלמת הפרויקט. "בנסיבות אלו וכבעליהם של המקרקעין", כתבה, "יש לראות בהם כמי שהפרו את חובת הזהירות ולפיכך דין התביעה נגדם להתקבל".
בניכוי הפיצוי שהתקבל מהמדינה נקבע שהקבלן ובעלי הדירות שהתביעה נגדם התקבלה יפצו את הורי המנוח ב-815,592 שקל עבור כאבם וסבלם בשל אובדן בנם, הוצאות בהן נשאו בגלל פטירתו כגון קבורה ומצבה, וכן הפסדי השתכרות שלו. בנוסף נפסק לטובת ההורים שכר טרחת עו"ד בסך 190,848 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד יניב בקאל ו/או עו"ד אבי בקאל • ב"כ הנתבע 1 (הקבלן): עו"ד דרור שוסהיים • ב"כ הנתבע 3: עו"ד בלאיש • ב"כ הנתבעים 5-10 (בעלי הדירות): עו"ד שרה פריש ו/או עו"ד אהרון שפרבר • עו"ד אורן רבינוביץ' עוסק בנזקי גוף ותאונות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין