1 צפייה בגלריה
ניכור הורי
ניכור הורי
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בנצרת קיבל לאחרונה תביעה שהגיש אב המתמודד עם סכיזופרניה וקבע שהוא ואשתו לשעבר יחלקו אחריות הורית משותפת על בתם. השופטת רונית גורביץ הבהירה כי טובת הילדה לגור בבית הסבים עם אביה וכי ניכר מהמסמכים הרפואיים שמחלתו נמצאת ברגיעה.
בני הזוג התגרשו לפני כשנתיים. האם גרה עם בן זוג חדש והאב גר עם הוריו והבת, שמבקרת את אמה בסופי שבוע ולעתים באמצע השבוע. האב מוכר למערכת בריאות הנפש על רקע אבחנה של סכיזופרניה והיה מאושפז בכפייה ארבע פעמים בשל מצב פסיכוטי חריף מלווה בתוקפנות כלפי הזולת וכלפי המשפחה.
בסמוך לאחר שהבת עברה לגור עימו הוא הגיש תביעת משמורת. לדבריו, היא חשה זרות וחוסר שייכות בבית האם ובן זוגה, ובעקבות זאת האם הכריחה אותה לעבור לפנימייה. כעבור חצי שנה החליטה הבת כי היא לא מעוניינת לשהות בפנימייה ועברה לגור עימו בבית סביה.
לדבריו, מאז היא רגועה, שמחה ומגיעה להישגים מצוינים בלימודים. הוא הדגיש כי חרף מצבו הרפואי הוא דואג לה ולכל צרכיה בצורה הטובה ביותר, לעומת האם שזנחה אותה. הוא עתר למשמורת בלעדית אצלו ולכל הפחות לאחריות הורית משותפת.
עו"ד דוריס מורעו"ד דוריס מור
האם טענה מנגד כי מעולם לא ויתרה על בתה והיא זו שרצתה לעבור לפנימייה. לדבריה, במסגרת זמני השהות שנקבעו שהתה הבת אצל האב בחופשת הקיץ ומצבה התדרדר כשהחלה לשתות אלכוהול ולעשן בעידודו. האם הוסיפה שאין בסיס לקביעת משמורת משותפת וכי בשל מצבו היה על האב להגיש חוות דעת של פסיכיאטר בדבר כשירותו. היא עתרה לקבוע שהאחריות ההורית תהיה שלה בלבד, כפי שהומלץ בעבר על ידי עו"ס לסדרי דין וכל השירותים המקצועיים.
השופטת רונית גורביץ הזכירה שחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות והאמנה הבינלאומית שנחתמה ואושררה בישראל, מעגנים את מחויבותה של המדינה לקדם שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. מחויבות זו חלה גם בתחום ההורות, לרבות אי אפלייתם לרעה של אנשים עם מוגבלות ומתן ההתאמות והסיוע הנדרשים להם להביא ילדים לעולם ולגדלם.
בהחלטה הודגש שניכר שהבת מצאה קן חם בבית הסבים, האוהבים את נכדתם ומרעיפים עליה רוב טוב, היא מגיעה להישגים מרשימים בלימודים ואף לאחרונה החלה לעבוד. צוין שהאב צירף סיכום ביקור פסיכיאטרי ולפיו הוא שלל מחשבות רדיפה פעילות, ישן טוב בלילה והפסיק להשתמש בקנאביס וסמים אחרים. הפסיכיאטרית גם שללה התנהגות אלימה או סיכון מצידו.
בנסיבות אלה, קבעה השופטת, יש כדי לבסס את כשירותו של האב לשמש כהורה משמורן (אשר תלויה במגוריו בבית הוריו). "אין בעצם היות האב חולה נפש, כדי למנוע ממנו לחלוק אחריות הורית על הקטינה כאשר הוא מטפל באופן ראוי בבתו בסיוע הוריו", כתבה. נפסק כי הבת תגדל באחריות הורית משותפת של הוריה בכפוף למגורים עם אביה בבית הסבים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ האב: עו"ד מרג'יה ג'ריס מהסיוע המשפטי • ב"כ האם: עו"ד אורי פליישר מהסיוע המשפטי • עו"ד דוריס מור עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין