1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית משפט השלום בירושלים מחק לאחרונה חובות בסך שני מיליון שקלים שצברו בני זוג שקרסו כלכלית. השופטת חוי טוקר קבעה שניתן להטיל עליהם תשלום של 150 שקל לחודש לכל היותר, ובנסיבות אלה אין תועלת לנושים, לכן הוענק להם הפטר מלא.
מדובר בזוג בני 40 שגרים עם ארבעת ילדיהם ועם בת נוספת של הגבר מנישואים קודמים. חובותיהם נוצרו כתוצאה מקריסת עסק, לאחר שנגנבו כלים וציוד מהמחסן. המשפחה חיה מקצבאות וסך הכנסותיה הוא כ-10,800 שקל.
הנאמן בתיק הבהיר שכל אחד מבני הזוג צבר ארבעה פיגורים בתשלומים החודשיים בסך כולל של 600 שקל. לדבריו, הם גם לא הגישו את כל המסמכים הנדרשים ולא ממצים את כושר השתכרותם. הוא הציע שהם ישלמו יחד 120 אלף שקל ב-72 תשלומים חודשיים.
ב"כ החייבים, עו"ד פאני יהלום מטעם הסיוע המשפטי, טענה שהם משתפים פעולה והבהירה שאם יצאו לשוק העבודה - תישלל מהם הזכאות לסיוע בשכר דירה ואין למנוע מילדיהם את הזכות לקבל דירה בתשלום נמוך. היא הוסיפה שבני הזוג לא יצליחו לעמוד בהצעת הנאמן ואין בכוחם לשלם 2,000 שקל בחודש.
היא הדגישה שלבני הזוג ילדה בת 6 בעלת מוגבלות והאם נרתמת למשימה הקשה של גידולה. בנוסף היא הפנתה לדברי האב שתיאר את המצב שבו נמצאת משפחתו, וציין שהוא שורד כבר 25 שנה עם העיקולים והדפיקות בדלת, אך לילדים שלו הוא חייב לדאוג ועליו לשרוד כדי להגיע למצב שאם הילדה שלו מבקשת במבה - יש לו כסף לקנות לה.
השופטת חוי טוקר ציינה שגם אם תייחס לכל אחד מהחייבים הכנסה רעיונית בגובה שכר המינימום, לא יהיה בכך כדי להשפיע באופן משמעותי על סך הכנסות התא המשפחתי, שכן הקצבאות המשולמות בגין הבטחת הכנסה וסיוע בשכר דירה יופחתו. בנסיבות המקרה, ספק אם קיימת לחייבים הכנסה פנויה. היא הוסיפה שגם אם יש להם הכנסה פנויה רעיונית, היא עומדת על סכום נמוך ומשמעותה קביעת צו תשלומים על סך 150 שקל לכל אחד מהם, כפי שהם משלמים כיום.
בהחלטה נקבע שמאחר שחובות בני הזוג לא נוצרו מהתנהלות כלכלית לא נכונה אלא כתוצאה מעסק שקרס, ומכיוון שלא תהיה תועלת לנושים מקביעת צו תשלומים בסכום האמור (של 150 שקל לחודש), שיקולי השיקום גוברים.
בהעדר התנגדות מטעם הנושים, אשר איש מהם לא התייצב לדיון, ובנסיבותיהם האישיות של החייבים, נתנה השופטת לבני הזוג הפטר לאלתר מכל חובותיהם.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ החייבים: עו"ד פאני יהלום מטעם הסיוע המשפטי • הנאמן: עו"ד כרכבי בסאם • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין