הרחבת מתווה הפיצויים עד 40 ק"מ מעוטף עזה, כולל באר שבע ואשדוד, תעלה לחודש אוקטובר בלבד 2.7 מיליארד שקל. לפי שעה אין כוונה להאריך את תוואי הפיצויים הזה גם לחודשים נובמבר ודצמבר ובכך מצטמצמת למעשה הבטחת שר האוצר לכלול במתווה הפיצויים המורחב למלחמה גם את שתי הערים הגדולות הללו. למתווה לאוקטובר יתווספו גם ישובי רמת הגולן ויישובי קו העימות בצפון שמהם פונו תושבים.
בהודעה רשמית שפרסמה לשכת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נאמר כי הועברו לאישור ועדת כספים תקנות המרחיבות את מתווה הפיצויים שצפויות לעלות לדיון החל ממחר.
1 צפייה בגלריה
תיעוד מהבית שספג פגיעה ישירה מרקטה בבאר שבע
תיעוד מהבית שספג פגיעה ישירה מרקטה בבאר שבע
הבית שספג פגיעה ישירה מרקטה בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
על פי התקנות שהוגשו לוועדת הכספים, עסקים הממוקמים באזורים שנפגעו מהמלחמה באופן מיוחד וממושך יקבלו פיצוי מלא עבור חודש אוקטובר 2023 בלבד. זאת במסגרת הוראת שעה של תקנות מס רכוש וקרן פיצויים לתשלום פיצויים על נזקי מלחמה ונזק עקיף במלחמת "חרבות ברזל".
התקנות החדשות שיתווספו על אלה הקיימות יחולו על האזורים הכוללים יישובים עד 40 ק"מ מהעוטף, לרבות הערים באר שבע ואשדוד, יישובים באזור קו העימות בצפון, לרבות כפר ורדים, וכלל יישובי רמת הגולן, כולל היישובים חיספין, קצרין, חדנס, רמת טראמפ, בני יהודה ובוקעתא.
הפיצוי יינתן באמצעות שלושה מסלולים: מסלול מחזורים - מפצה עסקים בשל ירידה במחזור, מסלול שכר - מפצה עסקים על שכר העבודה ששולם לעובדים שנעדרו מעבודתם בשל המצב הביטחוני ומסלול חקלאים.
גורם בכיר באוצר אמר ל-ynet כי מתן הפיצוי המורחב גם לחודשים נובמבר ודצמבר היה עולה לתקציב כ-9 מיליארד שקלים "ואין בתקציב 2023 מימון לכך". יצוין כי בשל ההחלטה לכלול את באר שבע במסלול הפיצויים המורחב צפויות הערים ראשון לציון וחולון שעליהן נורו יותר טילים מאשר על באר שבע לדרוש שגם הן יוכנסו למסלול הפיצוי המורחב.
לדברי משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, "לאחר שראיתי מה קורה בשטח אצלנו בצפון לעסקים הן בישובים שפונו מתוקף צו והן לאלה שהמשיכו להישאר בישובים היה ברור לי שחובה לפעול מיידית לפיצויים עבור העסקים בכלל קו העימות ולא רק במטה אשר או בישובי הספר. אני שמח ששר האוצר נענה לבקשתי והמתווה יעבור מחר ללא בעיות בוועדת הכספים של הכנסת".