בית משפט השלום בעכו זיכה לאחרונה קברן בחברה קדישא מעבירה של הוצאת לשון הרע על ספק מצבות, שאותו כינה "נוכל" ו"משתמש בחומרים זבלה" בפני משפחות אבלות שרצו לרכוש ממנו מצבות. השופטת שושנה פיינסוד-כהן קבעה שלא שוכנעה מעבר לכל ספק סביר שהקברן הכפיש את שמו.
בשנה שעברה הגיש ספק המצבות קובלנה פלילית באמצעות עו"ד שלומי בלומנפלד. הוא טען שלאחר שסירב לעסקאות בלתי סבירות שהציע לו הקברן, החליט האחרון לפגוע בשמו הטוב ובפרנסתו, והכפיש את שמו בפני משפחות אבלות.
הוא ציין שני אירועים נקודתיים מינואר 2020. בראשון, הקברן אמר לטענתו לבן משפחה אבלה שסגר איתו הקמת מצבה - "אצל הנוכל הזה תבטל". בשני, נטען, הוא אמר לאדם שהיה אחראי לענייני הקבורה של משפחה אחרת, שלא לעשות אצלו מצבה כי "הוא לא בן אדם והוא משתמש בחומרים זבלה".
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הקברן, שיוצג על ידי עו"ד אלדד בן-הרוש, הכחיש את הדברים וטען כי זו כלל לא השפה שהוא משתמש בה.
שני נציגי המשפחות האבלות הגישו תצהירים לבית המשפט וזומנו לעדות. העד הראשון ציין בתצהיר כי הדברים נאמרו באוזני דודים שלו כשהיו במשרד של הקברן. אלא שבעדותו הוא ציין כי הוא "לא יודע אם שמעו בכלל את מה שאמר".
השופטת שושנה פיינסוד-כהן הבהירה כי כדי להרשיע אדם בעבירת לשון הרע צריך להוכיח שאמר את הדברים בפני שני אנשים או יותר. מאחר שהדודים לא הובאו לעדות וייתכן שכלל לא שמעו את הדברים, גם אם כל מה שהעד טוען אכן נאמר – זה עדיין לא מספיק להרשעה.
העד השני מסר בתצהיר שהקברן אמר לו את הדברים פעם אחת. אלא שבעדותו הוא ציין כי לאחר שסיפר על כך לספק הוא ביקש ממנו להתקשר לקברן כשהוא על הקו. לדבריו, הוא אכן התקשר והקליט את השיחה, שבה הקברן חזר על הדברים שוב "בלי להתבייש".
השופטת ציינה כי הגרסה החדשה של העד, שלפיה הקברן אמר את דברים שוב בטלפון, באוזני הספק, לא תואמת את גרסתו של הספק עצמו כי הדברים נאמרו אך ורק בפני העד – פעם אחת. מעבר לכך, היא סותרת את הגרסה המקורית של העד שלפיה הייתה בינו לבין הספק שיחה אחת, שרק הוא נכח בה. מעבר לכך, ההקלטה שהעד טען שקיימת לא הוצגה כראיה בתיק.
"במצב דברים זה, כלל לא הוכח דבר התקיימם של יסודות העבירה, וודאי לא במידה הנדרשת במשפט פלילי", כתבה השופטת והורתה לפיכך על זיכויו של הקברן מהעבירה שיוחסה לו.
• לקריאת הכרעת הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הקובל: עו"ד שלומי בלומנפלד • ב"כ הנקבל: עו"ד אלדד בן-הרוש ממשרד סרור, בן-הרוש • ynet הוא שותף באתר פסקדין