1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בחיפה קיבל לאחרונה התנגדות לצוואה שהגיש גבר נגד אחיו, בטענה שזה ניצל את יכולותיו המוגבלות בקריאה והכתיבה כדי להערים עליו ולקבל נתח גדול משהגיע לו מירושת אביהם.
האב המנוח חתם ב-2011 על צוואה שקבעה חלוקה של בניין מגורים שבבעלותו, ולאחר מותו ניתן צו לקיומה. אלא ששנה לאחר מכן הגיש אחד משלושת ילדיו בקשה לקיום צוואה קודמת, שלטענתו האב חתם עליה ב-2008. בהתאם לצוואה המוקדמת, חולקו הזכויות בבניין המגורים בין שלושת האחים שווה בשווה כאשר המבקש זכה בקומה הראשונה. לשיטת המבקש, הגם שהצוואה קודמת בזמן לזו שאושרה, הלכה למעשה הן משלימות אחת את השנייה ואפשר לקיים את שתיהן במקביל.
אחיו התנגד לכך בטענה שמימן בעצמו את בניית הקומה שאותה דורש כעת אחיו לבעלותו הבלעדית. המתנגד סיפר שהוא אנאלפבית, ובנסיבות אלה המבקש – שיודע קרוא וכתוב – פעל "לנווט" את אביהם להחליט עבורו ולהפעיל עליו השפעה בלתי הוגנת.
עוד סיפר המתנגד שאחיו כבר מחזיק ב-50 מ"ר מהבניין שבהם הוא מנהל מכולת, וחמדנותו היא שמניעה אותו בבקשתו הנוכחית. הוא הוסיף שלדעתו חתימת אביו על הצוואה המוקדמת זויפה, ומשכך אין להעניק לה כל תוקף משפטי.
השופטת הילה גורביץ עובדיה הסבירה שלפי סעיף 36 לחוק הירושה ניתן לקיים שתי צוואות במקביל, אך זאת רק אם הצוואה המאוחרת אינה סותרת את קודמתה אלא מוסיפה עליה. מכל מקום, הבהירה, אם המצווה ביטל במפורש במסגרת הצוואה המאוחרת את זו המוקדמת – היא בטלה.
עו"ד רועי חלפוןעו"ד רועי חלפוןללא
במקרה זה, קבעה, האב גילה את דעתו המפורשת שלפיה צוואתו המאוחרת היא הקובעת באופן בלעדי. "הנני להצהיר כי זוהי צוואתי האחרונה המבטלת כל צוואות קודמות", נכתב בין היתר בצוואתו משנת 2011. השופטת קבעה שמדובר בניסוח ברורה ביותר, לפיה צוואות שקדמו לזו המאוחרת, ככל שהיו, בטלות ומבוטלות.
היא הוסיפה שהמבקש לא הסביר כיצד ובאילו נסיבות הגיעה לידיו הצוואה המוקדמת, כך שגרסתו לפיה לא ידע על קיומה טרם אישורה של המאוחרת – אינה אמינה בעיניה. בפסק הגין הודגש שבמעמד אישור הצוואה המאוחרת בני המשפחה לא ציינו דבר על אודות הצוואה המוקדמת.
"בזמן אמת, כאשר הוגשה הבקשה למתן צו לקיום הצוואה המאוחרת, חתמו האלמנה ושלושת ילדי המנוח על תצהיר במסגרתו התחייבו לפעול לאשר את הצוואה המאוחרת לפי צו קיום צוואה שיינתן", כתבה. "התנהלות בעלי הדין בזמן אמת מעידה על כי ראו גם הם בצוואה המאוחרת תקפה על כל סעיפיה".
בסופו של דבר השופטת קיבלה את ההתנגדות לצוואה המוקדמת, וקבעה שהצוואה המאוחרת היא התקפה מבין השתיים.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד רועי חלפון עוסק בירושות וצוואות • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין