1 צפייה בגלריה
חייל צה"ל נעצר לאחר שאיים על אמו
חייל צה"ל נעצר לאחר שאיים על אמו
אילוסטרציה
(צילום המחשה: shutterstock)
ועדת ערעורים לפי חוק הנכים הורתה לאחרונה למשרד הביטחון להכיר בצעיר בנכה צה"ל בגין הקשר שבין מחלת הסוכרת שבה לקה לבין שירותו הצבאי: נקבע שהוא חווה טראומה כשהודח מקורס קצינים לאחר שהואשם בהעתקה במבחן, וסמיכות הזמנים בין האירוע לבין התפרצות המחלה מעידה על קשר סיבתי.
החייל התגייס ב-2007 לחיל האוויר והמשיך בשירות קבע. ב-2012 ביקש להתקבל לקורס קצינים. תחילה לא התקבל ובהתערבות מפקדיו, זומן לקורס גיבוש שגם אותו לא עבר. הוא לא ויתר על החלום והמשיך בניסיונותיו, עד שלקראת סוף 2012 התקבל להכנה לקורס ובהמשך לקורס קצינים. הוא עבר את הקורס הבסיסי בבה"ד 1 והמשיך להשלמה חילית.
כשבועיים לאחר תחילת ההשלמה בוצעו מבחנים עיוניים במחשב והוא הואשם בהעתקה אף שהכחיש זאת. לאחר מכן נמסר לו שלא יוכל להמשיך והוא הודח מהקורס. כתוצאה מכך, לדבריו, נגרמה לו טראומה נפשית.
ניסיונותיו לחזור לקורס לא צלחו והוא קיבל זאת בצורה קשה באופן קיצוני. הוא ציין כי לא האמין שלאחר כל המאמצים שעשה הוא הודח מהקורס באופן לא צודק ובכך נגדע חלומו. הוא הרגיש מושפל וחסר אונים והתבייש לספר על כך להוריו ולבת זוגו. לטענתו, על רקע מצבו הנפשי שהחמיר התגלתה באפריל 2013 עליה בערכי סוכר שמהר מאוד התפתחה לסוכרת קשה, והוא משוכנע שמחלה נגרמה כתוצאה מהטראומה בשירות.
מנגד הגיש קצין התגמולים במשרד הביטחון חוות דעת שלפיה אין עדות לקשר בין מצבי דחק והתפתחות סוכרת מסוג אחד. מומחה מטעם החייל כתב כי כיום יש קשר מבוסס בין דחק נפשי והופעת מחלת הסוכרת לסוגיה השונים. לדבריו, במקרה זה הדחק הנפשי שחווה החייל היה עבורו קשה ואף חריג בעוצמתו ונמשך עד להופעת סימני הסוכרת. מצב זה מצביע בסבירות גבוהה מאוד על קשר סיבתי בין הדברים.
עו"ד מוטי קראוסעו"ד מוטי קראוסצילום: מיכאל קרמר


ואכן, ועדת ערעורים לפי חוק הנכים שבבית משפט השלום בבאר שבע, בראשות השופט בדימוס ברוך אזולאי, קיבלה את הערעור. היא ציינה כי ניתן להבין את גודל המשבר והדחק שבו היה נתון המערער לאחר שחלום חייו להשלים את מסלול הקצונה נגוז בשלב מתקדם, והיה צריך לחזור בבושת פנים להמשך שירות הקבע שלו.
ביחס למחלוקת בין המומחים העדיפה הוועדה את חוות דעתו של המומחה מטעם החייל. הוא הצביע לדבריה על ספרי הרפואה המובילים בנושא וניירות עמדה של ועדות לסוכרת של אגודות מקצועיות בארץ ובעולם, שלפיה דחק גופני או נפשי רצוף או מתמשך יכול להביא לפריצת סוכרת לסוגיה השונים בהנחה שלא הייתה עדות לסוכרת קודם לכן.
במקרה זה, נכתב, נסיבות המקרה מראות כי מחלת הסוכרת פרצה לראשונה לאחר שהיה נתון במשך תקופה ממוקדת וממושכת בדחק נפשי קשה ביותר שבא לידי ביטוי ברור בתסמינים נפשיים, שינוי אישיותי, הסתגרות, פחדים דיכאון וחרדה. דחק זה הלך והתעצם במקביל לעליית רמות הסוכר שהביאו לאבחנה של מחלת סוכרת.
בנסיבות אלה קבעה הוועדה שמתקיים קשר סיבתי בין האירועים בשירות לבין הופעת המחלה. משרד הביטחון חויב לשלם לצעיר שכר טרחת עו"ד והוצאות משפט בסך של 15 אלף שקל.
• לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערער: עו"ד פנחס ברזילי • ב"כ המשיב: עו"ד מירן ספר • עו"ד מוטי קראוס עוסק בדיני צבא וביטחון • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין