המשפחות של פועלי הבניין שנפלו אל מותם מגובה של 40 קומות בפרויקט "פארק בבלי" בצפון תל אביב במסגרת עבודתם בפברואר האחרון, הגישו השבוע שתי תביעות לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד מספר נתבעים, ובהם היזמית של הפרויקט חברת אלעד ישראל מגורים, הקבלנית הראשית חברת תדהר בניה ונגד החברה שעסקה בפיגומים, המעסיק של השניים ועוד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
התביעה הראשונה הוגשה על ידי העזבון של אבו סביתאן ג'אזי שהיה במותו בן 22 והתביעה השנייה הוגשה על ידי אלמנתו של סייאד אחמד, שהייתה על פי המצוין בתביעה בהיריון בעת התאונה. במסגרת התביעות נטען כי אלעד ישראל מגורים התקשרה עם הקבלנית הראשית תדהר בנייה, וזו התקשרה עם קבלני משנה ובכלל זה, בין היתר, עם חברה נוספת בהסכם לביצוע עבודות אלומיניום, כאשר האחרונה העסיקה באופן ישיר את קבלן המשנה והוא העסיק באופן ישיר את הפועלים שנהרגו.
1 צפייה בגלריה
זירת תאונת העבודה בה נהרגו שני פועלים בתל אביב
זירת תאונת העבודה בה נהרגו שני פועלים בתל אביב
זירת תאונת העבודה בה נהרגו שני פועלים בתל אביב
(צילום: דוברות מד"א, באדיבות פארק בבלי)
בתביעות נטען כי בבוקר התאונה עלו שני הפועלים שנהרגו על פיגום ממוכן באתר העבודה לצורך ביצוע עבודות אלומיניום, כשלפתע הפיגום קרס והשניים נפלו אל מותם. בנוסף נטען בתביעה, שהוגשה על ידי עו"ד עמיקם חרל"פ, כי ליורשים של שני ההרוגים אין מידע מה גרם לכשל ולקריסת הפיגום, אך "אין כל ספק כי קריסתו של הפיגום הינה באחריותם של מי מהנתבעים".

עוד נטען כי "טעמי הרתעה ופיזור הנזק מצדיקים את הקביעה כי החברה היזמית שהייתה אמונה על פרויקט הקמת הבניין (אלעד ישראל מגורים) והחברה הקבלנית אשר שימשה כקבלן הראשי של פרויקט פארק בבלי בו ארעה התאונה (תדהר בניה) חבות בחובת זהירות מושגית וקונקרטית כלפי הניזוקים שכן, אחריותם הינה לדאוג לאיכותם של הקבלנים איתם הם מתקשרים, לדאוג לעבודות הבניה המתבצעות ע"י קבלני המשנה איתם כרתו הסכם, לפקח ולברר על תקינות ובטיחות הציוד המשמשים את העובדים באתר.
"לכל הפחות, היה על הנתבעות להגיע ולבדוק את יציבותם של הפיגומים שנעשו ע"י קבלני המשנה הנתבעים, איתם התקשרו בהסכם לביצוע עבודות האלומיניום, ולוודא שהפיגום אכן עומד בתקנות הבטיחות בעבודה (עבודה בגובה), ובתקנות הבטיחות בעבודה (עבודות בניה)".
עו"ד עמיקם חרל"פעו"ד עמיקם חרל"פצילום: משרד חרל"פ

לדברי עו"ד עמיקם חרל"פ, המייצג את משפחות ההרוגים, "מקרה זה הינו דוגמה מובהקת למחדל בהגנה על העובד, המצטרף לשורה ארוכה מדי של תאונות עבודה בענף הבנייה שלא נראה שהולכים ומתמעטים עם השנים. אמנם רמת המודעות בחלק מאתרי הבניה עלתה לאחרונה, אך בהסתכלות לאחור על היקף התאונות הגבוה שאנו חווים בפרויקטים לבנין - אין בכך די. חברות הבנייה חייבות לעשות הכל על מנת שהפועלים יהיו בטוחים לאורך כל שלבי הבנייה כדי שחייהם לא יהיו הפקר. אחמד וג'אזי כבר לא יחזרו הביתה, בתו לא תפגוש אותו לעולם. חובתם לפעול על מנת שזה יהיה המקרה האחרון".