1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
המפקחת הבכירה על רישום מקרקעין אביטל שרייבר הורתה לאחרונה להוציא לפועל פרויקט תמ"א 38 לחיזוק בניין מגורים ברחוב ים סוף בירושלים חרף התנגדות אחד השכנים, מהנדס במקצועו, שטען שהעבודות לא יגנו מפני רעידות אדמה, אלא להיפך - יחלישו את המבנה.
בנובמבר האחרון העניקה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים היתר לביצוע עבודות חיזוק בבניין. כחצי שנה לאחר מכן הוגשה למפקחת תביעת 19 מתוך 20 בעלי הדירות בבקשה לקדם את ביצוע העבודות חרף התנגדותו של השכן.
בתגובה לתביעה טען הדייר, מהנדס במקצועו, שמדובר בעבודות בלתי חוקיות שיכערו את הבניין ויגדילו את הסיכון להתמוטטותו. הוא הוסיף שהפרויקט יביא לחיסול שטחים ירוקים, יהפוך את הבניין ל"סלאמז", ויגרום לירידת ערך הדירה שלו. לדבריו, כתוצאה מהעבודות הוא יפסיד דמי שכירות ואף יחויב בארנונה גבוהה יותר עקב תוספת השטח לדירה. הוא ביקש להימנע מביצוע העבודות ולתת לו לחיות את שארית חייו בדירתו הנוכחית.
אבל המפקחת שרייבר ציטטה מפסיקה מנחה בנושא, שלפיה "דומה שאין צורך להכביר אודות החשיבות הטמונה בהתגוננות בפני רעידות אדמה בישראל". היא ציינה כי עבודות החיזוק בבניין נתמכו ברוב הדרוש בקרב הדיירים ואף קיבלו את ברכתה של הוועדה המקומית.
עו"ד גיא יקותיאלעו"ד גיא יקותיאל
ביחס להתנגדות הדייר קבעה שאין לה בסיס. טענתו הכללית בדבר סגולותיה השליליות לכאורה של תמ"א 38 לא הוכחו בראיות. היא ציינה שהדייר העלה התנגדות עקרונית לחיזוק מבנים, אלא שסמכותה מתמצית בדיון קונקרטי ביחס לפרויקט ספציפי, ולא בהכרעה כללית האם תמ"א 38 מועילה או מזיקה. מה גם שוועדות התכנון כבר דחו את התנגדותו לביצוע העבודות, והמפקחת אינה משמשת ערכאת ערעור עליהן.
בהמשך ניסתה המפקחת להרגיע את הדייר כשקבעה שבמהלך העבודות הוא יהיה זכאי לדיור חלופי על חשבון היזם, לרבות הוצאות אריזה והובלה של תכולת דירתו. ביחס לעליית הארנונה כתוצאה מהעבודות ציינה המפקחת שבאפשרות הדייר לעבור לדירה קטנה יותר ובכך "להינצל" מעליית המס העירוני, בד בבד עם קבלת שכירות גבוהה על דירתו החדשה.
לסיום היא דחתה את הטענות לירידת ערך כתוצאה מהפרויקט. היא כתבה שבהינתן שהבניין יחוזק, תתווסף בו מעלית, דירת הדייר תורחב ב-25 מ"ר ויתווספו לה מרפסות ומחסן – "נראה כי מדובר בטענות שאין להן בסיס".
לפיכך נדחתה התנגדות הדייר ואושר ביצוע העבודות. המפקחת הסמיכה את עורך דינם של התובעים לחתום בשם הנתבע על כל המסמכים הדרושים לביצוען.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד שגיא שמעון • הנתבע לא היה מיוצג בהליך • עו"ד גיא יקותיאל עוסק בתמ"א 38 • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין