יונט קרדיט שירותים פיננסיים בע"מ, חברת האשראי החוץ-בנקאי בראשה עומד שר האוצר לשעבר משה כחלון, הודיעה הלילה (בין שלישי לרביעי) בצעד חריג כי לא תפרסם את דוחותיה הכספיים לרבעון הראשון של השנה במועדם בשל "חשש לאי-התאמות כספיות". מניית החברה יורדת כעת בבורסה בכ-20%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי הודעת החברה לבורסה לניירות ערך בתל אביב ולרשות שוק ההון, "אי-ההתאמות" מוערכות בהיקף של כ-5 עד 7.6 מיליון שקל. זאת, לפי ממצאים ראשונים של בדיקה שערכה החברה באמצעות בודק חיצוני שמינתה.
1 צפייה בגלריה
משה כחלון
משה כחלון
שר האוצר לשעבר, משה כחלון
(צילום: יואב דודקביץ)
לטענת החברה, החשד הראשוני עלה ביום ראשון האחרון בשעות הערב והוא אושש יומיים לאחר מכן על ידי אותו בודק חיצוני. "לאור הממצאים הראשונים, החליט דירקטוריון החברה להשהות את אישור ופרסום הדוחות הכספיים לרבעון הראשון לשנת 2022 עד להשלמת תהליך בדיקה מקיף לאי-ההתאמות האמורות", נכתב בהודעה.
היום הוא המועד האחרון לפרסום הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של השנה. האיחור בהגשת הדוח עלול להסתיים בעיצומים כספיים אשר יקבעו לפי משך האיחור וההון העצמי של החברה.
ההודעה החריגה של יונט קרדיט מגיעה מספר שבועות בלבד לאחר שדיווחה על אירוע חריג נוסף, במסגרתו שני רעולי פנים לבושים במדי חברת השליחויות וולט שדדו 3.5 מיליון שקל מסניף חולון של החברה. השניים עברו את האבטחה בכניסה לבניין, התנפלו באלימות על העובדים תוך כדי ריסוס גז פלפל - וחטפו מבלדר תיק מזומנים.
חוקרי משטרת חולון שהוזעקו לזירה פתחו בחקירה ואספו את התיעוד ממצלמות האבטחה של בניין המשרדים, כולל את אלו שממוקמות מחוץ לבניין, בתקווה למצוא רמז שיוביל לשודדים. בנוסף, החוקרים גבו עדויות מאנשי האבטחה בכדי להבין כיצד עברו השודדים את הכניסה לבניין וכיצד נמלטו מזירת השוד.
יונט קרדיט היא חברת אשראי קטנה יחסית בבעלות שלמה אייזק, שי פנסו ויצחק (צחי) אזר, שעוסקת במתן הלוואות צרכניות, הלוואות לעסקים ובניכיון צ'קים. החברה נסחרת בבורסה המקומית לפי שווי של כ-58 מיליון שקל בלבד, והמניה שלה איבדה למעלה מ-45% בשלושת החודשים האחרונים (טרם המסחר היום).

כחלון מקבל 8.3 מיליון שקל בשנה עבור 80% משרה

בשנה שעברה אישרה אסיפת בעלי המניות של החברה את חבילת התגמול של כחלון ברקע ביקורת ציבורית רחבה. חבילת התגמול של כחלון כיו"ר הדירקטוריון עומדת על סך של 8.3 מיליון שקל בשנה הראשונה עבור 80% משרה. שכרו של כחלון עומד על 1.3 מיליון שקל בשנה, בנוסף למענק שנתי בגובה של 864 אלף שקל. כמו כן, במסגרת תפקידו מקבל כחלון 650 אלף אופציות לרכישת מניות החברה ב-30 אגורות למניה על פני חמש שנים.
התנאים של כחלון חורגים ממדיניות התגמול של יונט קרדיט. רכיב התגמול הקבוע חורג ב-50 אלף שקל לשנה, ותקופת ההבשלה של האופציות שנקבעה חורגת בשנתיים מהמדיניות בחברה. שווי האופציות לשנה גבוה ב-270% מעלות השכר המוצעת - כאשר החברה קבעה תקרה של 150%.
הביקורת שהתעוררה בעקבות חבילת התגמול נוגעת לחוק שכר הבכירים במערכת הפיננסית, שעליו חתם כחלון כשהיה שר אוצר. החוק מגביל את שכר הבכירים במערכת הפיננסית לתקרה של 2.5 מיליון שקל בשנה, או פי 35 מהשכר הנמוך בתאגיד הפיננסי.