מעבר לנפגעים בנפש, מלחמה עלולה להיות הרסנית גם לסקטורים שלמים בתעשייה ובכלכלה. כאשר שתי המדינות, שמייצאות לעולם הרבה מעבר לנפט וחיטה ואף מייבאות סחורות במאות מיליארדי דולרים ואירו בעצמן, נלחמות ביניהן - והעולם במקביל כבר מטיל סנקציות - סביר שנראה את ההשפעה על לא מעט כלכלות בעולם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
תקיפות של רוסיה באוקראינה בלילה
תקיפות של רוסיה באוקראינה בלילה
תקיפות של רוסיה באוקראינה
(צילום: רויטרס)
וכך, חלק מהבורסות כבר ירדו בחדות, זאת במוסקבה נסגרה, מחיר הנפט חצה את רף 100 הדולרים, לראשונה מאז 2014, הרובל הרוסי קרס ב-7% ויחד איתו הריבניה האוקראינית. וכרגיל בזמן מלחמה ואסונות - מחיר הזהב עולה והחשש מעליות מחירים של חומרי גלם ומוצרים הופך למוחשי.

מדוע חלק מהבורסות העולמיות דווקא עולות?

בתוך כך, אמש (ה') וול סטריט דווקא ננעלה בעליות שערים, אחרי שנפתחה בירידות יחסית חדות. מדד הנאסד"ק שפתח בירידה של 3.1%, טיפס ונסגר בעלייה של 3.3%. הדאו ג'ונס, שירד ב-2.5%, עלה בסוף ב-0.3% ו-S&P 500, שצנח בתחילת המסחר ב-2.5%, עלה ב-1.5%.
הסיבה לעליות לרוב אינה ברורה. אחד הגורמים לכך עשוי להיות מה שמכונה בשוק "תיקון", אשר מגיע לאחר שהשוק יורד או עולה במגמה מסוימת לאורך תקופה או בשיעור חד. בגדול - המחיר הפך להיות כדאי, אנשים קנו ולכן המגמה התהפכה. סיבה נוספת עשויה להיות הנאום של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בו הודיע כי לא יילחם על אדמת אוקראינה וייתכן כי הרגיע מעט את המשקיעים.
כמו כן, המצב באירופה אומנם ללא ספק משפיע גם על השווקים בארה"ב, אולם יש סקטורים שנראה כי הם בעלי פוטנציאל חיובי יותר בראי המצב, בהם למשל סקטור הטכנולוגיה ומדד נאסד"ק האמריקני, אשר יכולים דווקא להציג עליות משמעותיות גם בעתות כאלה, כפי שראינו גם אתמול.

מה קורה בשוק המט"ח ואיך זה יכול להשפיע על הריבית?

שערי הדולר והאירו עלו בשיעור חד למדי, וההשפעה תהיה לטובה על התעשיינים והיצואנים, שירוויחו יותר שקלים על כל דולר ואירו, אולם הנוסעים לחו"ל והרוכשים חבילות נופש לקראת פסח ישלמו מחיר יקר יותר. פיחות חד יותר של השקל מול הדולר והאירו יהווה גורם אינפלציוני שיעלה עוד את המחירים בישראל, בוודאי לא תוצאה רצויה דווקא בימים האלה של התפרצות איפלציונית ראשונית.
מצב כזה יחייב העלאת ריבית בישראל כבר ב-11 באפריל מחד, אך מאידך מצב מלחמתי שיקשה על כלכלות העולם עשוי גם להביא באופן די מפתיע לדחיית העלאות הריבית המתוכננות, כמו שארה"ב מתכננת כבר ב-16 במרץ.
4 צפייה בגלריה
בניין הבורסה בתל אביב
בניין הבורסה בתל אביב
בניין הבורסה בתל אביב
(צילום: עוז מועלם)

מה תהיה ההשפעה על המחירים בישראל?

העלייה של מחיר חבית נפט עד ל-105 דולר אתמול בצהריים הביאה את העלייה במחירי הנוזל השחור לכ-15% בתוך חודש בלבד. המשמעות תהיה עלייה חדה במחירי הדלק למכוניות, הטיסות והתובלה העולמית.
בישראל, אם מחיר החבית יישאר מעל ל-100 דולר, כאשר שער הדולר ינוע סביב 3.30 שקל - ההערכות הן שליטר דלק אוקטן 95 בשירות עצמי עלול להגיע ביום שלישי בבוקר, ה-1 במרץ, ל-7.00-7.20 שקל. המחיר הסופי ייקבע ויפורסם רק בראשון הקרוב בבוקר.
השפעה רבה במיוחד תהיה למלחמה באוקראינה בתחום מחירי החיטה, שכן רוסיה ואוקראינה מספקות חיטה בהיקפים עצומים בעיקר למדינות במזרח התיכון ובאפריקה, מה שעלול ללחוץ מהר מאוד מעלה את מחירי המזון, שממילא כבר התייקרו לאחרונה בעולם ובישראל.
4 צפייה בגלריה
החיטה. המחיר שלה צפוי לזנק
החיטה. המחיר שלה צפוי לזנק
החיטה. המחיר שלה צפוי לזנק
(צילום: shutetrstock)

מה כדאי לעשות?

בעת "מהומה כלכלית" הדבר הטוב ביותר הוא להמתין ולא לבצע שום מהלך פזיז. מניות מוכרים כאשר השערים עולים ולא בעת ירידתם. את הדלק ממילא לא ניתן לרכוש מראש בכמויות לכל החודשים הבאים. בקופות גמל חוסכים לתקופות ארוכות והן יתאוששו, כמו בעבר. כאשר תחלוף הסערה הבורסות שירדו יעלו והדולר שוב ייחלש. הסיסמא כעת צריכה לכן להיות אחת: סבלנות.
הראל גילאון, מנכ"ל משותף בבית ההשקעות אופנהיימר: "היה מספיק זמן להיערך לתרחיש הזה והאפשרות הגרועה ביותר של מלחמה כרגע הפכה למציאות. אבל מי שמאמין שהדבר הזה לא יהפוך למלחמת עולם שלישית, ואני ביניהם, וגם הרוב המוחלט של המשקיעים במדינות העולם, צריך להסתכל על המשבר הנוכחי כאל משבר מוגבל וזמני.
"אני לא רואה את מדינות העולם שולחות חיילים ואני גם לא רואה את רוסיה מרחיבה את המלחמה מעבר לאוקראינה. הכוונה של רוסיה לפרז את אוקראינה ולפרק את הצבא שלה אכן גורמת לחוסר יציבות בשווקים, אך דווקא הירידות החדות בשל העימות הזה בבורסות יכולות להפוך להזדמנות קנייה לכל מי שמאמין שהעימות הזה יהיה מוגבל ויחסית לא ארוך".
4 צפייה בגלריה
פוטין. הכל תלוי בו
פוטין. הכל תלוי בו
פוטין. הכל תלוי בו
(צילום: AP)
הכלכלן הראשי של בנק מזרחי-טפחות, רונן מנחם, הוסיף כי "ישראל אינה קשורה ישירות למלחמה, אך תושבי חוץ ומשקיעים זרים ודאי ערים לכך שלרוסיה השפעה איזורית גדולה ולכן הדבר עשוי לייצר רתיעה זמנית שלהם מהשקעות באיזור. ההמשך צופן לנו רמה גבוהה של תנודתיות ושווקים עצבניים. ישפיעו על כך משך המערכה, כמה מהר תושג הכרעה והיכן יעצרו הכוחות. ככל שיוטלו כעת עיצומים חריפים יותר על רוסיה, יתכן כי הדבר ישכנע אותה להסתפק בהישגים מוגבלים. קשה יהיה מאוד לרוסיה לנהל מלחמה תחת מצב כלכלי מורכב והנשיא הרוסי ודאי ער לכך".

איך ישפיעו הסנקציות על הגז ומחירי האנרגיה?

ד"ר יעקב שיינין, מנכ"ל חברת מודלים כלכליים: "לא ברור מה משמעות הסנקציות שהטיל ביידן על הרוסים, ושהוא עוד צפוי להטיל עליהם. עניין מהותי חשוב הוא שהגרמנים החליטו להשעות בינתיים את החתימה על חוזה אספקת הגז מהצינור השני מרוסיה לגרמניה. העלות כאן עלולה להגיע ל-250 מיליארד דולר, ולהביא לעליית מחירי הנפט בעולם".
גיא בית-אור, הכלכלן הראשי של פסגות, אמר כי "העולם היה מצוי במשבר אנרגיה, עוד לפני העלייה של מחיר חבית נפט מעל המחסום הפסיכולוגי של 100 דולר, ומחירי הגז הטבעי והפחם כבר התייקרו מאוד. החרם והסנקציות של המערב על רוסיה, כאשר היא אחת משלושת יצרניות הנפט הגדולות בעולם, וקו הגז העיקרי לאירופה, יובילו לעלייה נוספת במחירי האנרגיה. הבנקים המרכזיים יצטרכו לשקול אם זאת העת להעלאות הריבית שתכננו".