1 צפייה בגלריה
התקף לב
התקף לב
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית הדין לעבודה בתל אביב הורה לאחרונה לביטוח לאומי להכיר כנפגע עבודה בגבר שחווה התקף לב בעת ביקורת שנערכה בחברת הקייטרינג שבה שימש סמנכ"ל. השופטת אירית הרמל קבעה בהתאם לחוות דעת מומחה שיש קשר סיבתי בין הביקורת, שהיוותה אירוע חריג בעבודה, לבין התקף הלב.
התובע, כיום בן 56, עובד מזה 30 שנה בתחום המזון וההסעדה של חברות וגופים מוסדיים. בשנים 2018-2005 היה סמנכ"ל תפעול במפעל המספק מזון לכ-1,200 נקודות ביום, בהן גני ילדים, בני הגיל השלישי וכוחות הביטחון - כולל משטרת ישראל וצה"ל. באוקטובר 2018 הוא החל לעבוד כסמנכ"ל תפעול בחברת קייטרינג שמספקת ארוחות ללקוחות שונים בכמה מוקדים ברחבי הארץ, כשהמטבח הראשי שלה ממוקם בקיבוץ פלמחים.
בשונה מתפקידים שביצע בעבר, המעסיקה הנוכחית היא חברה קטנה. קשרי העבודה בין התובע לבין הבעלים והמנהלים היו צמודים וישירים, היקף הפעילות מצומצם והוא נדרש להיות במגע הדוק יותר עם לקוחות הקצה ולפתור בעיות בעצמו.
שלושה חודשים אחרי שנכנס לתפקידו הוא נדרש לנהל ביקורת תברואתית מטעם צה"ל במטבח הראשי של החברה בקיבוץ. הייתה זו הפעם הראשונה שבה המעסיקה עומדת לביקורת צבאית. בשונה מביקורות אזרחיות, ביקורת צבאית מתקיימת בנוכחות גורמים מקצועיים רבים מטעם צה"ל, כמו וטרינר וטכנולוג מזון שבודקים את העבודה בהתאם לתקנים שונים.
עו"ד שני אדריעו"ד שני אדרי
בבוקר יום הביקורת הנחה הסמנכ"ל את עובדי המטבח להכין אותו. הוא היה לחוץ ועבד איתם כדי לנקות ולסדר את המקום. מפאת חשיבות הביקורת למעסיקה, נכחו במטבח גם אחד ממנהליה וגם מנהל המטבח, כשכל העיניים היו נשואות לסמנכ"ל, שלדבריו שחש את מלוא כובד האחריות מוטלת עליו.
בתום הביקורת, שהתנהלה כהלכה, הוא יצא לפגישת עבודה באשדוד שנקבעה מבעוד מועד ונועדה לתדרך מנהל חדש. זמן קצר לאחר שהחלה הפגישה הוא חש קוצר נשימה ותחושה דמוית צרבת שהחמירו במהרה לכאב בידיו. הוא הובהל לבית החולים אסותא באשדוד, שם אובחן כסובל מאוטם שריר הלב ועבר שני צנתורים.
בעקבות תביעתו להכרה כנפגע עבודה מינתה השופטת אירית הרמל מומחה רפואי בתחום הקרדיולוגיה, שקבע בחוות דעתו כי הסמנכ"ל עבר אוטם שגרם לנזק קל בתפקוד הלב. עוד נקבע כי קיים קשר סיבתי בין האירוע בעבודה לבין האוטם.
המומחה הסביר שהשבוע שקדם לביקורת היה מלווה במתח ממושך ששיאו ביום שבו אירע התקף הלב, ומדובר באירוע חריג מבחינת הלחץ הנפשי שבו היה נתון. לקביעתו, אלמלא האירוע החריג בעבודה, התקף הלב היה נדחה לפרק זמן מאוחר יותר או שלא היה מופיע כלל. על בסיס חוות הדעת, וחרף התנגדות ביטוח לאומי, קבעה השופטת כי יש להכיר באוטם שריר הלב שממנו סבל התובע כפגיעה בעבודה. ביטוח לאומי חויב בהוצאות משפט בסך 5,000 שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד עידן שטרית • ב"כ הנתבע: עו"ד אליאור עמר • עו"ד שני אדרי עוסקת בנזיקין • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין